Max Verstappen is zesde geworden in de Grand Prix van Mexico. Na een goede start verliep de race moeizaam voor de wereldkampioen met in totaal twintig seconden tijdstraf en een tegenvallende racepace. Op het Autodromo Hermanos Rodriguez was Carlos Sainz de snelste en won hij zijn tweede race van het seizoen. Lando Norris en Charles Leclerc completeren het podium.
Na afloop van de race wordt er aan Max gevraagd naar de tijdstraffen. Hij antwoordt: “Het probleem is dat als je langzamer bent, je in lastigere situaties komt. Ik zal niet makkelijk opgeven. Voor mij gaat het ook niet over het eens of oneens zijn over de straf, al is twintig seconden best veel, maar het grootste probleem van vandaag is de racepace. Het is iets wat we moeten analyseren, omdat we ook zonder deze penalty’s geen kans hadden om vooraan mee te vechten.” Ook blikt Max kort vooruit op de volgende race in Sao Paulo. “Dit was een slechte dag voor ons, maar ik weet dat we veel beter kunnen. Dus we blijven er voor gaan. In Austin zag het er beter uit, alleen waren we hier nergens. Ik hoop dat we in Brazilië weer competitiever kunnen zijn.”
Bij de start is Max goed weg vanaf de tweede positie. Hij zet zijn auto gelijk naast die van Carlos Sainz, die doorschiet over het gras. Sainz kiest ervoor om de plek terug te geven aan Verstappen, waardoor Max de leiding neemt. Ook Oracle Red Bull Racing-teamgenoot Checo Perez heeft een goede start. Hij wint vijf plekken, maar krijgt wel een penalty van vijf seconden. De Mexicaan staat bij de start namelijk niet helemaal in zijn startvak. Achterin het veld gaat het mis met Yuki Tsunoda en Alexander Albon. Beiden raken elkaar waardoor hun race eindigt in de eerste bocht. Door het incident komt de safety car op de baan.
In ronde zeven gaat de safety car naar binnen en mag Max het veld leiden. Hij heeft een goede herstart en behoudt de eerste plaats. Toch lukt het niet om weg te rijden bij Sainz. Een paar rondes later haalt de Spanjaard Max in met DRS en neemt hij de koppositie over. In ronde tien is het Lando Norris die een aanval plaatst op de wereldkampioen. In bochten vier en acht komt de strijd tot een apotheose. In bocht vier verdedigt Max op een aanval van Norris, waar beiden elkaar toucheren en Norris buiten de baan raakt. Daardoor pakt Charles Leclerc P2, maar Norris komt wel voor Verstappen weer de baan op. In bocht acht probeert Max nog terug te komen, maar hierdoor schieten beiden van de baan. Max neemt wel de derde positie over, maar krijgt twee keer een tien seconden tijdstraf. In bocht 4 vanwege ‘forcing another driver of the track’ en in bocht 8 voor ‘leaving the track and gaining an advantage’. De totale straf van twintig seconden moet worden ingelost tijdens de eerstvolgende pitstop.
Die pitstop voert Max in ronde 27 uit. De stop duurt in totaal 24 seconden, waardoor de wereldkampioen terugvalt naar de vijftiende positie. In de rondes daarna moet hij zich door het veld naar voren vechten. Achtereenvolgend worden Zhou Guanyu, Esteban Ocon, Valtteri Bottas, Franco Colapinto en Liam Lawson ingehaald, waardoor Max alweer zesde ligt in ronde veertig. Na alle pitstops rijdt Sainz nog altijd aan kop voor Ferrari-teamgenoot Leclerc. Norris rijdt op de derde plek voor de Mercedessen van George Russell en Lewis Hamilton.
In de rondes erna laat Max over de boordradio weten dat hij geen grip heeft. In zijn rondetijden is dat ook te zijn. Hij kan niet meer de tijden rijden die Russell en Hamilton wel noteren, waardoor de zesde positie het maximale lijkt te zijn. Wel ontstaat er een gevecht tussen beide Mercedes-coureurs. Hamilton zit rondenlang binnen de DRS van Russell. Na veel mislukte pogingen, lukt een uitremactie in bocht één, waardoor Hamilton een vierde positie overneemt. Vooraan ontstaat er ook nog een gevecht om de tweede positie tussen Leclerc en Norris. Bij het ingaan van ronde 63 schiet Leclerc wijd in de laatste bocht. De Monegask houdt zijn auto knap uit de muur, maar verliest hierdoor een positie aan Norris. Met nog twee rondes te gaan kiezen Leclerc en Ferrari ervoor om naar een set softs te wisselen om voor de snelste raceronde te gaan. Het gat met Hamilton is groot genoeg om een pitstop te maken en de keuze werpt zijn vruchten af. Leclerc noteert een 1:18.3 en pakt het bonuspunt voor de snelste raceronde. Teamgenoot Sainz komt bij het vallen van de finishvlag als eerste over de streep en wint de Mexicaanse Grand Prix, voor Norris en Leclerc. Hamilton en Russell worden vierde en vijfde, voor Max op de zesde plaats.