GRÉGOIRE MUNSTER BLIJFT IN DE RUNNING VOOR DE TITEL TERWIJL CHARLES MUNSTER DE LEIDING NEEMT IN JUNIOR BRC

10 november 2021  

Tijdens de voorbije Rally du Condroz bracht BMA vijf wagens aan de start die zondagavond, elk met hun verhaal, de finish in Hoei haalden.  Grégoire Munster (Hyundai i20 R5) vocht opnieuw voor elke seconde, maar eindigde deze keer net naast het podium. In het Junior BRC stond er opnieuw geen maat op zijn jongere broer Charles Munster (Opel Corsa). Het ontbrak Pieter-Jan Michiel Cracco (Skoda Fabia Rally2 evo) dit weekend aan vertrouwen. Hij eindigde als negende. Jean-Frédéric Colignon (Skoda Fabia R5) ruilde zijn plunje als mecanicien voor een rijderspak en eindigde zeventiende. Henri Schmelcher (Hyundai i20 R5) haalde ook deze keer de finish. Hij finishte als 22e.

Dat het een échte Condroz was met heel veel modder, diepe sporen, gladde omstandigheden en heel veel spanning.  Net als tijdens de voorbije wedstrijden bikkelden de tenoren van het BRC ook tijdens de Condroz voor elk tiende van een seconde. Grégoire Munster sloot de eerste wedstrijddag af op 8.5 sec van leider Lefebvre en op 0.1 sec van de tweede plaats van Fernémont. Zondagochtend bleek de Hyundai-rijder in de openingsrit iets te voorzichtig en spinde hij in de tweede rit. In een felbevochten slot eindigde hij uiteindelijk als vierde, net naast het podium, op een zucht van zijn titelconcurrenten. “Uiteraard ben ik een beetje teleurgesteld in het resultaat, anderzijds hebben we ons slechtste resultaat met oog op het kampioenschap wel verbeterd”, zegt Grégoire Munster. “We eindigen op 5.3 sec van Fernémont en 2.1 sec van De Mévius. Net zoals tijdens de voorbije wedstrijden zijn ook nu de tijdsverschillen opnieuw klein, met dat verschil dat het tijdverschil nu in ons nadeel speelt. Op een bijzonder moeilijk parcours hebben we opnieuw getoond dat we competitief zijn. Het enige waar ik spijt van heb is mijn spin op het einde van Marchin. Ik verlies daar een vijftal seconden die ik op het einde van de rally tekortkom. Anderzijds ben ik ook niet de enige die een foutje heeft gemaakt. Het kampioenschap is verre van gedaan: afspraak in Spa.” In zijn eerste volledige Belgische campagne met de Hyundai blijft de titel binnen bereik van Grégoire.

Broerlief Charles Munster mag ook van de titel dromen, maar dan bij de Junioren. In Hoei domineerde hij opnieuw van start tot finish. Enkel in de Stellantis Cup moest hij zijn meerdere erkennen in Gino Bux. “Dankzij deze zege pakken we de leiding in het kampioenschap”, weet Charles Munster. “De Condroz is altijd een atypische wedstrijd die met geen andere rally te vergelijken is. De slotsom is dat we het goed gedaan hebben en heel wat ervaring hebben opgedaan. Ik ben vooral zeer tevreden dat we heel goed hebben geanticipeerd op de vele gripveranderingen.”

Pieter-Jan Michiel Cracco beleefde niet meteen zijn beste weekend van het seizoen. “De analyse is vrij snel gemaakt. Op de glibberige wegen hadden we totaal geen vertrouwen waardoor de anderen vrij makkelijk afstand wisten te nemen. Dat gebrek aan vertrouwen overkomt me wel vaker, maar meestal kan ik me erover zetten. Deze keer lukte me dat niet. Als je twijfelt dan betaal je dat cash. Jammer dat mij dit overkomt in mijn laatste rally van het jaar. Het was een leuk seizoen met een onvergetelijke zege in de Ypres Rally. Nu de kalender van volgend jaar bekend is kan ik beginnen plannen. Ik hoop volgend seizoen meer te rijden.”

Henri Schmelcher deed wat hem ook telkens in de voorbije BRC-wedstrijden lukte: de finish halen en zich amuseren. “Al was het begin ook deze keer moeilijk. Tijdens de eerste twee ritten had ik voor iets te veel boost gekozen waardoor de wagen agressief reageerde. Dat heb ik normaal gezien graag, maar in deze glibberige omstandigheden bleek het niet de beste keuze. Verder betreur ik het dat we drie ritten niet hebben kunnen rijden, waarvan twee nachtelijke ritten. In het donker presteer ik altijd goed. Daar waar we meestal rond de 25e tijd reden, lukte me nu de zestiende tijd. Had ik dat ook in de twee daaropvolgende ritten kunnen doen dan had ik vlot de top 20 gehaald. Nu moet ik tevreden zijn met de 22e plaats. Al bij al kenden we een goed weekend en heb ik met goed geamuseerd.”

Het slotwoord in dit BMA-persbericht is voor … een BMA-mecanicien die het voorbije weekend zijn mekaniekersplunje inruilde voor een race overall. Jean-Frédéric Colignon eindigde als zeventiende. “Nu heeft hij ook toegang tot de frigo van de piloten”, grijnsde Grégoire Munster vooraf. “Dat was geweldig”, schaterde Jean-Frédéric Colignon. “Mijn drinkzak, gevuld met Aquarius, heb ik tot de laatste druppel leeggedronken.” Over de wedstrijd raakte Colignon niet uitverteld. “Het was een geweldige ervaring: een droomweekend. In het atelier van BMA sleutel ik veel aan de wagen en ik weet hoe je de Fabia moet afstellen. Toch was het moeilijker dan verwacht. De reden daarvoor is de mix van weersomstandigheden. Het was nooit echt droog of nat, het was gevarieerd. Om dan de wagen goed te kunnen afstellen heb je er veel metier voor nodig. Dat krijg je alleen door met de wagen te rijden. Volgend jaar maak ik er opnieuw een doel om de Condroz te rijden. Tijdens de andere rally’s maak ik met plezier tijd om aan de wagens te sleutelen. Het is een passie!”