Duurzame toekomst voor BMW Racing Cup

9 november 2023  

Onlangs waren tijdens de finaleraces van de BMW Racing Cup op het circuit van Zandvoort veler ogen gericht op de BMW M240i met startnummer 73 van Dayvtec Engineering. Aan de buitenkant vielen alleen de groene accenten op, maar de bijzonderheid zat hem in de benzinetank! Want daarin bevond zich een biobrandstof. Een voorbode van de duurzame koers die de BMW Racing Cup voor ogen heeft.

Met de finaleraces kwam een eind aan het derde seizoen van de BMW Racing Cup. Davy Lemmens van Dayvtec Engineering kwam enkele jaren geleden met het concept voor deze competitie en kan tevreden terugkijken. “Maar ik kijk liever vooruit,” aldus de gedreven ondernemer. “Natuurlijk is het mooi als je weet dat er inmiddels 85 BMW’s zijn gebouwd die allemaal hun weg hebben gevonden naar rijders die er races mee rijden of deelnemen aan track days, maar er zijn nog voldoende uitdagingen voor de toekomst.”

Ook dit seizoen streden tientallen coureurs op de circuits van Zandvoort, Assen en Zolder. Spannende races met velden tot soms boven de 30 deelnemende auto’s hebben ertoe geleid dat de BMW Racing Cup de afgelopen drie seizoenen coureurs van diverse pluimage heeft aangetrokken, van zeer ervaren topcoureurs als Tom Coronel en Paul Meijer tot jonge talenten als Flynt Schuring en Hjelte Hoeffner. Jong of oud, man of vrouw, ervaren of debutant, deze klasse biedt vertier, uitdaging en een goede leerschool voor velen, ook omdat er altijd vanuit de drie partner teams (Dayvtec, MDM en HWM) coaching beschikbaar is. Er wordt op hoog niveau geracet; vaak zit er tussen de snelste en de tiende in ‘qualifying’ nog geen seconde!

Voor komend seizoen heeft de BMW Racing Cup zich een paar doelen gesteld: “Duurzaamheid wordt in de autosport steeds belangrijker en wij kunnen daarin niet achterblijven. Daarom hebben we gezocht naar een duurzame CO2 neutrale biobrandstof. Er is slechts een aanpassing in de ‘mapping’ (software voor de brandstofregulering) vereist. De resultaten zijn hoopgevend en wij gaan deze brandstof vanaf komend seizoen toepassen,” aldus Davy Lemmens. Verder ziet Lemmens dat veel rijders het spannend vinden om races te rijden: “De track days vinden ze prachtig, maar wij willen ze graag helpen om ook te gaan racen. Want dat is het mooie van deze cup; je rijdt nooit alleen, er is altijd een ander waar je tegen kunt racen; dat de snelste coureurs dan een paar seconden korter over een rondje deert niet.” Daarom zijn er de komende tijd cursusdagen om minder ervaren coureurs aan een EU-licentie van de KNAF te helpen om deelname aan races te bevorderen. Het format voor de racedagen blijft in 2024 gehandhaafd met ’s ochtends een track day met 3 uur rijtijd is en ’s middags een programma met 30 minuten vrije training, 20 minuten ‘qualifying’ en twee races van elk 50 minuten. Dat betekent bijna 6 uur track time op een dag!

Dusseldorp BMW is sinds de start in 2021 een belangrijke partner van de BMW Racing Cup; voor 2024 heeft deze dynamische BMW-dealer met 13 vestigingen in Nederland (en die komend jaar al 65 jaar actief is) de intentie om de samenwerking te continueren: “Wij willen graag verbinding leggen met klanten die het autosport DNA van BMW onderschrijven en dat kan uitstekend middels de BMW Racing Cup,” aldus commercieel directeur Arie Ruitenbeek.

Dinsdag liet Paul Vahstal zich op Zandvoort kronen tot de nieuwe kampioen in de BMW Racing Cup; na enerverende races dit seizoen bleef hij Peter Lesscher en het jonge talent Hjelte Hoeffner voor in het algemeen klassement. Vahstal won ook de titel in de AM-klasse, terwijl Piet-Jan Ooms de titel in de Gentleman Klasse voor zich opeiste.

Eindstanden BMW Racing Cup 2023:

Algemeen klassement: 1. Paul Vahstal, Dayvtec; 2. Peter Lesscher, HWM; 3. Hjelte Hoeffner, MDM.

AM Klasse: 1. Paul Vahstal, Dayvtec; 2. Peter Lesscher, HWM; 3. Jan-Jur Monshouwer, HWM.

Gentleman Klasse: 1. Piet-Jan Ooms, Dayvtec; 2. Bas Voermans, HWM; 3. André Seinen, Dayvtec.