Met een overwinning en een tweede plaats in de voorlaatste manche van de Fanatec GT2 European Series in het Spaanse Valencia wisten Stienes Longin en Nicolas Saelens hun titelkansen kracht bij te zetten. Bert Longin en Peter Guelinckx deelden in de prijzen, en behaalden hun zevende podiumplaats van het seizoen. Ook op de Nürburgring boekte PK Carsport successen, met een podium voor Jurgen Van den Broeck en Junior Planckaert in de voorlaatste manche van het Belcar Endurance Championship.
Met twee races op één dag bleek het een druk programma voor de deelnemers aan de Fanatec GT2 European Series, op het Circuit Ricardo Tormo in Valencia. Stienes Longin en Nicolas Saelens, voor de start van het weekend samen met Slovaak Stefan Rosina ex-aequo op kop van het kampioenschap, waren vast van plan om in de strijd om de titel een belangrijke stap te zetten.
En zo bleek. In de eerste race over 50 minuten kwam Stienes Longin na de verplichte rijderswissel aan de leiding te liggen, en stond die eerste plaats niet meer af. Vader Bert en Peter Guelinckx bezorgden die PK Carsport-zege nog wat extra glans door als derde te finishen – zevende podiumplaats van het jaar voor het duo – en zo titelconcurrent Rosina belangrijke punten af te nemen.
“De wagen was uitstekend, Nicolas zette een mooie eerste stint neer, en zo kon ik na de wissel de wedstrijd wat controleren”, stelde een gelukkige Stienes Longin na afloop. “Maar het blijft een sprintrace natuurlijk, dus je moet altijd wat blijven pushen. Je weet maar nooit wat er gebeurt.”
Profetische woorden, zo bleek. Ook in de tweede race leek het duo Longin-Saelens naar de zege te racen, maar iets voor het einde brak de achterkant van de bolide uit, en moest Saelens even door het grind. Toch sleepte het duo nog een tweede plaats uit de brand, waardoor ze in de tussenstand nu vijf punten voorsprong hebben op Rosina.
“In het geheel genomen ben ik best tevreden met hoe het weekend verlopen is”, stelt Stienes Longin. “We zijn de strijd met de KTM kunnen aangaan en hebben meer punten gescoord dan hen. Zoals verwacht zal het kampioenschap nu over vier weken, tijdens de slotmeeting in Le Castellet, worden beslist.”
Voor Peter Guelinckx en Bert Longin verliep die tweede race iets minder gunstig dan de eerste. Door een contact in de laatste ronde, waarbij Guelinckx achterstevoren werd getikt, zat er niet meer in dan een vijfde plaats. “Ja, ik heb een Verstappentje gedaan”, kon Guelinckx er later wat om lachen. “360 graden rond en dan onmiddellijk weer op het gas. Gelukkig zag de wedstrijdleiding in dat de rijder die me aantikte in de fout ging, en werd hij daarvoor ook bestraft.”
Toch blikt Guelinckx heel tevreden terug op het raceweekend in Valencia. “Ik heb echt geleerd wat racen is”, stelt hij. “Close racen, duels uitvechten, en op een faire manier. Ervaringen die in de toekomst echt van pas zullen komen, zeker als het gaat om het onder controle houden van de bandenslijtage, of het vinden van de juiste strategie om een wagen in te halen.”
“We kregen met wat incidentjes te maken, maar ik denk niet dat we veel hoger hadden kunnen eindigen”, geeft Bert Longin eerlijk toe. “Misschien één plaatsje, maar dat zou het wel geweest zijn. Het niveau ligt heel hoog in dit kampioenschap, en vooral Stienes was ontzettend snel. Maar met een derde en een vijfde plaats kunnen Peter en ik tevreden zijn.”
PK Carsport was dit weekend op twee fronten actief. Op de Nürburgring verschenen Junior Planckaert en Jurgen Van den Broeck met de BMW M2 CS van het team aan de start. Tijdens de kwalificaties zorgde Planckaert al op overtuigende wijze voor de pole positie in de TA-klasse. In de 125 minuten durende race wist het duo zich strijdend voorin te houden, om uiteindelijk als derde toerwagen te finishen, ook goed voor een mooie tiende plaats algemeen.