Zandvoort – Terwijl op en rond het circuit van Zandvoort de opruimwerkzaamheden na de succesvolle Formule 1 Grand Prix nog volop bezig waren viel de BMW Racing Cup de eer te beurt om de eerste races te mogen houden op dit prachtige duinencircuit, na een ‘Grand Prix lock down’ van 6 weken! Net als tijdens de Grand Prix scheen de zon volop en genoten de coureurs van veel rijtijd en spannende races, helaas af en toe met wat onstuimige acties die tot diverse neutralisaties (‘code 60’) leidden. Er werd geracet totdat de duisternis inviel en de coureurs de koplampen van hun BMW’s M240i nodig hadden om de baan te verlichten! Maar zoals Race 2-winnaar Tom Coronel het kort en bondig samenvatte: “Dat is waar deze cup in uitblinkt – je krijgt enorm veel rijtijd en prachtige races in echt snelle wedstrijdauto’s!”
Maar er werd op deze derde dinsdag in september niet alleen geracet, want tussen race 1 en 2 stelde het merendeel van de deelnemers aan de BMW Racing Cup het passagiersstoeltje in hun 410 pk sterke BMW M240i ter beschikking aan ‘Stichting Groot Hart’ van Ziggo Formule 1 presentator Rob Kamphues. Als enthousiast deelnemer aan de BMW Racing Cup vroeg Kamphues zijn collega-coureurs om zieke kinderen en hun families een leuke avond te bezorgen: “Sinds 2013 is ‘Groot Hart’ dankzij heel veel hulp een begrip geworden en daar ben ik ongelofelijk trots op. Maar het gelukkigst word ik nog steeds als ik een ziek kind een rondje mag rondrijden en hij of zij uitstapt met een grote lach op zijn of haar gezicht,” aldus Rob Kamphues. Zo ook vandaag toen 16 kinderen en hun families onthaald werden bij de BMW Racing Cup.
Maar uiteraard werd er ook op het scherpst van de snede geracet en was in Race 1 de pitstop strategie van doorslaggevend belang voor de uitslag. Na een race-incident in het Scheivlak waar de marshalls veel werk aan hadden was er een langdurige neutralisatie (‘code 60’), waarbij de coureurs met een gemiddelde snelheid van niet meer dan 60 km/uur hun rondjes dienden af te leggen. Deze ‘code 60‘ begon ruim voor de opening van de ‘pit window’ voor de verplichte pitstop, maar duurde zo lang dat een groot aantal deelnemers zodra het mocht de pits opzochten, om zo minder tijd te verliezen. De complete top-4 in de race reed echter een ronde langer door. En juist tijdens hun pitstop van 1 minuut werd de race hervat met de groene vlag, waardoor dit viertal (Tom Coronel/Rob Kamphues, Flynt Schuring, Bernhard van Oranje en Paul Meijer/Nigel Schoonderwoerd) ver terugvielen in het klassement. Zo kon Jules Grouwels een mooie overwinning boeken, met op de tweede plaats zijn vader Roger! Alfred Lenferink pakte de derde plek en was daar uiterst content mee: “Wat is het fijn om hier te rijden. De baan is goed ingereden door de Formule 1…. Ik heb het super naar mijn zin.”
In de tweede race van de dag maakte Tom Coronel een flitsende start en met dit keer een goed getimede pitstop gaf hij de leiding niet meer uit handen. Achter hem moest Jules Grouwels alle zeilen bijzetten om vader en zoon Marco en Zion Geeratz achter zich te houden: “Dat was best vermoeiend! Want ik moest continue in mijn spiegels kijken. Met een eerste en tweede plaats vandaag ben ik uiteraard reuzeblij.”
Volgende race: dinsdag 5 oktober, Assen.
Uitslag Race 1 – 19 ronden:
- Jules Grouwels, DayVtec Engineering, 51 min 20,940 sec; 2. Roger Grouwels, DayVtec Engineering, op 32,991 sec; 3. Alfred Lenferink, Hans Weijs Motorsport, op 34,901 sec.
Uitslag Race 2 – 27 ronden:
- Tom Coronel, DayVtec Engineering, 51 min 06,022 sec; 2. Jules Grouwels, DayVtec Engineering, op 24,859 sec; 3. Marco Geeratz/Zion Geeratz, MDM Motorsport, op 24,934 sec.