Tijdens de achtste etappe van de Dakar Rally bleken de duinen toch nog vrij hoog te zijn. Hier en daar was het moeilijk om de top te bereiken voor Tim en Tom Coronel. Samen hebben ze geen fouten gemaakt en blind op elkaar vertrouwd waardoor de snelheid, ook in het stof, hoog lag. Ze waren blij met weer een probleemloze etappe.
Tim was zelfs verrast door duinen in deze etappe. “Ik dacht dat we inmiddels de echte duinen achter ons hadden gelaten, maar ook vandaag moesten we soms echt ons best doen om eroverheen te komen. Na nog een keertje aanhalen en met een andere bandenspanning lukte het wel. We hadden ook weer veel stof, vooral achter de vrachtwagens. Qua navigatie ging het weer goed, op de plateau’s lag de snelheid hoog en zaten we steeds precies goed. Dus ik was er blij mee.”
De duinen waren ook verrassend voor Tom. “Ik denk dat we daar te veel tijd hebben verloren, maar dat kwam vooral door het gebrek aan tractie. Ik begrijp nog niet helemaal waarom dat we die niet konden vinden, want dan haal je het gewoon niet naar boven toe en moet je nogmaals. In het stof van die trucks merk je pas hoe belangrijk de navigatie was vandaag, want we hielden de snelheid erin. Maar we zagen bijna niets, dus dat was wel leuk.”
Tijdens de laatste dagen is het bereiken van de finishen het belangrijkste voor de broers. “We moeten vooral uit de problemen blijven en iedere dag finishen. Dat is het allerbelangrijkste, we hebben vandaag weer nul problemen gehad, de auto was weer goed, geen navigatie- of rijdersfouten gemaakt. Op deze manier kruipen we vanzelf de top twintig binnen.”
De negende etappe wordt een hele snelle van Ha’il naar Al Ula. In de 436 kilometer lange proef ligt de snelheid hoog, is de navigatie belangrijk en zijn de tracks beter voelbaar dan zichtbaar. Het vertrouwen in de auto moet aanwezig zijn om een goed resultaat neer te kunnen zetten