Max Verstappen is zevende geworden in een tumultueuze Grand Prix van Singapore. De start van de race werd vanwege hevige regenval met ruim een uur uitgesteld en toen de race eenmaal van start ging, was de baan nog steeds erg glad. Max kende een slechte start vanaf P8 op de grid, maar hij werkte zich vervolgens gestaag op naar P5. Bij de laatste safety car-herstart verremde Max zich flink bij een inhaalpoging op Lando Norris, waarna hij nog een extra bandenwissel moest doen. De Nederlander kwam als laatste terug de baan op, maar wist zich uiteindelijk weer naar voren te knokken tot P7 aan de finish. Red Bull Racing-stalmaat Sergio Perez won zijn tweede race van het seizoen, gevolgd door de beide Ferrari’s van Charles Leclerc en Carlos Sainz.
Na afloop blikt Max terug op zijn race: “Het was een slecht begin. Ik liet de koppeling los en de anti-stall kwam in actie. We moeten analyseren hoe dat kan gebeuren, maar hierdoor verloor ik veel posities. Daarna probeerde ik een paar auto’s in te halen, maar dat was heel moeilijk want op dit circuit is het erg lastig om in te halen. We reden op een gegeven moment op een redelijke positie op plek vijf en toen wilde ik Lando inhalen op de slicks voor P4. Toen ik naast hem kwam en remde, raakte de vloer van de auto de grond en kwamen vervolgens mijn voorwielen van de grond. Daardoor blokkeerde ik en schoot ik vol rechtdoor. Er zaten grote flatspots op de banden en ik moest weer terug naar de pits om nieuwe banden te halen. Uiteindelijk ben ik vanaf de laatste plek weer terug naar de punten gereden.”
“Het is natuurlijk niet wat je wil, maar er had sowieso niet meer ingezeten dan de vierde plek”, zegt een realistische Verstappen, die inziet dat zijn achtste positie op de grid hem het leven al moeilijk had gemaakt: “Het begon gisteren al. Daardoor zit je midden in het gedrang en als je dan ook nog een slechte start hebt, lijkt het of alles tegen gaat zitten. Daardoor was het een erg frustrerende race. Het is beter om deze race snel te vergeten en door te gaan naar Japan.”
In de uren voorafgaand aan de race gaan de hemelsluizen open boven het Marina Bay Street Circuit. Hierdoor wordt de start van de race met ruim een uur uitgesteld. Als de formatieronde van start gaat regent het niet meer, maar omdat de baan op veel plekken nog nat is, gaan alle coureurs op de intermediate banden van start. George Russell start in zijn Mercedes vanuit de pitstraat. Max komt slecht weg vanaf zijn achtste startplek en hij valt terug naar P12. Er volgt een stevig gevecht met Kevin Magnussen, die Verstappen met de grootste moeite van het lijf kan houden. Sergio Perez komt bij de start beter weg dan polesitter Leclerc en de Mexicaan pakt de leiding van de race, gevolgd door de Ferrari’s van Leclerc en Sainz.
In de tweede ronde vindt Max toch zijn weg voorbij aan Magnussen en vervolgens haalt Verstappen ook Lance Stroll in voor plek tien. Eén ronde later gaat Max voorbij aan Yuki Tsunoda voor P9. In ronde zeven ziet Nicholas Latifi de aanstormende Zhou Guanyu niet in zijn spiegels en de twee heren raken elkaar bij bocht vijf. Zhou moet zijn Alfa Romeo met ophangingschade naast de baan parkeren, terwijl Latifi zijn Williams terugbrengt naar de pits waarna hij ook het strijdtoneel moet verlaten. Als gevolg komt de safety car de baan op.
Het veld wordt in ronde elf weer vrijgelaten. Verstappen is wakker en hij passeert Sebastian Vettel bij bocht vijf. Een paar bochten later verschalkt de Nederlander ook Pierre Gasly voor P7. Aan kop behoudt Perez de leiding, gevolgd door Leclerc en Sainz. Verstappen zit vervolgens al snel achter Fernando Alonso, waar hij een tijd achter klem zit. Max krijgt de zesde plek van Alonso echter cadeau, doordat de Spanjaard in ronde 21 zijn Alpine naaste baan moet parkeren met technische problemen. Alonso, die in Singapore zijn 350e Grand Prix rijdt en hiermee het record van meeste Formule 1-starts op zijn naam zet, kan deze mijlpaal niet bekronen met een goed resultaat. Er volgt een virtual safety car waarbij George Russell, die al in het achterveld rondrijdt, van de de gelegenheid gebruik maakt om te wisselen naar slicks. De gok pakt echter niet goed uit, want als de groene vlag weer wordt gezwaaid, is Russell meerdere seconden per ronde langzamer dan de overige coureurs op de intermediates.
In ronde 26 glijdt Albon bij bocht acht de muur in. De Britse-Thai kan zijn auto zonder voorvleugel terugbrengen naar de pits, maar de Williams is te zwaar beschadigd om zijn weg te vervolgen. Er volgt een korte virtual safety car. Twee ronden later valt Esteban Ocon stil met technische problemen bij bocht dertien. Wederom is er kortstondig een virtual safety car benodigd.
Lewis Hamilton verremt zich in ronde 33 bij bocht zeven en hij glijdt de baanafzetting in. De Mercedes-coureur kan zijn weg vervolgen en hij komt precies vóór Verstappen weer terug de baan op. Hamilton heeft echter schade aan zijn voorvleugel en de Brit moet naar de pits voor een nieuw exemplaar. Russell is op zijn slicks nu sneller dan de mannen op intermediates, waardoor in enkele ronden tijd het hele veld wisselt naar slicks, zo ook Max die in ronde 36 zijn intermediates inwisselt voor de medium compound banden en als vijfde terug de baan op komt. Net op dat moment crasht Yuki Tsunoda bij bocht tien hard de muur in. De Japanner kan ongedeerd zijn AlphaTauri verlaten en is daarmee al de zesde uitvaller van de race. De safety car komt de baan op. De top vijf bestaat op dat moment uit Perez, Leclerc, Sainz, Norris en Verstappen.
Met nog 35 minuten op de klok wordt het veld weer vrijgelaten. Verstappen wil direct aanvallen bij Norris maar verremt zich flink bij bocht zeven en schiet rechtdoor. Max komt als achtste terug de baan op, maar er zitten grote vlakke kanten op de Pirelli’s van Max, waardoor hij weer een pit stop moet maken waarbij hij nieuwe zachte banden haalt. Door zijn stop valt Max terug naar P14, al schuift hij even later door naar P12 doordat Mick Schumacher en George Russell beiden een lekke band oplopen na een incident.
Max loopt vervolgens met rasse schreden in op Magnussen, waarna hij de Deen met nog twintig minuten op de klok inhaalt voor P11. Max zet zijn dadendrang voort door achtereenvolgens Valtteri Bottas en Pierre Gasly in te halen met nog een klein kwartier te gaan in de race. In de slotfase zit Verstappen klem achter Hamilton en Vettel. Doordat Hamilton zich verremt bij bocht acht, kan Max de zevende plek overnemen en in de laatste ronde verschalkt Verstappen ook nog Vettel voor P7.
Aan kop weerstaat Perez de druk van Leclerc, waarmee de Mexicaan zijn tweede overwinning van het seizoen boekt en de zesde zege op rij voor Red Bull Racing. De Ferrari’s van Leclerc en Sainz eindigen als tweede en derde met daarachter de beide McLaren’s van Lando Norris en Daniel Ricciardo. Voor Ricciardo is de vijfde plek zijn beste resultaat van het seizoen. Ook Lance Stroll scoort met een zesde plaats zijn beste seizoenresultaat, met daarachter dus Verstappen op plek zeven. Sebastian Vettel, Lewis Hamilton en Pierre Gasly completeren de top tien.
In het kampioenschap heeft Max nu een voorsprong van 104 punten op naaste achtervolger Leclerc, waarmee de Limburger tijdens de Grand Prix van Japan zijn volgende kans heeft om zijn tweede wereldkampioenschap te veroveren