Er wordt vaak gesproken over vrijdag de dertiende als ongeluksdag, maar dit keer lijkt de pechduivel een dag later te hebben aangegrepen om zijn nukken te laten gelden
Michiel Becx, Edwin Kuijpers en Wuf van Ginkel mochten als tweede truck starten in de eerste etappe. Na een voortvarende start van Becx Competition Team De Rooy FPT, ging het helaas mis in duinen met erg zacht zand.
Edwin Kuijpers: “Het ging lekker. Iedereen reed banden stuk, behalve wij. We lagen volgens mij lang eerste tot km 230. Toen kwamen we helaas vast te zitten in een scherpe duinpan en hebben daar ongeveer 50 minuten verloren.”
Gelukkig heeft Janus ons kunnen helpen door na enkele pogingen ons los te trekken. Daarna op het einde nog rustig aan moeten doen in verband met een leeglopende rechter voorband. Op het punt waar we vast stonden zijn we helaas ook in het verkeerde spoor genavigeerd waardoor we een waypoint gemist hebben
Helaas, maar weer veel geleerd, wat ook de bedoeling was voor ons deze rally” Met deze relativerende conclusie gaat het team zich weer optimaal voorbereiden voor de beproeving die morgen wacht. Het is nog afwachten of er teams zijn die wel alle waypoints hebben gevonden. Zonder eventuele straftijd is het tijdverlies op winnaar Martin Macik nog behoorlijk beperkt gebleven tot 5 minuten en 19 seconden.
Eén minuut na collega Becx ging Janus van Kasteren als derde truck van start. Het werd geen fijne dag voor de equipe van Boss Machinery Team De Rooy FPT. Na veertig kilometer gingen links twee schokbrekers kapot. Vanaf dat moment kon nog maar op 70% gereden worden.
“Na de kapotte schokbrekers was het heel de tijd chassis op de bumperstops en veerbladen tegen het chassis. Alleen maar klappen van achter. Dat is niet fijn rijden. Ook de achterremmen waren door de afgebroken schokbrekers beschadigd
“Daarna kwamen we in de duinen en daar stond Michiel (Becx) vast. Daar zijn we best wel een tijdje mee bezig geweest, want die stond heel erg vast in heel zacht zand. Toen zijn we heel lang naar een waypoint op zoek geweest. Voor m’n gevoel een uur of zo, maar laat het drie kwartier zijn. “Op het missen van dat waypoint stond een uur straftijd en die hebben we dus, want we hebben dat punt nooit gevonden.” aldus een duidelijk balende Van Kasteren
Als de stof van deze eerste heftige etappe is neergedaald zal blijken hoe groot het tijdverlies zal zijn. Voorlopig verloor het team met startnummer 500 een half uur op Martin Macik, die net als gisteren de snelste van de dag is.
Hopelijk kruipt de pechduivel snel terug in zijn doosje en blijft hij daar de komende dagen lekker zitten. Met een beetje geluk kan uitgezien worden naar betere resultaten in het restant van de rally