Stienes Longin en Nicolas Saelens hielden gemengde gevoelens over aan de slotmanche van
de GT Cup Europe 2024. Op zaterdag wisten ze met hun Porsche 911 GT3 Cup van Q1
Trackracing de voorlaatste race van het seizoen te winnen, wat het duo op kop van het
kampioenschap bracht. Tijdens de slotrace fnuikte een stukke ophanging echter alle
titelkansen. Met drie overwinningen en een derde plaats in de eindstand mogen Longin en
Saelens echter trots zijn op hun debuutseizoen in de GT Cup Europe.
Het contrast tussen beide dagen kon moeilijk groter zijn. Een meesterlijke overwinning op
zaterdag, brute pech op zondag. De gevoelens van Stienes Longin na de slotmeeting van de
GT Cup Europe 2024 lagen al even ver uiteen.
“We hadden gerekend op zware weersomstandigheden, om zo het potentieel van onze Porsche
volledig te kunnen benutten”, klonk het bij de Leuvenaar. “We werden op onze wenken
bediend, zeker voor de eerste race. Ik kon van op pole vertrekken en die goede uitgangspositie
nog voor de verplichte rijderswissel omzetten in een stevige voorsprong. Na de pitstop reed
ook Nicolas een degelijke race, zodat we onze derde overwinning van het jaar konden scoren.”
Omdat directe tegenstanders Ludwig en Velasco op het natte Monza veel minder goed uit de
voeten konden, namen Longin en Saelens zelfs de leiding in de tussenstand. “Dat was eigenlijk
een beetje een verrassing, ook voor ons”, geeft Longin toe. “Voor de meeting in Le Castellet
hadden Nicolas en ik afgesproken dat we in de laatste drie meetings van het seizoen alles op
alles zouden zetten, om te proberen zo hoog mogelijk te eindigen in het kampioenschap. Met
een zege op Circuit Paul Ricard klommen we daar naar drie, in Barcelona schoven we zelfs door
naar twee. En in Monza stonden we opeens op de eerste plaats. Omdat het verschil slechts één
punt bedroeg was het duidelijk dat wie in de laatste race van het seizoen eerst over de streep
zou komen, de titel zou binnen halen. We wisten dat de opdracht voor ons lastiger was, want
door onze zege op zaterdag moesten wij verplicht een langere pitstop afwerken. Dat nadeel
had het Ferrari-duo niet.”
Zover kwam het echter nooit. In de traditioneel wat hectische start in Monza geraakte Nicolas
Saelens betrokken bij een aanrijding. De ophanging ging stuk, het stuurhuis werd beschadigd
en enkele honderden meter verder moest Saelens de Porsche parkeren. Weg waren de
titeldromen
Als je er zo dicht bij bent, dan is dat natuurlijk een grote ontgoocheling”, besluit Longin. “Maar
eens we het konden laten bezinken, was het duidelijk dat we best trots mochten zijn op ons
debuutseizoen in de GT Cup Europe. Drie overwinningen, daarnaast nog drie keer op het
podium, derde in de eindstand: daar kan je mee thuiskomen