De kop is eraf

14 oktober 2023  

Het parcours van de proloog kenmerkte zich door veel bomen met laaghangende takken. Ten opzichte van de shakedown, twee dagen eerder, was er nu meer ruimte voor de trucks en bracht het parcours meer zand. Over een afstand van 19 kilometer werd gestreden voor de startopstelling van morgen

Met startnummer 500 mocht de truck van Boss Machinery Team De Rooy FPT het bal openen. Janus van Kasteren reed zoals altijd zo scherp als een mes. Daardoor diende de Iveco Powerstar op dit parcours wel als rijdende heggenschaar. Al na vijf kilometer resulteerde het in een gesneuvelde voorruit

Als eerste truck maakte Van Kasteren ruim baan voor de concurrentie die profiteerde van al het gedane snoeiwerk. Ondanks de kapotte voorruit klokten Van Kasteren, Snijders en Rodewald de derde tijd. Ze zijn daarmee slechts 47 seconden langzamer dan dagwinnaar Martin Macik

De Rooy collega Michiel Becx werd knap tweede op 39 seconden van de Tsjech Macik. Prima resultaat voor Becx, Kuijpers en Van Ginkel. De mannen van Becx Competition Team De Rooy FPT konden lekker tempo rijden. Ten opzichte van de shakedown was er gelukkig meer ruimte voor de trucks. Becx voelde zich lekker en ontspannen in de truck en navigator Kuijpers liet weten dat het een mooie proef was: “We hebben geen gekke dingen meegemaakt, op safe gespeeld en toch een hele goede tijd gereden.”

Zesde tijd voor Anja van Loon in proloog

Een prima prestatie van Anja van Loon, Floor Maten en Marije van Ettekoven. In de Iveco Powerstar noteert het Ladies Team De Rooy FPT de zesde tijd op de proloog, op slechts 1:49 van Martin Macik

Op een proloog is doorgaans meer te verliezen dan te winnen, maar Anja liet zich niet verleiden tot het maken van fouten. “We hebben gewoon goed gereden. We worden zesde op een kleine marge, dat is gewoon goed. Er is nog een lange weg te gaan tot de finish, dus ik wilde geen fouten maken en dat heb ik ook niet gedaan. De truck is goed en ook in de cabine voelt het vertrouwd. Op naar de eerste echte proef morgen

Een goed resultaat in dit startveld.” Al met al een prima start van Rallye du Maroc

Morgen zal pas echt duidelijk worden hoe het startveld zich tot elkaar verhoudt. Dan staat de eerste echte etappe op het rally-menu en zal gestreden worden over een afstand van maar liefst 311 geklokte kilometers. Ook wachten de eerste duinen. Daarnaast worden nog een kleine 400 verbindings-kilometers afgelegd