AL-HOFUF – Mitchel van den Brink heeft via een tweede plaats in de vierde etappe zijn opmars in de Dakar Rally.. De rijder van Eurol Rally Sport is nu zesde in het algemeen klassement.
Martin van den Brink reed vandaag een behouden etappe. De ervaren coureur uit Harskamp wilde de Iveco T-Way met zo min mogelijk schade in het bivak parkeren. Dat lukte uitstekend met een vijftiende plaats als resultaat.
Mitchel en zijn manschappen begonnen vanochtend als vierde aan de etappe op weg naar Al-Hofuf in Saoedi-Arabië. ,,We hebben de hele etappe treintje gereden met Janus (van Kasteren), Loprais en Macik. Het was wel een zware proef voor de trucks. Het parcours was nogal steenachtig. We hebben geen technische problemen gehad,’’ aldus de 21-jarige Van den Brink, die in het tweede deel zelfs het heft in handen nam. ,,We passeerden Macik en Janus en toen moesten wij even zoeken naar een Waypoint. Daardoor kwamen zij ons weer voorbij. Het was een mooie competitie met vier trucks. In het laatste deel reden we in het stof van de koplopers, maar daar heeft iedereen, op de koploper na, last van. We zijn tevreden met de tweede plaats en op naar morgen.’’
Tweede plaats in de schoot geworpen
De equipe van Mitchel, navigator Moi Torrallardona en monteur Jarno van de Pol kregen de tweede plaats in de schoot geworpen door een tijdstraf voor Martin Macik. De Tsjech incasseerde een penalty van ruim een half uur. ,,Macik heeft twee waypoints gemist. Dat kost veel tijd.’’
Janus van Kasteren won voor de vierde keer deze Dakar. De Iveco-rijder is ook weer koploper. Zijn voorsprong op Ales Loprais bedraagt 5m17s. Macik is door zijn straf op een achterstand van ruim 45 minuten gezet. Mitchel en zijn manschappen hebben Jaroslav Valtr in het vizier. De nummer vijf in het klassement heeft nog 17 tellen voorsprong op de equipe van Eurol Rally Sport.
Martin van den Brink heeft geen interesse meer in dat algemene klassement. ,,We hebben het rustig gedaan vandaag. We wilden met zo min mogelijk schade in het bivak arriveren. De monteurs hebben gelukkig meer tijd om de trucks te prepareren voor de etappe van woensdag.’’ Martin, navigator Jan van der Vaet en monteur Richard Mouw kozen ook enigszins noodgedwongen voor de voorzichtige strategie. ,,We moesten als 23e starten. Dan weet je dat je veel in het stof van andere rijders zit. We deden echt voorzichtig, maar net voor de neutralisatie hoorden we aan de voorkant iets gerommel. Later bleek dat de rubbers van het veerpakket eruit waren. We hebben met veel gehobbel de etappe afgemaakt. Morgen hopen we ons verder voorin te melden als de echte duinen weer in de route zitten.’’
Niet door de duinen
Dat was vandaag eigenlijk ook de bedoeling, maar het slotakkoord van de etappe werd door de organisatie iets gewijzigd. ,,Ja, dat was balen dat wij niet over de laatste strook duinen mochten. De buggy’s en de auto’s gingen wel door, maar de trucks dus niet. Er stonden te veel toeschouwers te dicht op het parcours, zo bleek later. Dat was jammer voor ons. We kijken nu uit naar morgen en hopen dan weer iets dichter bij Mitchel te komen.’’
Flinke verbindingsroute
In de vijfde etappe krijgen de rijders eerst een flinke verbindingsroute te verstouwen. In totaal is de liaison morgen 527 kilometer. De special is ‘slechts’ 118 kilometer. In het laatste deel wacht er wel een flinke duinenpartij in het Empty Quarter. Daar kunnen de verschillen behoorlijk oplopen en veel rijders moeten vrezen dat ze niet voordat het donker wordt de finish zullen halen. In de aanloop naar de zware etappes van donderdag en vrijdag is het echter zaak om zo fris mogelijk aan de streep te komen.