Janus Jr., Marcel en Darek hadden vandaag een zware dag rijden door de grote duinen. De truck reed goed, maar door wat slijtage aan de aandrijflijn hadden ze wat vermogen verloren. Dit maakte het bergop rijden nog zwaarder dan de voorgaande dagen, maar ze wisten toch een goed tempo aan te houden.
Halverwege de etappe reden ze door scherpe stenen op de route een band lek, die snel vervangen moest worden. Bovendien begonnen de as en aandrijflijn nog meer te verslijten en moesten zelfs bouten vervangen worden om te kunnen blijven racen. Alle drie pakten deze ‘kleine minpuntjes’ als professionals aan en slaagden erin om in het best mogelijke tempo door te gaan
Toen werd het donker en de pikzwarte duinen maakten het bijna onmogelijk om een snel tempo aan te houden. Ze reden dus met het oog op de veiligheid, maar ook zo snel mogelijk om toch op tijd de finish te halen.
Na wat overleg zijn ze eindelijk terug in het bivak. Nu is het tijd voor ons uitstekende team van monteurs om enkele onderdelen te vervangen, de truck te onderhouden en de truck weer op de baan te krijgen voor de volgende fase van de zwaarste race ter wereld.
Becx Competition Team de Rooy FPT
Michiel Becx, Edwin Kuijpers en Wuf van Ginkel begonnen met pech aan deze 7e etappe. Na 4km ging het stuurmechanisme kapot waardoor sturen onmogelijk werd.
Vervolgens moesten ze met alle drie de mannen goede en snelle reparaties uitvoeren om ervoor te zorgen dat ze de etappe konden uitrijden en aan de race konden blijven deelnemen. Na ongeveer twee uur hadden ze een goede oplossing gevonden om aan hun reis van 483 km klassementsproef in de enorme duinen te beginnen
Hun reparaties waren een groot succes en de besturing en handling van de truck waren terug in de oorspronkelijke vorm. Daarom voerden ze het tempo op en reden met de juiste snelheid mee. Na 150 km zorgde een tak ervoor dat de voorruit brak en volledig versplinterde.
Omdat ze geen voorruit hadden, moesten ze blijven racen en de hele cabine en bemanning kregen overal een voortdurende stroom van zand en stof. Door vroege reparaties en late start werd het te vroeg donker. In de pikdonkere duinen moesten ze een minuutje stoppen om de lichten opnieuw af te stellen, anders was het te gevaarlijk om er doorheen te rijden. Met veel minder snelheid in het donker hoefden ze gelukkig maar 40 km te racen.
Al met al was dit een hele zware dag en de mannen en de truck hebben dringend behoefte aan een goede douche en wasbeurt. Zand, vuil en stof komen overal terecht als de voorruit ontbreekt
Ladies Team de Rooy FPT
Dames winnen wat tijd in het donker dankzij geweldige vaardigheden
De zevende etappe van de Dakar Rally was een lastige voor Anja van Loon, Floor Maten en Marije van Ettekoven. De dames eindigden als 8e en finishten in het donker. Dankzij de rijvaardigheid van Anja en de navigatie vaardigheden van Floor en Marije wonnen ze tijd op de wedstrijd en stonden ze tevreden aan de finish.
Het teamwerk van de drie dames wierp vandaag zijn vruchten af. “Dit was echt een teamprestatie. Weer zoveel stenen en veel moeilijke stukken, maar ik ben er goed doorheen gekomen. De navigatie was soms echt lastig, maar Floor en Marije deden het samen heel goed. We vullen elkaar goed aan en dat heeft vandaag echt tijd bespaard.”
Het damesteam finishte in het donker. “Het was een hele lange etappe en we begonnen vrij laat, waardoor er bij daglicht maar een paar vrachtwagens aan de finish stonden. Dan wordt het nog lastiger, maar daar hadden we vandaag geen problemen mee. De 8e tijd is gewoon een heel goed resultaat, prachtig!”
Gisteren werden Anja, Floor en Marije verrast door de organisatie. “Op de rustdag werden er diverse medailles uitgereikt, voor de snelste motor en auto tot nu toe en voor een deelnemer onder de 30 jaar. We ontvingen de medaille voor de beste Dakar-spirit, de ‘durf’-medaille. Deze hebben wij gekregen omdat we met drie vrouwen in de Iveco zitten en onderweg echt ons mannetje staan. Erg leuk en dat hadden we niet verwacht
|
|