UBBERGEN (2 augustus 2017) – Na de etmaalraces in Dubai en op de Nürburgring was de Total 24 Hours of Spa van afgelopen weekeinde al de derde 24-uursrace van dit jaar voor Yelmer Buurman. Evenals tijdens de twee eerdere races kwam de coureur uit het Gelderse Ubbergen ook tijdens de wedstrijd in de Belgische Ardennen in actie met een Mercedes-AMG GT3 van het Duitse Black Falcon-team. Zijn teamgenoten waren de Brit Adam Christodoulou en de jonge Duitser Luca Stolz. In het sterk bezette veld kwam het trio als achtste over de eindstreep. Daarmee was Yelmer Buurman de best geklasseerde Nederlander in de race op het ‘Circuit de Spa-Francorchamps’.
Met 63 deelnemende auto’s, waarvan 36 in de Pro-klasse, en tien merken die er met fabrieks- of fabrieksondersteunde teams bij waren, was de bezetting voor de 69e editie van de Belgische lange-afstandsklassieker dit jaar sterker dan ooit. De wedstrijd is het onbetwiste hoogtepunt van de Blancpain GT Series en de vorig jaar nieuw in het leven geroepen Intercontinental GT Series, een reeks van vier GT-races in Australië, Europa, Noord-Amerika en Azië. “Anders dan bijvoorbeeld in Dubai of op de Nürburgring, waar er ook kleinere GT-auto’s en toerwagens meerijden, bestaat het veld in Spa volledig uit GT3-auto’s, waarmee het voor deze klasse de belangrijkste race van het jaar is”, legt Yelmer uit. “Hoeveel prestige deze race heeft, merk je al op woensdag tijdens de traditionele parade, waarin we met de raceauto’s over de openbare weg van het circuit naar het centrum van Spa rijden, waar de handtekeningsessie en de rijdersbespreking plaatsvinden. Ook dan zijn er al duizenden mensen, en tijdens het weekeinde is het op het circuit helemaal druk. Het is een wedstrijd met historie die met name in België enorm leeft, maar ook uit Nederland komen er altijd veel bezoekers.”
Die werden ditmaal getrakteerd op prima omstandigheden, want afgezien van een uur met wat regen in de nacht was het zowel op zaterdag als op zondag droog, grotendeels zonnig en prettig warm. Dat de race een spannend verloop zou krijgen, werd al duidelijk tijdens de trainingen, toen de topauto’s van de diverse merken qua tijden heel dicht bij elkaar bleken te zitten. “De snelste 36 auto’s zaten in de kwalificatie binnen 1 seconde, de ‘balance of performance’ deed zijn werk dus erg goed”, constateerde Yelmer dan ook. “Maar dat betekende bijvoorbeeld ook dat wij net naast een plekje voor de ‘Super Pole’, de aparte kwalificatiesessie voor de 20 snelste teams op vrijdagavond, grepen. En dat terwijl we maar een halve seconde van de pole-tijd afzaten. Maar ja, daarmee stonden we dus wel 22e.”
In de race wisten Yelmer en zijn teamgenoten een behoorlijke opmars te maken, waarbij ze ook regelmatig in de top vijf te vinden waren. “Daarbij moesten we het voornamelijk hebben van onze bochtsnelheid, want op de lange rechte stukken komen de auto’s met turbomotoren je gewoon voorbij, zeker in de nacht. En inhalen is in de bochten natuurlijk niet zo gemakkelijk, dus het is een kwestie van laat remmen, continu vechten en proberen uit de problemen te blijven”, aldus de rijder, die zelf vier dubbele stints reed.
Uiteindelijk had het team met de Mercedes-AMG GT3 met het startnummer 4 ook een paar keer pech. “Het kwam enkele keren voor dat we net een pitstop hadden gemaakt en er vlak daarna een ‘full course yellow’ kwam, een neutralisatie waardoor onze stop dan in verhouding minder tijd gekost zou hebben dan onder normale raceomstandigheden. Een keer hadden we net een stop gemaakt toen een ‘full course yellow’ overging in een safety-car-fase, waardoor we lange tijd moesten wachten voor het rode licht aan het eind van de pitstraat voordat we weer de baan op mochten. Dat heeft bijna een ronde gekost. Zulke dingen moet je dus niet hebben, en dat was ook de reden dat we niet hoger geëindigd zijn. Maar goed, we hebben in ieder geval de finish gehaald, en dat kun je bepaald niet van iedereen zeggen, want het uitvalpercentage was dit jaar in Spa wel bijzonder groot: bijna de helft van de auto’s kwam niet aan de eindstreep”, aldus Yelmer. Op 1 oktober staat voor hem de laatste seizoensrace van de Blancpain GT Series Endurance Cup in Barcelona op het programma.