Het circuit van Silverstone, dat zichzelf als “Home of British motorsport” afficheert, had wisselende weersomstandigheden in petto voor het weekeinde van de Britse Grand Prix, wat ook de deelnemers aan de Porsche Mobil 1 Supercup parten speelde. In de vrije training opende Larry ten Voorde al goed met de snelste tijd van het 32 rijders tellende veld, terwijl ook Jaap van Lagen (Martinet by Alméras) in de top tien reed. Ook Morris Schuring (Huber Racing, 13e) en Max van Splunteren (Team GP Elite, 15e) eindigden in de eerste helft van het tableau, de andere Nederlanders werden verder naar achteren geklasseerd
Juiste timing cruciaal in kwalificatie
In de kwalificatie, op zaterdag in de vooravond, kwam het op de juiste timing aan: aanvankelijk was het nog droog, waardoor het voor de deelnemers zaak was, zo snel mogelijk een tijd op de klokken te laten zetten, voordat de regen verdere verbeteringen onmogelijk maakte. Larry ten Voorde deed dat het beste: hij zette op zijn eerste vliegende ronde een tijd van 2:06,908 minuten en behaalde daarmee de pole-position. “Zo’n situatie heb ik in mijn hele Supercup-carrière nog niet meegemaakt”, verklaarde hij na afloop. “Ik heb meteen vanaf de eerste meter gepusht en op een stuk van de baan dat al nat was, ging ik zelfs bijna in de rondte!”
Rudy van Buren was als vierde de op één na beste Nederlander in de startopstelling, Max van Splunteren kwalificeerde zich als zesde en Daan van Kuijk reed de twaalfde tijd. Morris Schuring (18e), Lucas Groeneveld (GP Elite, 20e), Jesse van Kuijk (Team GP Elite, 21e) en Jaap van Lagen (22e) troffen het minder goed met de omstandigheden, evenals Loek Hartog, die aanvankelijk vierde stond, maar zijn tijd geschrapt zag worden vanwege overschrijden van de “track limits”, de afgrenzing van de baan. “Dat was dan waarschijnlijk wel de minimaalste overschrijding in mijn carrière, maar goed, regels zijn regels”, zei Hartog berustend.
Ten Voorde naar tweede plaats in de race
Tijdens de race waren de omstandigheden uitstekend en kon er op een droge baan gereden worden. Bij de start had Ten Voorde even de leiding in handen, maar korte tijd later moest hij zijn meerdere erkennen in de Duitser Laurin Heinrich en heel even viel hij zelfs terug naar de derde plaats achter Harry King, maar klom snel weer op naar de tweede positie. Van Buren verloor in de beginfase ook wat terrein, terwijl Daan van Kuijk opklom. Voor Max van Splunteren waren de kansen op een goede klassering snel verkeken nadat hij in de rondte ging, al kon hij de race wel vervolgen.
Na een aanrijding kwam in de tweede ronde de safety-car in actie, in de vierde ronde werd de race weer vrijgegeven. Ten Voorde handhaafde zijn tweede positie achter Heinrich en kwam uiteindelijk ook als tweede over de eindstreep, zijn derde podiumplaats in evenzovele Supercup-races dit seizoen. Rudy van Buren vocht een aantal intensieve duels uit en werd als achtste geklasseerd, waarmee hij een trio van Nederlandse rijders aanvoerde, want Daan van Kuijk en Loek Hartog completeerden de top tien. Morris Schuring werd 13e, één plaats voor Jaap van Lagen. Lucas Groeneveld, Jesse van Kuijk en Max van Splunteren eindigden op de plaatsen 18 tot en met 20.
Komend weekeinde wordt al de volgende ronde van de Porsche Mobil 1 Supercup verreden, dan op de Red Bull Ring in het Oostenrijkse Spielberg.