Oostende-Roeselare Het Electric Motorsport Team – bestaande uit piloot Filip Dewulf en copiloot Kurt Maes – neemt op 1 en 2 september deel aan de 1ste editie van de E Rally Omloop van Vlaanderen. De E-rally wordt georganiseerd als annex van de rally Omloop van Vlaanderen. De E-rally staat open voor elektrische, zero-emissie en plug-in-hybride auto’s. De E-rally wordt gereden volgens het reglement van de regularity, waarbij de deelnemers een opgelegd gemiddelde dienen aan te houden op de klassementsproeven. Deze klassementsproeven zijn dezelfde als de normale rally en de E-wagens rijden voor de echte rallywagens uit. Het gemiddelde is nooit hoger dan 49,99 km/u. Wanneer dat gemiddelde hoger of lager is, worden strafpunten toegekend en het team met de minste strafpunten, wordt de winnaar. Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid
Voor de E-rally beschikt het team over een nieuwe Kia Optima SW Plug-In Hybrid, geleverd door de Kia-dealer uit Roeselare. De Optima Plug-In Hybrid combineert een 2-liter benzinemotor met een elektrische motor, samen goed voor een gecombineerd vermogen van 205 pk. De Optima Plug-In Hybrid schakelt moeiteloos tussen benzine en elektriciteit. Een combinatie van beide is eveneens mogelijk. Het regeneratieve remsysteem zet kinetische energie om in stroom om de batterij op te laden tijdens het rijden. En dit met een gemengd verbruik van 1,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 33 g/100 km. Tevens kan de Optima Plug-In Hybrid makkelijk opgeladen worden aan een 220 V stopcontact of aan een openbare laadpaal. In volledige elektrische modus rijden kan tot maximum 62 kilometer. Dit maakt de Optima de referentie in zijn klasse. Of het Electric Motorsport Team full electric zal rijden ?
“Wij gaan het in ieder geval proberen op één van de proeven, dit zien wij als één van de uitdagingen tijdens het weekend van 1 september”, vertelt Filip Dewulf. Verder wil het team uiteraard ook zo hoog mogelijk eindigen. Filip speelt zijn rittensportervaring uit, terwijl copiloot Kurt Maes zijn jarenlange staat van dienst heeft als copiloot in de rally. “Het roadbook lezen en ondertussen de tripmaster en het gemiddelde in de gaten houden, wordt mijn taak”, gaat Kurt verder. En dromen van een plaats op het eindpodium zaterdagavond in Roeselare, dat is zeker de ambitie van het team.
Daarnaast kan de nieuwe E-rally een blik op de toekomst werpen en wie weet rijden rallywagens binnen enkele jaren ook elektrisch. Nu ook internationaal heel wat gerenommeerde merken overstappen naar Formula E, Rallycross en dergelijke, kunnen wij daar niet blind voor zijn.