- 20 en 21 januari start van de Porsche Sprint Challenge Southern Europe
- Nieuwe indeling van de competitie om meer spanning en raceplezier te garanderen
- Meer start plaatsen voor Porsche 911 GT3 Cup in Portimão en Barcelona beschikbaar
Dit weekend zal de eerste meeting van de eerste jaargang van de Porsche Sprint Challenge Southern Europe plaatsvinden. Het circuit van Valencia vormt het decor van de start van een nieuwe hoogstaande competitie uit de Porsche-piramide en de organisatoren werken hard aan de competitie die rijders en teams de kans moet geven om in optimale omstandigheden tijdens de winterperiode te kunnen racen. Om die rijders en teams in nog meer optimale omstandigheden te laten racen, is de klasse-indeling aangepast, wat moet resulteren in meer sportieve spankracht en raceplezier op de piste.
Recent kondigde Cup Challenge Benelux BV, de promotor van onder meer de Porsche Carrera Cup Benelux aan dat het ook in de winterperiode zou gaan racen. Dat initiatief werd als de Porsche Sprint Challenge Southern Europe boven de doopvont gehouden. Het concept is zeer helder, met drie meetings met maximale rijtijd, alle drie in het zuiden van Europa, met name op 20 en 21 januari in Valencia, gevolgd door een tweede meeting in het Portugese Portimão (11-12 februari) en een finale in Barcelona (24-25 februari).
Nieuwe indeling
De promotor heeft ondertussen wel beslist om de indeling van de twee raceklassen aan te passen. “Met name om de teams en rijders nog beter te bedienen”, vertelt Series Manager Lars Plato. “We hebben de laatste weken heel wat aanvragen gekregen en met name het aantal Porsche 911 GT3 Cup – Type 992 is bijzonder aanzienlijk. Dat maakt dat we het veld nu anders gaan opdelen dan we in eerste instantie beoogden. In de klasse ‘Sport’ vinden we uitsluitend Porsche 911 GT3 Cup – Type 992 met Pro-rijders en Pro-Am-rijders, zeg maar de snellere gentlemen drivers. Zij nemen het tegen elkaar op. De echte gentlemen drivers aan het stuur van een Porsche 911 GT3 Cup – Type 992 komen uit in de ‘Club’ klasse, samen met de rijders aan het stuur van de diverse types Porsche Cayman GT4 Clubsport (718 GT4 Clubsport, 718 GT4 Clubsport MR en 718 GT4 RS Clubsport). Dat zou moeten resulteren in een evenwichtige indeling, met als resultaat veel spanning op de piste en een optimaal raceplezier. Verder kunnen wij op deze manier meer Porsche 911 GT3 Cup tot de competitie toelaten terwijl we het aantal racewagens op de baan bewust gebalanceerd houden om optimale test en training condities te bereiken.
Die nieuwe indeling van GT3 Cup en GT4 Clubsport in de Club Divisie sluit nauwgezet aan bij wat we kennen uit de Porsche Sprint Challenge Benelux en daar werkt dat concept prima”, legt Lars Plato verder toe: “Je mag concluderen dat we de indeling baseren op de racesnelheid en dat is uiteraard positief voor alle betrokken deelnemers en bied mogelijkheid voor nog meer nieuwe rijders aan te sluiten in Portimão en Barcelona
Heel wat bekende namen
De kwaliteit zal tijdens de competitie zeker van meet af aan op de afspraak zijn en daarvoor staat niet alleen de professionele organisatie garant, maar ook de aanwezige teams. De namen van teams, uit heel Europa, klinken bekend in de oren en staan garant voor de top van de Europese Porsche-racerij.