Het Molenaar Racing team heeft tijdens de vierde ronde van het IDM de nodige punten weten te verzamelen. In Schleiz noteerde Thom Molenaar een top tien notering terwijl Senna van den Hoven en Sven Doornenbal zich ook volop mengden in het gevecht om de punten.
Na de derde ronde van het IDM te hebben verreden in het Tsjechische Most waren de coureurs in het voorlaatste weekend van juni weer te gast in Duitsland op de Schleizer Dreieck. Het semi-permanente circuit in de deelstaat Thüringen is een begrip onder motorsportliefhebbers en een uniek circuit op de kalender van het IDM. Precies 100 jaar geleden werd er voor het eerst op de Schleizer Dreieck gereden en door de tijd is het circuit steeds aan de snelheid van de motoren en veiligheidseisen aangepast. Typisch aan het circuit is dat er tegen de klok in wordt gereden en het asfalt gemiddeld tien meter breed is. Er zijn geen mogelijkheden om buiten de evenementen om te trainen maar de coureurs van het Molenaar Racing Team kwamen vorig jaar al in actie op het bijzondere circuit. Geen onbekend terrein dus, en op hun Arie Molenaar Motors / Nutec Kawasaki’s vonden ze snel hun ritme tijdens de vrije trainingen op vrijdag. Ondanks mindere weersverwachtingen bleef het op een enkele druppel na droog en ook op de zaterdagochtend werden de kwalificaties op droog asfalt verreden. Thom Molenaar eindigde in de samengevoegde kwalificaties als dertiende, Sven Doornenbal als veertiende en Senna van den Hoven op een zeventiende plaats.
Race 1
De eerste race zou al na twee ronden worden stilgelegd vanwege een valpartij. De rode vlag werd getoond en de coureurs konden zich vervolgens opmaken voor een herstart van een race die ingekort werd tot zeven ronden. Het was vooral Van den Hoven die daarbij een betere start had en een goed ritme vond. Na een aantal ronden ontstond er een gat tussen de eerste 12 rijders en een groep bestaande uit Molenaar, Doornenbal, Van den Hoven en Kas Beekmans. De vier Nederlanders bleven bij elkaar tot het einde van de race, waarbij Doornenbal het meeste kopwerk deed. Bij het ingaan van de laatste ronde positioneerden Molenaar en Doornenbal zich nog aan kop van het viertal maar het was Van den Hoven die uiteindelijk het gevecht om de leiding van de groep won en de dertiende plaats opeiste. Daarbij wist hij als een van de weinigen in de race zijn PR aan te scherpen. Molenaar werd veertiende voor Beekmans. Doornenbal finishte op een zestiende plaats net buiten de punten. Winnaar van de eerste race was Fillip Tonn.
Race 2
Op zondag was het weliswaar droog maar stond er een harde wind waardoor snelle rondetijden er niet in zouden zitten. Direct na de start kwam Molenaar net buiten de baan en viel een paar plekken terug, terwijl Doornenbal een prima eerste fase van de race kende. Al snel positioneerden Molenaar en Van den Hoven zich rond de vijftiende plaats terwijl Doornenbal halverwege de race door een kleine miscommunicatie een paar plekken terugviel. Hij herpakte zich snel en samen met Molenaar en Van den Hoven klom hij weer op naar de kop van de groep die vochten om de elfde plaats. Niet alleen in de groep van zeven coureurs werd er geknokt voor iedere positie, ook in de kopgroep was er een verhitte strijd om de overwinning gaande. In de laatste ronde tikte daarbij winnaar van de eerste race Fillip Tonn leider in de tussenstand Inigo Iglesias aan, waardoor Iglesias ten val kwam. Walid Khan hield het hoofd koel en won de race. Met het wegvallen van Iglesias streed de achtervolgende groep om de tiende plaats. Doornenbal leek die strijd in de laatste ronde te gaan winnen maar verremde zich in de laatste bocht voor de finish. Molenaar profiteerde ervan en eiste de tiende plaats op, Doornenbal herpakte zich en werd dertiende terwijl Van den Hoven op een zestiende plaats eindigde. Na de race zou Tonn voor zijn actie worden bestraft met een diskwalificatie, waardoor de Molenaar Racing Team coureurs allemaal een plekje doorschoven.
Thom Molenaar: “Ik had vanaf de eerste training direct een goed ritme te pakken maar kon bij de kwalificaties en eerste race niet echt verbeteren. Met de warming up op zondagochtend wel, daarbij scherpte ik mijn PR met een seconde aan. De tweede race heb ik dan ook alles gegeven en dat werd beloond met een negende plaats.”
Senna van den Hoven: “Wat mij betreft is het evenement in Schleiz het mooiste van het jaar, dit keer helemaal omdat het 100-jarig bestaan werd gevierd. Ik had een matige start in de eerste race maar het ging na de herstart gelukkig een stuk beter en ben zeer tevreden met mijn dertiende plaats. De tweede race was rommelig met een harde wind en harde gevechten. In de laatste ronde kon ik nog net een highsider voorkomen maar dat kostte me wel een paar plaatsen. Ik werd toch nog vijftiende, dus weer een punt in the pocket en met vier punten naar huis!”
Sven Doornenbal: “Er hadden meer punten ingezeten, want in beide races vocht ik in de eindfase mee om de leiding van de groep waar ik in zat. Beide keren kwam ik in de laatste ronde in aanraking met een andere rijder, waardoor ik posities verloor. Uiteindelijk ben ik in de tweede race toch nog twaalfde geworden, dus weer een paar punten erbij.”