Max Verstappen heeft de Grand Prix van Hongarije op dominante wijze gewonnen. Direct bij de start ging hij Lewis Hamilton voorbij, waarna de Nederlander aan de horizon verdween. Met twaalf overwinningen op rij voor Oracle Red Bull Racing verbreekt het succesvolle team met deze zege het historische record van McLaren. Max pakte het 250ste podium voor Red Bull en eindigde ruim een halve minuut voor Lando Norris op plek twee. De derde plek was voor Max’ teamgenoot, Sergio Pérez. De Mexicaan reed zichzelf na een uitstekende inhaalrace vanaf de negende positie naar de laatste podiumplek. Hamilton en Oscar Piastri completeerden de top vijf. Overigens werden er vandaag niet alleen records gebroken: ook Max’ trofee brak in stukken nadat Norris deze van het podium liet vallen tijdens het spuiten van de champagne.
“Ik heb vandaag heel erg genoten”, zegt Max. “De auto was vanaf de eerste ronde heel goed. We hadden eindelijk echt een goede start. Toen ik aan de binnenkant zat, wist ik dat die bocht van mij was. Ik remde laat en gelukkig pakte het goed uit. Van daaruit kon ik mijn eigen race rijden.”
Eerder in het weekend klaagde Max over de balans van zijn RB19. Vandaag was hij lovend over zijn bolide: “Gister hadden we moeite om de banden in het goede window te krijgen. Over één ronde worstelde ik een beetje met de auto. Maar vandaag met deze temperaturen was het misschien wel de juiste afstelling. Gister had ik ook wat onderstuur met de kwalificatie. Met deze warmere temperaturen was het uiteindelijk goed voor de race. Ik heb geen problemen gehad. De auto was goed op elke band en we konden een groot gat creëren.”
Met deze overwinning verbreekt Red Bull Racing het historische record van McLaren met twaalf overwinningen op rij. Max heeft nu zeven overwinningen op rij. Max: “Voor het team is twaalf overwinningen op rij fantastisch. Wat we de laatste jaren hebben gedaan is ongelooflijk. Hopelijk kunnen we dit momentum vasthouden. De samenwerking met het hele team is heel plezierig. Het is goed om altijd te willen blijven pushen en het beter te willen doen. Maar op een dag als vandaag was het gewoon perfect.”
Max kwam zichtbaar zwetend uit de auto. “Het was redelijk warm ja”, zegt Max. “Bij m’n benen vooral. Het was natuurlijk ook een warme dag. Ik had tijdens die laatste stint wel rustig aan kunnen rijden, maar ik wilde even kijken wat er nog in zat. Op een gegeven moment zie je dat gat groter worden: 20 seconden, 25… 30 kan dan ook wel. Dus dan blijf je doorgaan.” De Nederlander denkt niet dat hij dit kunstje volgende week kan evenaren. “33 seconden op Spa wordt wel erg lastig. Maar wie weet. Maar uiteindelijk draait het er niet om hoe ver je ervoor zit. Als je maar wint, dat is het belangrijkste.”
Met 28 graden en een asfalttemperatuur van 50 graden is het goed heet op de Hungaroring. Max Verstappen moet genoegen nemen met de tweede startpositie in Hongarije, nadat Hamilton hem gister te snel af was. Maar de Nederlander hoeft het hier niet lang mee te doen: hij heeft een geweldige start en gaat Hamilton meteen voorbij. Ook Piastri is goed weg en klimt van de vierde naar de tweede positie. Daarachter rijdt teamgenoot Norris, terwijl Hamilton vanaf pole positie is teruggevallen naar de vierde plek. Sainz is als een raket door het veld heen gevlogen op de zachte band. Hij wint vijf posities in de openingsronde en zit zijn teamgenoot al meteen op de hielen die op P5 rijdt.
De allergrootste verliezers in de openingsronde zijn de mannen van Alpine. Zhou Guanyu heeft een slechte start en verremt zich voor de eerste bocht, waardoor hij tegen de terugkerende Daniel Ricciardo aanrijdt. Hij kegelt vervolgens de twee Fransmannen van de baan, waardoor ze allebei de race moeten staken. Zhou krijgt voor het veroorzaken van dit incident een penalty van vijf seconden.
In ronde tien heeft Verstappen een voorsprong van drie seconden op Piastri. In ronde zeventien is Hamilton de eerste uit de top vijf die een pitstop maakt. Hij gaat van de medium naar de harde band. Een ronde later komt ook Norris naar binnen, die dezelfde wissel maakt. Leclerc kent een dramatische pitstop van ruim negen seconden door een wheel gun die weigert. Piastri daarentegen krijgt een nieuwe set banden onder zijn McLaren in maar liefst twee seconden. Dit is helaas alsnog niet genoeg om zijn teamgenoot voor te blijven. Norris komt voor de Australiër terecht door een undercut.
Ondanks het feit dat Verstappen al ruim twintig ronden op de medium banden rijdt, blijft hij zijn rondetijden verbeteren. In ronde 23 komt de Nederlander naar binnen voor een setje van de harde band. Hij komt voor teamgenoot Pérez terecht, die nog geen stop heeft gemaakt. Een ronde later komt de Mexicaan ook naar binnen. Hij valt na zijn stop terug naar de zevende plek, maar na een mooie inhaalactie op Sainz en Russell klimt hij twee plekjes omhoog. De top vijf ziet er na ronde dertig als volgt uit: Verstappen, Norris, Piastri, Hamilton en Pérez. Verstappen heeft een voorsprong van zes seconden op Norris.
Pérez gaat voorbij aan Hamilton en rijdt zichzelf daarmee naar de laatste podiumplek. Hij lijkt hierna echter snelheid te verliezen en Hamilton rijdt zichzelf weer terug richting de Mexicaan. Twee ronden voor het einde spint Logan Sargeant. Hiermee zorgt hij kortstondig voor geel in de tweede sector. De Amerikaan kan zijn weg weer vervolgen, maar komt naar binnen en valt uit.
Hamilton heeft Pérez in het zicht tijdens de laatste ronde. Hij is de Red Bull-coureur bijna tot op een seconde genaderd. Het is echter net niet genoeg. Pérez kan zijn podiumplek vasthouden. Zijn teamgenoot, Max Verstappen, wint de Grand Prix van Hongarije. Hij eindigt ruim een halve minuut voor Lando Norris. Polesitter Hamilton moet genoegen nemen met plek vier. Piastri completeert de top vijf.