De laatste manche van het Belcar Endurance Championship, in het kader van het Zolderse American Festival, werd een ietwat stresserende bedoening voor de PK Carsport. Maar dankzij een tweede plaats in de bewogen en twee uur durende slotrace konden Peter Guelinckx, Bert en Stienes Longin met de PK Carsport Audi R8 LMS GT2 opnieuw de Belcar-titel veroveren. Een passende beloning voor hard werken en regelmatig presteren.
De ontlading in de PK Carsport-pitbox na afloop van de laatste race van het Belcar Endurance Championship 2023 mocht best indrukwekkend worden genoemd. Met een tweede plaats was de algemene titel binnen. Ze waren er dit jaar bij PK Carsport al een paar keer dicht bij geweest, maar het werd telkens net niet. Net geen overwinning in de 24 Uur van Zolder, net geen Europese titel in de Fanatec GT2 Series… een mens zou voor minder zenuwachtig worden.
“En dat was in dit slotweekend ook het geval”, geeft Bert Longin grif toe. “Iedereen liep op de toppen van zijn tenen. Goed, we hadden voor de start van het slotweekend in de Belcar-tussenstand een redelijk comfortabele voorsprong, maar één keer tegenslag had onze titelkansen kunnen laten verdwijnen als sneeuw voor de zon. Bovendien vielen er tijdens de vrije trainingen en kwalificaties naar de slotrace ook nog wat incidentjes te noteren, dingetjes die veel ergere gevolgen hadden kunnen hebben. Niet bevorderlijk voor de gemoedsrust, maar bij de start van de race waren we er helemaal klaar voor.”
“En dat is in grote mate te danken aan de mensen van PK Carsport”, gaat Bert Longin verder. “Ja, PK Carsport is regelmatig voorin te vinden en wint ook veel. Maar niemand gaat er op zijn lauweren rusten. Afgelopen weekend hadden ze drie auto’s rijden die elk voor een titel konden gaan (naast de Audi ook de NASCAR-Chevrolet en de Belcar-BMW in de TA-klasse), en niet alleen bij onze Audi viel de aanloop naar de race als bewogen te omschrijven. Maar alle problemen werden opgelost, iedereen stond op scherp. En dat is in grote mate te danken aan team manager Anthony Kumpen. Ik denk niet dat er iemand meer toegewijd met zijn vak bezig is als hij.”
In de slotrace kregen Peter Guelinckx, Bert en Stienes Longin met verraderlijke wisselende weersomstandigheden te maken. “Maar de strategie was perfect uitgedokterd”, legt Stienes Longin uit. “We konden het wat op veilig spelen. Iets vroeger dan nodig naar regenbanden gaan, er langer dan noodzakelijk op doorgaan, van die dingen. Goed, we hebben de race niet gewonnen, maar dat was ook niet nodig. We hadden ons voor de start van het seizoen enkele doelen gesteld, en de Belcar-titel behalen was er één van. En niet het minste, denk ik. Ja, deze titel maakt veel goed.”
Achtvoudig Belcar-kampioen Bert Longin stak zijn bewondering voor de minst ervaren rijder van het drietal ook niet onder stoelen of banken. “Hoe Peter zich in deze omstandigheden staande heeft weten te houden, verdient het grootste respect”, aldus de Leuvenaar. “Het niveau van het Belcar-kampioenschap is niet min, en deze slotrace was een ware veldslag, maar hij heeft zijn hoofd koel gehouden en het tot een goed einde gebracht. Meteen goed voor zijn tweede Belcar-titel, in wat pas zijn derde seizoen in de autosport is. Ga er maar aan staan.”
De BMW M2 CS van Matisse Lismont en Junior Planckaert kon na motorproblemen in de race zijn titelkansen in de TA-klasse niet naar behoren verdedigen. Toch sleepte het duo nog een vijfde plaats in de toerismeklasse uit de brand