- Audi RS Q e-tron wint loodzware rally met innovatief aandrijfsysteem
- Vierde persoonlijke zege voor Carlos Sainz en navigator Lucas Cruz
- Gernot Döllner: “‘Voorsprong door techniek’ aan de basis van belangrijke nieuwe mijlpaal”
Audi heeft historie geschreven: voor het eerst heeft een emissiearm prototype met elektrische aandrijving, een hoogspanningsaccu en energie-omvormer de zwaarste woestijnrally ter wereld gewonnen. Carlos Sainz en navigator Lucas Cruz bezorgden Audi met de Audi RS Q e-tron de eerste overwinning in de Dakar Rally. Na zo’n 7.900 kilometer bedroeg hun voorsprong op de nummer 2 uiteindelijk 1 uur en 20 minuten.
“Graag wil ik Team Audi Sport van harte feliciteren met het winnen van de Dakar Rally”, aldus een verheugde Gernot Döllner, bestuursvoorzitter van Audi AG. “Audi heeft opnieuw een mijlpaal in de autosport geslagen. De zwaarste woestijnrally ter wereld winnen met een geëlektrificeerde aandrijving is een overduidelijk voorbeeld van onze merkfilosofie ‘Voorsprong door techniek’ en onderstreept onze inspanningen op weg naar een elektrische toekomst.”
De Audi RS Q e-tron beschikt over elektrische vierwielaandrijving. De energievoorziening wordt geleverd door een hoogspanningsaccu en een energie-omvormer die op het duurzame reFuel loopt, waardoor 60 procent aan CO2-emissies wordt bespaard ten opzichte van conventionele brandstoffen
Nieuwe zege in vier decennia autosport
“Met onze revolutionaire geëlektrificeerde aandrijving hebben we in slechts drie jaar tijd één van de zwaarste beproevingen in de internationale autosport overwonnen. Daarmee hebben we een passend vervolg gegeven aan een lange reeks indrukwekkende prestaties die Audi in vier decennia autosport noteerde”, zegt Oliver Hoffmann, bestuurslid van Audi AG voor Technische Ontwikkeling.
Carlos Sainz en Lucas Cruz reden sinds de zesde etappe onafgebroken aan de leiding en gaven die niet meer uit handen. Voor de twee Spanjaarden, die in 2010, 2018 en 2020 ook al als winnaars in de legendarische rally eindigden, is dit hun vierde succes – telkens met een ander merk – waarvan de tweede met een merk uit de Volkswagen Groep.
Special stages van vaak meer dan 400 kilometer, twee marathonproeven met beperkte of zelfs geen servicemogelijkheid, maar ook 4.600 getimede kilometers en 7.883 kilometer in totaal kenmerkten de Dakar Rally 2024. Stenen, listige gravelwegen maar ook de torenhoge duinenrijen in het ‘Empty Quarter’ van het Arabische Schiereiland en de vaak moeilijke navigatie vergden het maximale van de teams.
Team effort
De twee andere Audi-equipes drukten eveneens hun stempel op de rally. De Zweden Mattias Ekström en Emil Bergkvist wonnen de proloog en klommen na zes special stages op naar de tweede plaats, achter Sainz en Cruz. Een defect aan de achteras in de zevende etappe kostte hen echter hun kansen op de zege. Stéphane Peterhansel, recordhouder met 14 Dakar-overwinningen, stond kort vóór de helft van de rally zesde, na het behalen van zijn 50e etappezege in een auto en zijn 83e dagoverwinning in totaal. Een probleem met het hydraulische systeem wierp hem en zijn Franse landgenoot en navigator Edouard Boulanger echter terug in het klassement. Toen hun kansen op een persoonlijke overwinning eenmaal verkeken waren, offerden Ekström en Peterhansel zichzelf op voor het teambelang om hun teamgenoot Sainz maximaal te ondersteunen op weg naar de overwinning.