Drie op rij voor Team de Rooy van Kasteren op tweede plaats

17 oktober 2023  

Janus van Kasteren moest vandaag als eerste rallytruck de proef openen. De beloning van de dagoverwinning gisteren. Leuk, maar niet altijd een voordeel. In dit geval geen probleem, want de truck van Boss Machinery Team De Rooy FPT had er een flink tempo inzitten.

De hele proef kwamen Van Kasteren, Snijders en Rodewald als snelste voorbij de tussenpunten. In het laatste gedeelte moest de dagoverwinning toch uit handen gegeven worden. Martin Macik, leider in het algemeen klassement ging er met die eer vandoor

Voorbij de finish kon Van Kasteren vrij snel zijn verhaal van de dag doen: “Volgens mij wel weer een zware dag voor iedereen. Veel stenen en gaten op een pad dat volgens mij al veertig jaar dienst doet voor rally’s, want gewoon kapot gereden. Het materiaal heeft dan natuurlijk heel veel te lijden. Eigenlijk ging het heel de dag wel goed en lagen we steeds twee minuten en een beetje voor op Macik

Vlak voor de verplichte stop van twintig minuten op 240 kilometer hoorden we dat de noppen van de rechter voorband afvlogen. We kunnen de temperaturen van de banden keurig aflezen. Die rechter was dus te warm geworden.“

Omdat Macik vlak achter ons zat besloten we het risico te nemen en door te rijden. We hoopten dat die band het zou houden. Twintig kilometer na de stop waren alle noppen er af. Toen reden we dus bijna op het ijzer. We hebben nog best een eind kunnen doorrijden, maar twintig kilometer voor het einde klapte die eraf

De remleidingen werden daardoor ook wat beschadigd. We hebben de band gewisseld en toen rustig uit moeten rijden

Jammer voor de dagoverwinning en het feit dat Macik weer wat uitloopt in het algemeen klassement van deze Rallye du Maroc, maar voor de wereldtitel moet de equipe van Van Kasteren met startnummer 500 vooral op Thomas Vratny letten. Zolang ze die voorblijven deze rally is het FIA Cross Country wereldkampioenschap veilig gesteld

Daar moeten we maar meer naar kijken dan de dag overwinning. Het zat er zeker in, maar een klapbandje zorgt er voor dat we tweede zijn geworden vandaag.” aldus Janus van Kasteren. Genoemde Vratny liep vandaag enorme achterstand op, dus wat dat betreft lijken Janus, Marcel en Darek op koers voor die wereldtitel

Becx Competition op derde plaats

Michiel Becx reed samen met navigator Edwin Kuijpers en monteur Wuf van Ginkel een puike etappe. Het resulteerde in een prachtige derde tijd. Kuijpers liet weten dat alleen een bandenwissel in het begin van de proef voor kort oponthoud zorgde

We hebben een super dag gehad. Een hele snelle proef met veel stenen, maar ook hele lange rechte stukken. Weinig problemen gehad op een lekke band na op vier kilometer na de start. Dat gebeurde op een smal stuk met scherpe stenen. Gelukkig heel snel het wiel kunnen wisselen, want binnen vijf minuten waren we weer op pad. Later een paar mooie duintjes gehad, waar we wel een paar keer moesten draaien omdat ze te hoog waren. Verder super netjes gereden

Op de laatste tien kilometer was de intercom van Michiel stuk, dus kon hij mij niet verstaan. Met handgebaren moesten we de laatste tien kilometer doorkomen en best wat gevaren doorstaan. Ook dat ging goed, dus super tevreden.”

Top teamwork bezorgt Anja van Loon de vierde tijd

De derde etappe van de Rallye du Maroc is pittig, met veel scherpe stenen ligt een lekke band op de loer. de Ladies Team de Rooy FPT laten zich niet verleiden tot fouten en rijden een goede etappe. Voor Anja resulteert het in een mooie vierde tijd met de Iveco Powerstar

Ik ben zo blij met de vierde plek,” vertelt Anja

Het was echt een pittige proef, er lagen enorm veel stenen. Dat was wel even spannend met de banden, maar we hebben niet lek gereden. Er stonden wel veel andere trucks stil met lekke banden en daar hebben wij echt tijd gewonnen. Het ging supergoed in de truck, met Floor en Marije werkt het gewoon. Deze vierde tijd is echt te danken aan top teamwork!”

De rally verplaatst zich morgen, tijdens de vierde etappe, van Zagora naar Merzouga. Het belooft een gevarieerde proef te worden, met tracks, stenen, zand en duinen. Met 343 kilometer is het de langste proef van de rally