Max Verstappen is derde geworden in de Grand Prix van de Verenigde Staten. Op het Circuit of the Americas in Austin wist Max na een spannend gevecht met Lando Norris zijn twaalfde podiumplaats van het seizoen veilig te stellen. Charles Leclerc domineerde de race en zorgde samen met zijn Ferrari-teamgenoot Carlos Sainz voor een één-tweetje voor de Italiaanse renstal.
“Voor mij was het een lastige race”, vertelt de Nederlandse drievoudige Formule 1-wereldkampioen. “Ik had niet de snelheid om aan te vallen, dus het was iets anders in vergelijking met gisteren. Ik had veel last van onderstuur en worstelde met het remmen. Dat zorgde ervoor dat het verdedigen erg lastig was. Elke keer als iemand voor een aanval ging, kon ik niet echt laat remmen. Het was een zwaar gevecht en ik deed er alles aan om hen achter mij te houden. Maar om uiteindelijk op het podium te staan, is voor ons een goed resultaat.”
Over het gevecht met Norris vertelt Max: “Het was voor mij heel moeilijk om laat te remmen, omdat de auto niet draaide. Het was daardoor heel makkelijk om te blokkeren en heel moeilijk om de auto goed recht te zetten op de exits. We hebben hem heel lang kunnen ophouden, maar uiteindelijk kwam hij er wel voorbij buiten de baan. Daardoor krijgt hij die vijf seconden tijdstraf die voor mij goed uitpakt.”
De start van de race verloopt goed voor Max. Hij is aardig weg en probeert in de eerste bocht gelijk Lando Norris te pakken. Hij remt later dan de Brit en gaat eraan voorbij. Doordat Max en Norris beiden iets doorschieten, weet Charles Leclerc de koppositie over te nemen. Max behoudt de tweede plek voor Carlos Sainz, die voorbij gaat aan Norris. In de rondes erna zit Sainz dicht achter de wereldkampioen en probeert hij meermaals Max aan te vallen. De aanval wordt gestaakt in ronde drie, doordat de safety car op de baan komt. Lewis Hamilton vliegt van de baan in bocht negentien en komt vast te staan in het grind. Hij weet zelfstandig uit te stappen en is oké.
Nadat de safety car in ronde vijf naar binnen gaat, heeft Max een goede herstart. Hij zit dicht achter Leclerc, maar het lukt niet om een aanval te plaatsen op de Monegask. Leclerc is ook in de rondes erna een stuk sneller, waardoor hij in ronde vijftien meer dan zes seconden voorsprong heeft op de Verstappen. Max rijdt ongeveer hetzelfde tempo als Sainz en ze zijn ongeveer drie tienden per ronde sneller dan Norris. Toch loopt de eerste stint niet ideaal voor Max. Via de boordradio laat engineer Gianpiero Lambiase weten dat er een probleempje is, dat verholpen gaat worden tijdens de eerst volgende pitstop.
Sainz is de eerste van de top vijf die naar binnen gaat. In ronde 22 wisselt hij zijn mediums in voor een nieuwe set harde banden. Bij het uitrijden van de pitstraat komt hij op P5 weer de baan op, vlak voor Sergio Perez. De undercut lijkt goed te werken, want bij de pitstop van Max in ronde 26 belandt hij achter Sainz. Leclerc heeft geen last van de undercut, zijn voorsprong is groot genoeg om voor Sainz en Max op de baan te komen. Pas in ronde 32 en 33 komen de McLarens binnen. Na de pitstops rijden Norris en Piastri als vierde en vijfde achter Max. Norris heeft een achterstand van zes seconden. Na 34 rondes leidt Leclerc met 7 seconden voorsprong op Sainz. Max rijdt op de derde positie met vier seconden achterstand op de tweede plek.
De stint op de harde band verloopt een stuk minder voor Max. Norris loopt flink in en in ronde 44 zit de Brit binnen de seconde van Verstappen. Eerder liet Max al via de boordradio weten: “Ik kan niks met deze banden, niet remmen, niet aanvallen.” Toch ontstaat er een spannend gevecht tussen beide kampioenschapskandidaten. Max verdedigt rondenlang met hand en tand om Norris achter zich te houden. In ronde 52 zit Norris dicht genoeg achter Max en probeert hij de derde positie over te nemen. Beiden gaan net iets te wijd, waardoor Norris buiten de baan voorbij gaat aan Max. Norris besluit om de positie niet terug te geven. De situatie gaat naar de stewards, die besluiten om de Brit vijf seconden straf te geven voor ‘leaving the track and gaining an advantage’.
Bij het vallen van de vlag rijdt Leclerc dominant naar de overwinning met Ferrari-teamgenoot Sainz op de tweede plek. Norris passeert de finish als derde, maar door de tijdstraf wordt hij als vierde geklasseerd achter Max. Hiermee loopt Max nog eens drie punten uit in het kampioenschap, waardoor het gat met Norris 57 punten bedraagt met vijf races en twee sprintraces nog te gaan. Piastri completeert de top vijf voor George Russell die vanuit de pitstraat moest starten, maar wel als zesde weet te finishen. Oracle Red Bull Racing-teamgenoot Checo wordt uiteindelijk zevende. Ook zijn er punten voor Nico Hulkenberg, Liam Lawson en Franco Colapinto.