De vierde dag van de Morocco Desert Challenge is een serieuze uitdaging voor Erik en Anja van Loon. Bij Erik komt de uitdaging met name door een niet werkende sproeier, een zandstorm en het sparen van benzine, maar Erik en Sébastien Delaunay finishen als tweede en blijven leider in het klassement. Anja moet noodgedwongen de proef verlaten nadat ze ziek werd in de duinen en ter controle naar de medici moest. Het gaat naar omstandigheden goed met Anja.
“Ik ben tevreden met het resultaat vandaag,” vertelt Erik. “Meteen na de start moesten we door het water, maar de sproeier van de raam werkte niet. Daardoor hadden we heel weinig zicht, maar net voldoende om door te kunnen rijden. Daarna komen we in een zandstorm terecht waar we echt helemaal niks konden zien. Daar was het roadbook niet op voorbereid, dus moesten we echt op goed geluk gaan zoeken. Uiteindelijk de goede richting gevonden, maar wel tien minuten verloren.”
Daardoor moest Erik in de achtervolging op Mitchel van den Brink. “De duinen gingen top, maar we moesten wel benzine sparen. We hadden wat te veel verbruikt en lagen daardoor 7 minuten achter Mitchel. Dat waren er bij de neutralisatie nog vier, dus hebben we de laatste 60 kilometer alles gegeven. We finishen op 24 seconden en dat is gewoon heel erg netjes. Verder hebben we geen lekke banden gehad, de auto is goed en we hebben niet te hard gereden. Dus prima!”
Voor Anja verliep de etappe minder goed. Halverwege de duinen voelt ze zich niet goed en moet ze de auto stilzetten. “Anja werd niet goed in de duinen, waarschijnlijk iets van wagen- of duinenziekte. Dat is heel vervelend, toen de helikopter bij haar kwam was ze ook uitgedroogd. Daarom hebben ze haar meegenomen ter controle, ik heb haar net gesproken en het gaat naar omstandigheden goed. Hopelijk voelt ze zich snel weer wat beter.”
De vijfde etappe is een klassieke woestijnetappe met een beetje van alles daarin. Over een proef van 261 kilometer gaat de rally van Tazzarine naar Merzouga over chotts, duinen, paden en veel meer. De proef bevat navigatie, rijden op snelheid, technische stukken en serieuze duinen, met name richting de finish in de Erg Chebbi.