De laatste rally van het Nederlands rally kampioenschap werd afgelopen weekend over twee dagen verreden rondom Hengelo. De Twente rally staat vaak gelijk aan gladheid en listige herfstachtige omstandigheden. Voor het Kobus Tuning Competition rallyteam was het de eerste Nederlandse rally van het seizoen. Het team koos dit jaar voor een programma bestaande uit enkele Belgische en Duitse wedstrijden. Het werd snel duidelijk dat Gert-Jan en Martin in het buitenland een goede snelheid gevonden hadden.
De wedstrijd begon voor het team in het donker op de zaterdagavond. Door de vele regen die in de aanloop van de start gevallen was, startte Martin en Gert-Jan op regenbanden. Dit bleek de foute keuze te zijn. Waar het wegdek op het serviceterrein volledig doorweekt was, was het iets verderop op de klassementsproeven erg droog. De Skoda was door de banden in combinatie met de zachte afstelling erg beweeglijk in de bochten en tijdens het remmen. Dit zorgde nog niet voor vertrouwen en dit resulteerde in een achterstand van 4.5 seconden op de eerste klassementsproef. De tweede proef werd als snelste afgesloten. Het team stond hierna op een mooie tweede plaats achter Bjorn Satorius. In de aansluitende regroup vernamen de teams het nieuws dat één van de deelnemers hard gecrasht was. Dit was de reden dat de laatste twee proeven van de zaterdagavond werden gecanceld. Het team van Kobus Tuning Competition wenst hen een spoedig herstel toe.
Met een goede uitgangspositie startte het team op de zondagochtend. Omdat het nog erg nat was, maar er geen regen meer viel, werd er gekozen om kruislings met slicks en regenbanden te vertrekken. Dit bleek niet ideaal en de regenbanden werden na de eerste proef vervangen voor slicks. Op de tweede klassementsproef gleed Satorius van de baan en namen Gert-Jan en Martin de leiding over. Tijdens het passeren van de Ford van Satorius vertraagde Gert-Jan, maar kreeg hij vervolgens een duimpje van de persoon naast de wagen en verdween de rode melding op de rallysafe voordat de equipe deze zag. Er werd daarom gekozen om op volle snelheid de proef te vervolgen. Er werd een onderzoek gestart door de KNAF omdat dit in strijd zou zijn met de reglementen, maar door de uitleg van het team werd besloten om geen verdere actie te ondernemen.
Tijdens de tweede lus konden Gert-Jan en Martin met de Skoda Fabia in de kleuren van Kroon-Oil hun voorsprong met snelle tijden verder uitbouwen. Na acht klassementsproeven op de zondag, bedroeg de voorsprong maar liefst 32 seconden op nummer twee Stig Andervang, met de kersverse Nederlands kampioen Kevin van Deijne drie seconden verder terug.
Met nog vier proeven te gaan was de voorsprong dusdanig groot dat Gert-Jan en Martin enkel moesten zorgen dat ze geen fouten meer zouden maken. Toch pakten ze nog twee snelste tijden voordat ze het tempo lieten varen. Van Deijne klom naar de tweede plaats, maar verloor deze door een fout op de industrieterrein proef. Na de laatste proef was de vreugde voor het team groot. De winst was een feit, met een grote marge van 51 seconden op de nummer twee. “We zijn super blij dat we het vertrouwen van onze sponsoren kunnen belonen met deze mooie eerste plaats. We kwamen hier met de hoop en het doel om deze wedstrijd te winnen en dat is gelukt. Dit is een geweldige afsluiting van ons rally seizoen.” Aldus een euforische Gert-Jan Kobus.