- De GTC Rally rond Achtmaal was de vijfde ronde van de Motul Clio Rally Trophy
- Nard Ippen en Mark Bierbooms pakken de titel in het Rally5 klassement
- Ben van de Laar en Marlon Krieger winnen de slijtageslag
13 juli 2024 – De vijfde en voorlaatste ronde van de Motul Clio Rally Trophy 2024 brengt de teams naar het zuiden van het land voor de GTC Rally, ook wel bekend als de ‘Nacht van Achtmaal’. De kronkelige wegen behoren tot de uitdagendste van het land en als het weer onrustig is, kan het gaan spoken in de nacht.
Maar liefst 15 Clio’s, zeven in Rally3 trim en acht Rally5’s schrijven zich in waarmee opnieuw een deelnemersrecord wordt gevestigd in de Motul Clio Rally Trophy. Een uiterst competitief veld dus waarin één equipe nog iets meer op de tijden zal letten dan de rest. Nard Ippen en Mark Bierbooms kunnen namelijk met een Rally5 overwinning de klassetitel binnenhalen.
Op vrijdagavond wordt direct duidelijk dat deze GTC Rally een hele lastige is. De aanhoudende regen maakt de proeven bijzonder glad en her en der worden ‘foutjes’ gemeld. Maikel Verkade en Yani Goffart zijn het eerste slachtoffer. Op proef één gaan ze van de weg en hoewel de auto niet beschadigd is komen ze vast te zitten in een ondergelopen weiland en is het wachten op sleephulp.
Het gaat direct vanaf de start hard en de competitie is fel. Op vrijdag noteren we op zes proeven vier verschillende proefwinnaars in de personen van Ceriel en Jeroen Klein Kromhof, Ben van de Laar en Maurice Kuijstermans. Laatstgenoemde maakt deze wedstrijd de overstap van de Rally4 naar de Rally3 en hoewel hij aangaf dat het ‘wel even wennen was’ past hij zich snel aan, aan de vierwielaandrijving en het extra gewicht van de Rally3. Ceriel Klein Kromhof is het meest constant. Waar de anderen kleine foutjes maken en wat tijd verliezen klokt Klein Kromhof continu top 2 tijden waardoor hij de dag met een behoorlijke voorsprong afsluit. In de Rally5 rijdt John Coumans met het mes tussen de tanden en wordt het duidelijk dat Ippen het kampioenschap niet cadeau krijgt. Coumans was nooit een fan van rijden in de regen maar ‘we hebben er dit jaar zoveel mee kunnen oefenen dat het langzaamaan wel mijn ding begint te worden’. Dat blijkt want Coumans houdt Ippen op vrijdagavond achter zich.
Zaterdagochtend worden de weerapps hoopvol geopend, maar er komt geen goed nieuws, de regen blijft voorlopig nog vallen en daarmee de proeven listig. Proef negen blijkt een belangrijke scherprechter. Jeroen Klein Kromhof is de eerste die zich laat verrassen. “Bij het aanremmen voor een haaks links blokkeerde de remmen en schoot ik rechtdoor. De auto draaide maar daar stond net een containerbak die we raakten. Schade valt denk ik mee maar we konden niet door, zonde want het tempo zat er goed in.” Niet veel later komt broer Hendri op hetzelfde punt met de schrik vrij als hij ook doorschiet. Gelukkig raakt hij alleen het afzettingsbord en kan zijn weg vervolgen. Daar blijft het niet bij want ook Henri Kamphuis verslikt zich in deze bocht. “Gelukkig kon ik hem nog net langs de container sturen anders was de voorkant flink opgekruld. Half in de sloot beland waar we uitgetrokken moesten worden.” Het betekent wel einde wedstrijd voor Kamphuis.
Vooraan maakt Ceriel Klein Kromhof de dienst uit. Hij rijdt zelfs op een derde plaats in het algemeen klassement, totdat ook hij slachtoffer van de omstandigheden wordt. “We gokten op slicks en op de eerste proef van de boucle reden we ook een supertijd. Op de tweede proef begon het te regenen, en het ging alsmaar harder en harder. Op zich had ik de banden goed onder controle maar in een flauwe bocht gleed de achterkant zo weg tegen een boom aan. Het wiel staat er krom onder, dus helaas einde verhaal.”
Met het wegvallen van Ceriel en Jeroen Klein Kromhof wordt de overwinningsstrijd een duel tussen Ben van de Laar en Willem Wouter Overbeek. Het is stuivertje wisselen waarbij uiteindelijk Ben van de Laar aan het langste eind trekt en de zege naar zich toe trekt. Overbeek wordt tweede en zet opvallend genoeg geen enkele keer de snelste tijd neer. Gewoonlijk is Overbeek altijd wel goed voor een aantal snelste tijden. In de GTC laat hij echter een ontwikkeling zien en rijdt constanter, zonder noemenswaardige fouten in de moeilijke omstandigheden, met een mooie tweede plaats als beloning. Maurice Kuijstermans sluit zijn Rally3 debuut op de laatste tree van het podium af. Hoewel hij vooral moest wennen aan het remmen met het extra gewicht in de auto ten opzichte van de Rally4 vond hij snel zijn draai en zette diverse malen de snelste tijd op de klokken.
Hendri Klein Kromhof kon tevreden zijn. Voor het eerst genavigeerd door Ashley de Boer hield hij het hoofd koel in de moeilijke omstandigheden en kwam als vierder binnen. De top vijf werd volgemaakt door René Jeths die geen makkelijk debuutseizoen kent met de vele regenachtige wedstrijden. Na een slippertje op proef één zakte het vertrouwen richting nulpunt maar in de loop van de wedstrijd kwam het weer langzaam terug. “Op de laatste proef waren we voor het eerst sneller dan Hendri Klein Kromhof, dat is wel een teken dat het de goede kant op goed” grijnst Jeths van oor tot oor hoewel hij toch zo stellig had aangegeven zijn eigen tempo te rijden en niet op de tijden van de anderen te letten…
John Coumans kan zijn huzarenstukje van de vrijdagavond geen vervolg geven op zaterdag. Ippen komt langszij, wint, en toont aan de terechte kampioen te zijn. Met vier overwinningen uit vier starts staat er dit jaar geen maat op Nard Ippen en Mark Bierbooms die zich met nog één wedstrijd te gaan kampioen mogen noemen in de Rally5 klasse en er goed voor staan om tijdens de afsluitende Hellendoorn Rally ook de algemene titel naar zich toe te trekken.
Ook vreugde in het kamp van WDM Motorsport want Esmee den Hartigh en René Bril pakken de derde plaats. Het is de welverdiende eerste podiumfinish voor Den Hartigh en Bril in de Motul Clio Rally Trophy en een mooie beloning voor het harde werk dit seizoen. Den Hartigh is aan een sterk seizoen bezig. Ze werd door de KNAF als talent geselecteerd en ontwikkelt zich goed als rallyrijder. Zeker op de technisch moeilijkere proeven zoals in de GTC Rally laat ze steeds meer van zich horen met een mooie derde plaats als beloning.
Elbert Deij en Nadia Muilwijk waren de laatste toevoeging aan het lijstje uitvallers. Na een snelle bochtencombinatie raakten ze op hoge snelheid van de weg. Hoewel Deij in eerste instantie dacht dat het wel meeviel bleek achteraf dat de klap serieus was en ze 10G voor hun kiezen hadden gekregen. De vierde plaats gaat naar Stan Pex. Zijn rallydebuut was uitdagend en des te knapper dat hij temidden diverse uitvallers de wedstrijd uit weet te rijden. Na een moeizame vrijdagavond neemt het vertrouwen toe op zaterdag en begin hij steeds beter te rijden. Een excursie door een weiland kost acht minuten en de kans op een mooie klassering, maar in deze GTC is finishen al een hele prestatie.
De volgende, laatste, ronde van de Motul Clio Rally Trophy 2024 is de Hellendoorn Rally op 20 en 21 september rond Hellendoorn.
Highlights GTC Rally
Datum: 12/13-7-2024 Locatie: Achtmaal (NL)
Proeven: 15 KM: 171 Ondergrond: Asfalt
Uitslag GTC Rally
- Ben van de Laar / Marlon Krieger – Rally3; 1.22.12,8
- Willem Wouter Overbeek / Christiaan van der Rijsen – Rally3; +10,9
- Maurice Kuijstermans / Daan Tijink – Rally3; +40.6
- Hendri Klein Kromhof / Michiel Klein Horsman – Rally3; +4.38,0
- Nard Ippen / Mark Bierbooms – Rally5; +6.20,3
- René Jeths / Lisette Bakker – Rally3; +7.05,1
- John Coumans / Renaldo Lier – Rally5; +7.46.8
- Esmee den Hartigh / René Bril – Rally5; +12.58,5
- Stan Pex / Jorie Christiaens – Rally5; +20.26,1
Uitvallers
Ceriel Klein Kromhof / Marcel Hanstede – Rally3
Jeroen Klein Kromhof / Jouri Dockx – Rally3
Elbert Deij / Nadia Muilwijk – Rally5
Henri Kamphuis / Arjan Reefhuis – Rally5
Maikel Verkade / Yani Goffart – Rally5
Renee Schwietert / Herman Schwietert – Rally5 (niet gestart)