Tijdens de voorlaatste meeting van de Fanatec GT2 European Series in het Spaanse Valencia mochten Peter Guelinckx en Stienes Longin voor de vierde keer dit seizoen op het hoogste podiumtrapje staan. Zo reduceerden ze hun achterstand op de leiders in de tussenstand tot amper twee punten. De seizoensfinale, over drie weken op het Franse Circuit Paul Ricard, wordt dus uiterst spannend.
Niet dat het in Valencia van een leien dakje liep. Verre van zelfs. “Ik had af en toe wat moeite om snelheid te maken”, legt Stienes Longin uit. “We zullen eens van naderbij moeten bekijken wat de oorzaak daarvan was. Toch kwamen we in de kwalificaties dicht bij de pole.”
En hoe! Peter Guelinckx wist zich in zijn sessie op de eerste startrij te kwalificeren, en Stienes Longin leek zelfs een plaatsje beter te doen… tot zijn snelste ronde werd geschrapt wegens het overschrijden van de track limits. Uiteindelijk strandde Longin als derde op slechts vier honderdsten van de pole.
De eerste race op zaterdag bleek al een bewogen bedoening. Eén van de Porsches verloor heel wat vloeistof, waardoor Peter Guelinckx even door de grindbak schoof, maar wel zijn weg verder kon zetten. Na een onderbreking om de smurrie op te ruimen wist Stienes Longin nog wat tijd goed te maken, maar moest uiteindelijk tevreden zijn met een vijfde plek.
De race op zondagochtend werd zo mogelijk nog spectaculairder. Of chaotischer, het is maar hoe u het bekijkt. De wedstrijd werd op een opdrogende piste op gang getrokken, en dat was een kolfje naar de hand van Stienes Longin. “Ik ben gek op zo een omstandigheden”, stelt de Leuvenaar, die onmiddellijk de leiding in handen nam. “Ons probleem was dat wij onze snelheid maken in de bochten, en op een halfnatte piste is de foutenmarge daar heel klein. Voor wagens die op het rechte stuk hun voordeel halen – zoals de Mercedes-AMG – is het dan iets makkelijker om naar voor te schuiven.”
Wat ook gebeurde. De chaos begon echter pas echt toen tijdens het pitstopvenster opnieuw de rode vlag werd bovengehaald. De wedstrijdleiding besloot de volgorde van voor het openen van het venster te gebruiken voor de herstart, waardoor Guelinckx – die het stuur van Longin had overgenomen – als vierde onderweg moest.
Uiteindelijk bolde de PK Carsport-bolide als derde over de streep, maar omdat één van de wagens voor hen 30 straftellen kreeg (wegens het niet uitvoeren van een drive-through) en de andere de extra pitstoptijd (die door de rode vlag was weggevallen) na de race kreeg toegevoegd, werden Guelinckx en Longin als eerste geklasseerd. Voor Stienes Longin meteen zijn tiende overwinning in GT2.
“Ik wist op een gegeven moment niet meer of we nu tweede, derde of eerste waren”, grinnikte Guelinckx achteraf. “Maar goed, we wilden dit weekend Lady Luck aan onze zijde, en dat lijkt toch een beetje te zijn gelukt. Met twee punten achterstand op Audi-duo Hassid-Beltoise doen we opnieuw helemaal mee voor de titel.”