e Rallye du Maroc begint anders dan Erik en Anja van Loon vooraf hopen. Na ruim honderd kilometer in het stof en over scherpe stenen, heeft Erik geen banden meer over op de Can-Am. Hij moet de proef vroegtijdig verlaten. Anja begint goed, de verschillen zijn klein, maar in het laatste gedeelte verliest ze veel tijd. De Iveco heeft even op zijn kant gelegen, maar de truck rijdt nog zonder problemen.
“Het was levensgevaarlijk,” vertelt Erik. “We moesten ver naar achteren starten en reden vol in het stof. We zaten meteen op onze voorganger en we hebben eigenlijk de hele tijd geprobeerd om in te halen. Maar niemand gaat aan de kant, we rijden vol in het stof en op de stenen gaan de banden eraan. Bij de tankstop zijn we van de proef gegaan, dit is echt veel te gevaarlijk. Morgen mogen we verder naar voren starten, hopelijk hebben we dan minder last van stof en kunnen we ons eigen ritme rijden.”
Na ruim 220 kilometer zonder problemen en met de vierde tijd in zicht, valt de truck van Anja op z’n kant. Daardoor verliest het damesteam ongeveer 1,5 uur. “Dat is wel balen, het gebeurde in een split second. Gelukkig kunnen we gewoon verder, maar het is wel jammer. Tussen plaats 4 en 8 zat maar een paar minuten, dus het was erg spannend. We gaan de truck vanavond goed nakijken en dan kunnen we morgen weer rijden. Ik ben blij dat we aan de finish zijn gekomen.”
De tweede etappe is een ronde rondom Zagora en gaat wederom over veel tracks met stenen en gravel, maar er staan ook zand en duinen op het programma. De proef gaat over 296 kilometer, de eerste auto start om 12:00 uur (13:00 uur Nederlandse tijd)