Max Verstappen is zesde geworden in de Grand Prix van Brazilië. Max lag na de start derde en hij plaatste bij de eerste safety car-herstart een aanval op Lewis Hamilton voor P2. De twee heren raakten elkaar waarna Max een nieuwe voorvleugel moest halen en terugviel tot de achterhoede. Na dit incident wist Max zich op te werken naar de top tien. Een tweede safety car-fase zorgde ervoor dat het veld weer in elkaar geschoven werd. Met nog elf ronden voor de boeg werd het veld vrijgelaten en hierbij kon Max zich nog naar P6 knokken. De vanaf pole gestarte George Russell kende een uitstekende race en pakte de eerste Grand Prix-zege uit zijn Formule 1-carrière. Lewis Hamilton maakte het feestje voor Mercedes compleet door tweede te worden. Carlos Sainz completeerde het podium.
Na afloop van de race laat Max over het incident met Hamilton weten: “Het was natuurlijk een beetje jammer. Ik probeerde buitenom te gaan en ik zag al meteen dat hij mij geen ruimte wilde geven, dus we gingen er allebei af en daardoor kreeg ik schade aan mijn voorvleugel. Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit, want we hadden toch niet de snelheid. We probeerden wel naar voren te rijden, maar elke keer als ik een beetje wilde aanzetten, sleten de banden teveel.”
Voor het incident met Hamilton ontving Verstappen een tijdstraf van vijf seconden, al was dit volgens de Nederlander duidelijk onterecht: “Met de vijf seconden straf ben ik het totaal niet eens, maar dat maakt uiteindelijk ook niet veel uit.”
Door de safety car kon Max de aansluiting vinden met de mannen voor hem, en dit heeft volgens Max dan ook geholpen om nog zesde te worden: “Waarschijnlijk hebben we door de safety car één of twee plekken extra kunnen pakken, maar zesde of achtste maakt allemaal niet zo veel uit.”
Het is warm en zonnig bij aanvang van de voorlaatste Grand Prix van het seizoen op het Autodromo José Carlos Pace in São Paulo. Na een enigszins teleurstellende sprintrace moet Max de race vanaf P3 aanvangen, achter de beide Mercedessen van George Russell en Lewis Hamilton. De top vier start op de zachte bandencompound, terwijl Charles Leclerc, startend vanaf P5, de eerste coureur is op de medium compound banden. Bij de start behoudt Max zijn derde plek achter leider Russell en Hamilton. Sergio Perez ligt vierde met Lando Norris op P5. In het middenveld tikt Daniel Ricciardo bij bocht acht Kevin Magnussen in de rondte. De Deen rol achteruit in de zijkant van Ricciardo die de bandenstapels in vliegt. Beide heren kunnen ongedeerd uit hun auto stappen en zijn de eerste uitvallers van de race. Als gevolg komt de safety car komt naar buiten.
In ronde zeven wordt het veld weer vrijgelaten. Verstappen is alert bij de herstart en plaatst direct een aanval op Hamilton buitenom bij bocht één. De heren raken elkaar echter bij bocht twee. Max verliest een deel van zijn voorvleugel en moet naar de pits om een nieuwe voorvleugel te halen, terwijl Hamilton terugvalt naar plek acht. Bij bocht zeven probeert Charles Leclerc buitenom voorbij te gaan aan Lando Norris. De McLaren-coureur tikt de achterkant van de Ferrari aan, waarna Leclerc spint en in de bandenstapels tot stilstand komt. De Monegask is zijn voorvleugel kwijt maar kan terugkeren naar de pits om een nieuw exemplaar te halen.
Zowel Verstappen, als Norris ontvangen een tijdstraf van vijf seconden voor hun aandeel in de incidenten. Max ligt na het halen van zijn nieuwe voorvleugel op P17, met Charles Leclerc achter hem op P18. Russell ligt aan kop, gevolgd door Perez en Sainz. De schade lijkt bij Hamilton mee te vallen en hij ligt binnen een paar ronden weer op P4.
Perez is in ronde 24 de eerste coureur uit de top drie zijn stop maakt. Eén ronde later komt ook Verstappen naar de pits. Hij lost zijn tijdstraf van vijf seconden in en wisselt zijn medium compound banden in voor een setje zachte banden. Max komt als zeventiende terug de baan op. Het duurt tot ronde 41 voordat Max zich weer heeft opgewerkt naar P10, waarmee hij terug is in de punten.
Hamilton zet zijn dadendrang voort door Perez in ronde 45 in te halen voor P2. De Brit moet alleen zijn teamgenoot Russell nog voor zich dulden. Verstappen brengt in ronde 49 een derde bezoek aan de pits. Met een vers setje zachte banden onder zijn RB18 geschroefd, komt de Nederlander als elfde terug de baan op. Lando Norris moet in ronde 53 zijn McLaren met technische problemen stilzetten bij bocht tien. De Brit is daarmee de derde uitvaller van de race. Er volgt een safety car, waarmee het veld weer in elkaar schuift. Op dat moment ligt Russell aan de leiding, gevolgd door teamgenoot Hamilton, met Perez op P3 en Verstappen op P10.
Met nog elf ronden te gaan, komt de safety car naar binnen. Max passeert Vettel voor P9, terwijl Russell de leiding kan behouden vóór Hamilton en Perez. De Ferrari’s voeren op hun zachte banden de druk op bij Perez die nog op de medium compound banden rijdt. In ronde 63 gaat Sainz voorbij aan Perez, terwijl Leclerc één rondje later zijn voorbeeld volgt. Ook Alonso gaat voorbij aan Perez, waarna de Mexicaan vóór Verstappen ligt. Ook Max is veel sneller dan Perez en hij haalt dan ook in ronde 67 zijn teamgenoot in voor P6. Max komt nog dicht in de buurt van Alonso, maar komt net tekort om de Spanjaard te passeren, waarmee Verstappen de race als zesde afsluit
Aan kop scoort George Russell zijn eerste Formule 1-zege. Het is voor Mercedes de eerste Grand Prix-overwinning van het jaar. Lewis Hamilton maakt er een één-tweetje voor de ‘Silberpfeilen’ van. De Ferrari’s van Sainz en Leclerc eindigen op P3 en P4, terwijl Fernando Alonso knap vijfde wordt. Sergio Perez eindigt achter Red Bull Racing-stalmaat Verstappen op P7, terwijl Esteban Ocon, Valtteri Bottas en Lance Stroll de top tien completeren