Electric Motorsport Team wordt 8ste in 1ste editie van E Rally

3 september 2017  

Het Electric Motorsport Team nam in het weekend van 1 en 2 september deel aan de 1ste E Rally Omloop van Vlaanderen in Roeselare. Het pilotenduo bestaande uit Filip Dewulf en Kurt Maes reed in een Kia Optima SW Plug in Hybrid met de steun van de Kia dealer uit Roeselare-Kortrijk.

De rally startte op vrijdagavond met 2 RT’s (regluarity test), vermits dit geen snelheidsrally was, maar een regularity-wedstrijd, waarbij een opgelegd gemiddelde diende aangehouden te worden. Dat gemiddelde verschilde van proef tot proef en was nooit hoger dan 49,99 km/u. Het team vertrok een beetje voorbarig op de proeven De Ruiter en Beveren, wat een te hoog gemiddelde opleverde. Te snel gestart, zeker op Beveren, die eigenlijk een hele snelle proef is. Ook de tripmaster was blijkbaar niet in orde en niet correct afgesteld, zo bleek. Dit resulteerde in plaats 11 op de voorlopige stand vrijdagavond.

Op zaterdagochtend stond een eerste lus van 5 proeven op het programma. Het tempo ging terug naar beneden en dat resulteerde in enkele plaatsen winst tegen de middagpauze. Nu eens weer te traag, dan toch nog weer een tikkeltje te snel. “Traag rijden is dus moeilijk”, gaf piloot Filip mee aan een lokale radioverslaggever. Tijdens de middagpauze kon het team rekenen op wat tips om de rijtijden preciezer uit te rekenen en zo werd de laatste lus aan een regelmatiger tempo gereden, wat resulteerde in nog een plaatsje winst en finaal een 8ste plaats algemeen.

Het team blikt tevreden terug op deze eerste editie. “Wij moeten in deze discipline nog veel leren, maar al doende leert men. Om beter te doen, moeten wij nog eens terugkeren, dus hopen wij dat de organisatie volgend jaar opnieuw een E rally organiseert”, gaf copiloot Kurt ons nog mee op het eindpodium.

Ook de Kia Plug In Hybrid deed het uitstekend. Een vrij grote wagen voor dit soort oefening, maar zijn rijgedrag viel nog mee. Het gecombineerde vermogen van 205 pk is zeker voldoende voor een vlotte rijstijl. Bij het vertrekken kan perfect in full electric modus (HEV) gereden worden, om dan zonder dat je het merkt op de benzinemotor over te gaan. Het verbruik bedroeg in deze oefening zo’n 7 liter per 100 km, maar bij normaal gebruik en rijstijl kan daar zeker minstens een 2-tal liter van af. Opladen vergt wel enige tijd aan een normaal stopcontact, reken op 5 à 6 uur. Aan een snellaadpaal is de oplaadtijd uiteraard korter. Verder is de Optima prima afgewerkt en uitgerust en uiteraard zeer stil en comfortabel.