SILVERSTONE/EEMNES (31 oktober 2024) – Op het Britse circuit van Silverstone, waar in 1950 de eerste Grand Prix voor het wereldkampioenschap Formule 1 plaatsvond, maakt het jonge Nedelandse talent Rocco Coronel dit weekeinde zijn debuut in de autosport. Een week na zijn 14e verjaardag op 23 oktober komt hij in actie in de Ginetta Junior Winter Series. “Mijn eerste races in de autosport, ik kijk er heel erg naar uit”, zegt de jongste telg uit de bekende racefamilie Coronel, die deel uitmaakt van het juniorprogramma van Red Bull. Zijn Ginetta-raceauto is dan ook uitgevoerd in de kleuren van de bekende energiedrank.
In Groot-Brittannië is er de mogelijkheid om al op 14-jarige leeftijd te beginnen met autosport in juniorklassen, waarvoor bepaalde restricties gelden. Het Ginetta Junior Championship is zo’n klasse. Er wordt gereden met de Ginetta G40, voorzien van een buizenframe, een FIA-goedgekeurde rolkooi en een koetswerk van glasvezel. Een 1,8-liter Ford Zetec-motor met een vermogen van 100 pk zorgt voor de aandrijving, gekoppeld aan een sequentiële zesversnellingsbak. Tal van coureurs, onder wie Formule 1-rijder Lando Norris, Brits GT-kampioen Seb Morris, Brits toerwagenkampioen Tom Ingram en W-Series-kampioen Jamie Chadwick deden eerste ervaringen op in het Ginetta Junior Championship.
In 2025 komt Rocco Coronel naast zijn activiteiten in de kartsport uit in het Ginetta Junior Championship, waarop de Ginetta Junior Winter Series van komend weekeinde op Silverstone een voorproefje is. In de aanloop naar het weekeinde zijn er twee testdagen, het evenement zelf omvat een kwalificatie en drie races, twee op zaterdag en één op zondag. De wedstrijden worden verreden in het programma van de Walter Hayes Trophy, waarin ook de Formule Ford-klasse in actie komt.
“Mijn eerste races met een auto, dat is natuurlijk wel iets bijzonders”, zegt Rocco Coronel. “Omdat ik nog nooit met een auto geracet heb, heb ik ook geen echte verwachtingen, ik wil vooral zoveel mogelijk leren en ervaring opdoen. Ik ga natuurlijk altijd voor de eerste plaats, maar dat is voor mijn eerste races niet realistisch. Gewoon lekker rijden en dan zien we wel wat het wordt.” Vader Tom Coronel vult aan: “Er wordt voor dit weekeinde een veld van een kleine 20 auto’s verwacht. Een aantal rijders is nieuw, maar er zijn ook heel wat deelnemers die er al een seizoen op hebben zitten en daarmee flink wat ervaring met de auto en de klasse hebben. Een klassering in de top vijf zou voor Rocco al heel mooi zijn.”
De keuze van Rocco Coronel voor de Ginetta Junior-klasse viel ook bij Red Bull in goede aarde. Tom Coronel vertelt: “Tijdens het gesprek met dr. Helmut Marko, de autosportadviseur van Red Bull, zei hij dat Rocco’s leeftijd, toen nog 13, een probleem was, maar wij wezen hem toen op de mogelijkheid van de Ginetta’s, waar je met 14 al kunt racen. Ik denk dat die klasse een heel goede leerschool is: je rijdt op de klassieke Engelse circuits, echt ‘old school’, de auto’s staan op straatbanden, er zit een differentieel op, dus je leert om mooi recht de bocht uit te komen. Het is een soort Formule Ford met een dak erop. Inmiddels heeft Red Bull ook een andere rijder uit het Red Bull Junior Team, de Zweed Scott Lindblom, het advies gegeven om voor deze klasse te kiezen. Die rijdt nu samen met Rocco bij R Racing.”
Nathan Read, directeur van het team R Racing, kijkt uit naar de samenwerking met de beide Red Bull-juniorrijders: “We zijn zeer verheugd, deel uit te maken van een prestigieus programma als dat van Red Bull. Dat is niet alleen belangrijk voor R Racing, maar ook voor Ginetta. Het feit dat Red Bull de Ginetta Juniors als serieuze opstapklasse vanuit de karting erkent, bewijst dat Ginetta de toonaangevende juniorklasse in Europa is. De auto’s zien er fantastisch uit en we staan te popelen om te beginnen.”
In de aanloop naar zijn eerste autorace-evenement heeft Rocco Coronel al de nodige testkilometers met de Ginetta afgelegd. “Het is een heel leuke auto om te rijden. Je hebt door de straatbanden weinig grip en het vermogen van 100 pk klinkt misschien niet zo heel spannend, maar de auto is ook heel licht, dus hij gaat best vooruit. Je moet mooi zuiver rijden, strakke lijnen. Ik kan niet wachten om in te stappen!” De races op zaterdag starten om 11.28 en 14.48 uur Engelse tijd (12.28 en 15.48 uur Nederlandse tijd), de race op zondag start om 10.48 uur Engelse tijd (11.48 uur Nederlandse tijd). Alle races zijn live te zien via de YouTube-stream van BRSCC, als onderdeel van de Walter Hayes Trophy.