TECHNISCHE TEGENSLAG VOOR MARTIN VAN DEN BRINK Storing in bandenaflaatsysteem voorkomt nieuw succes

10 januari 2022  

WADI AD DAWASIR – Na de uitstekende derde plaats in de zevende etappe moest Martin van den Brink vandaag een bittere pil slikken. De rijder van Mammoet Rallysport Team De Rooy Iveco kreeg te kampen met technische tegenslag. ,,Een storing in het bandenaflaatsysteem speelde ons parten.’’

Een twaalfde plaats was het resultaat na een dag ploeteren in het zuiden van Saoedi-Arabië. ,,In het begin konden we de koplopers nog goed volgen.’’

Nadat het probleem met het systeem voor de bandenspanning aan de oppervlakte kwam was het gedaan met de ambities voor een goede klassering. Maar buiten dat, op de mannen van Kamaz stond vandaag geen maat. Ignacio Casale werd op de vijfde plaats de eerste niet Kamaz-rijder. De Chileen in de Tatra  moest na 395 kilometer ruim 20 minuten toegeven.

Janus van Kasteren was vandaag op de achtste plaats de beste Nederlander. De Petronas Team De Rooy Iveco rijder had wel 34 minuten en 19 seconden achterstand op winnaar Dmitry Sotnikov. Voor Vick Versteijnen en Martin van den Brink was het een dag om snel te vergeten. Zij eindigden (op bijna 50 minuten) respectievelijk als elfde en twaalfde. Mitchel van den Brink reed een prima special en kwam als dertiende binnen. De snelle assistent van Petronas Team De Rooy Iveco maakte opnieuw een degelijke indruk. Het constante optreden resulteert voorlopig in een twaalfde positie in het klassement.

Werk aan de winkel

De monster etappe telde in totaal ruim 800 kilometer. Naast 435 kilometer verbindingsroute lagen er 395 loodzware kilometers te wachten in het zuiden van Saoedi-Arabië. Voor Martin van den Brink was het verhaal voor vandaag al snel over en uit. ,,We gingen goed van start. Maar na 20 kilometer bleek het bandenaflaatsysteem kapot te zijn. Er zat een storing in het systeem en dan is het onbruikbaar.’’
Voor Martin en zijn manschappen betekende dat werk aan de winkel. ,,We moesten steeds de truck uit om de bandenspanning handmatig te veranderen. Dat kost enorm veel tijd. In het restant zijn we op een spanning van 2 bar blijven rijden. Daar verlies je ook weer tijd mee. Daarmee is ons verlies van deze dag wel verklaard,’’ aldus de teleurgestelde rijder van Mammoet Rallysport Team De Rooy Iveco. ,,We hadden er goed zin in na de derde plaats van gisteren. Het was ook een prachtige proef met mooie duinen. Helaas ging het systeem, net als gisteren kapot. De serviceploeg heeft gisteravond het complete systeem nog vervangen. Maar helaas kwam het vandaag weer terug.’’

Voor Martin van den Brink, Peter Willemsen en Bernard der Kinderen rest er niets anders dan te hopen dat de technische mensen van Team De Rooy het probleem vanavond kunnen tackelen. ,,We konden in het eerste deel goed mee met de Kamaz-rijders voor ons. We hopen morgen op een beter resultaat.’’
Van den Brink is na de achtste etappe zevende in het algemeen klassement. De achterstand op titelverdediger Sotnikov liep op tot bijna 2 uur en 50 minuten.

‘Echte Dakar-dag’

Een plaatsje voor Martin van den Brink staat Janus van Kasteren. De Veldhovenaar herstelde zich prima van de vervelende crash van zondag. Een achtste plaats was echter het maximaal haalbare voor vandaag. ,,Het was echte Dakar-dag met veel zand en hoge duinen. Misschien komen we in dit terrein een paar PK’s tekort. We moesten vandaag ook verder naar achteren starten en dat maakt het ook niet makkelijker.’’
Van Kasteren en zijn compagnons in de cabine, Marcel Snijders en Darek Rodewald moesten bovendien nog twee keer ongewild aan het werk. ,,We hebben twee banden moeten wisselen. Dat kost natuurlijk ook de nodige tijd. Op zich ging het verder wel. We hebben met onze trucks een probleem met het bandenaflaatsysteem. Dat is niet eenvoudig te verhelpen denk ik. We moeten nemen zoals het is,’’ aldus de nummer zes van het algemeen klassement voordat hij aan de lange weg naar het bivak kon beginnen.

Negende etappe

De negende etappe, die dinsdag wordt verreden, telt 287 kilometer tegen de klok. Daarnaast is er een verbindingsroute van 204 kilometer. De start en finish is in Wadi Ad Dawasir. De deelnemers gaan de bergen in en krijgen rivierbeddingen te verstouwen. In het laatste deel speelt de navigatie een belangrijke rol.