Met vier trucks in de top 10 van de Dakar Rally 2016, met de tweede overwinning voor Gerard de Rooy, hebben de Iveco’s van Petronas Team De Rooy Iveco bewezen oerdegelijk en betrouwbaar te zijn. “Dat was een reden om niet twee, maar nog maar één snelle service in te zetten in de Dakar 2017”, vertelde teammanager Henk van Leuven op de officiële perspresentatie van het team bij de RTLGP Dakar Pre-Proloog in Valkenswaard.
Petronas Team De Rooy Iveco komt daarom in de Dakar Rally van 2017 met vier trucks aan de start: kopman Gerard de Rooy, de Argentijnse nummer 3 van afgelopen jaar Federico Villagra, Ton van Genugten, die dit jaar voor eigen kansen gaat, en Wuf van Ginkel, die de snelle service op zich neemt.
Bestaande concept verbeterd
De trucks zijn op details verbeterd ten opzichte van vorig jaar. Het bestaande concept is nog betrouwbaarder gemaakt. “De trucks zijn echte De Rooy-auto’s”, vertelde teammanager Henk van Leuven. “Een doelstelling van Petronas Team De Rooy Iveco is het bouwen en inzetten van de beste rallytrucks met een team van vakmensen en partners, gespecialiseerd en gepassioneerd, om met de beste coureurs de meest uitdagende rally’s te rijden. Dat is dus precies wat we ook de komende Dakar gaan doen.”
De Rooy en Villagra rijden met de Iveco Powerstar, Van Genugten en Van Ginkel met de Trakker. “Het enige verschil tussen de Powerstar en de Trakker is de neus”, legde Van Leuven uit. “Daardoor is de Powerstar iets comfortabeler voor de inzittenden en daardoor kan er iets harder gereden worden. Maar verder is er geen verschil: er ligt dezelfde motor in – waarmee we nog nooit een probleem hebben gehad – en dezelfde versnellingsbak. We hebben er bewust voor gekozen niet met een automatische versnellingsbak te rijden, omdat we daarmee inleveren op koppel en vermogen. De winst van een automaat wordt daardoor tenietgedaan.”
De winst van Gerard de Rooy – en het succes van de andere equipes van Team De Rooy – was voor een groot deel te danken aan de betrouwbaarheid van de Iveco en van de GoodYear-banden. Ton van Genugten heeft als snelle service niet één keer moeten stoppen om assistentie te verlenen aan De Rooy. Bovendien hebben de banden zich goed gehouden. “De banden zijn de zwakke schakel”, stelde teammanager Van Leuven. “Eén lekke band kan het verschil betekenen tussen podium of niet. De GoodYear-banden hebben hun betrouwbaarheid bewezen: Gerard heeft maar één lekke band gehad.”
Hoge verwachtingen bij hele team
Het team gaat dan ook met hoge verwachtingen naar Zuid-Amerika, waar de rally op 2 januari start in Asuncion. Voor Gerard de Rooy ligt de lat niet lager dan het podium. “Als titelverdediger ga ik uiteraard voor de winst. De nummer 2 is de eerste verliezer”, wist De Rooy. “Ik verwacht een interessantere route dan afgelopen jaar, met meer zand en meer uitdaging.”
Voor Ton van Genugten lonkt eveneens het podium, nu hij niet meer als snelle assistentie rijdt, maar voor eigen kansen kan rijden. “Ik ben superblij met deze nieuwe rol”, zei Van Genugten. “Als we vijfde kunnen worden als snelle assistentie, met de keren dat we moesten wachten om achter Gerard te blijven, is het podium zeker geen onhaalbare kaart. Natuurlijk stop ik als Gerard met een probleem staat. We zijn hier toch als team. We moeten gewoon per dag de strategie bepalen, afhankelijk van hoe het loopt.”
In tegenstelling tot Van Genugten moet Wuf van Ginkel wel stoppen en wachten, maar vooral zo dicht mogelijk achter de kopmannen zien te blijven. “Dat wordt al een hele klus”, weet Van Ginkel, die snel gewend was aan het idee dat hij met een Iveco gaat rijden in plaats van zijn vertrouwde Ginaf. “De Rooy en Ginaf hebben een hele historie samen. In 2007 reed Gerard met een Ginaf, nu rijd ik met een Iveco. Het is een fijne truck en de betrouwbaarheid is in deze rol heel belangrijk. Ik ben blij dat ik ermee mag rijden. En ik ga ervan uit dat ik minstens zo hard zal moeten rijden dan wanneer ik voor mezelf zou rijden. Als snelle service kan ik me geen fouten permitteren.”