Maserati GT2 pakt direct podium op Circuit Paul Ricard tijdens debuut in laatste ronde Fanatec GT2 European Series 2023

8 oktober 2023  

Naarden, 7 oktober 2023 – De Maserati GT2, de nieuwe racewagen van het merk die eind juni werd onthuld tijdens de 24 Uur van Spa, heeft zijn racedebuut gemaakt op het Circuit Paul Ricard tijdens de laatste race in de Fanatec GT2 European Series 2023.

De Maserati GT2, bestuurd door Leonardo Gorini en Luca Pirri – coureurs van LP Racing, het eerste team dat een Maserati op het circuit bracht – onderscheidde zich meteen dankzij een ongelooflijke prestatie. Na de pole position op vrijdag was er zaterdag meteen een tweede plaats in Race 1 en eindigde Maserati in Race 2 in de top tien, op de zevende plaats. Een debuut dat prompt de glorieuze herinneringen aan de racegeschiedenis van Maserati deed herleven.

De nieuwe 100% ‘Made in Modena’ racewagen neemt in het komende seizoen 2024 officieel deel aan dit kampioenschap, waarin de meest opvallende en krachtige toerwagens aan de start verschijnen.

Het debuut in de Europese serie betekent de terugkeer van Maserati in de GT-racerij, waarin het in de jaren vlak na de eeuwwisseling van zich liet spreken met de winnende MC12, met in totaal maar liefst 13 titels in de constructeurs-, team- en coureurskampioenschappen. De Maserati GT2 is een waardig opvolger van een auto waar racefans en liefhebbers van het Italiaanse merk van droomden. Het is een meesterwerk op het gebied van prestaties dat in de voetsporen treedt van zijn glorieuze voorloper op het circuit en van de Maserati MC20 supersportwagen, de versie voor de openbare weg die de 463 kW/621 pk sterke Nettuno V6 biturbomotor deelt met de circuitauto. Deze motor is naar een nog hoger niveau getild om de uitdagingen op de baan het hoofd te kunnen bieden.

Maserati markeert zo nog een belangrijke mijlpaal: na eind 2022 de nieuwe racestrategie voor het merk te hebben aangekondigd, komt de fabrikant in 2023 weer uit in een van de meest fameuze klassen in de internationale autosport. Maserati heeft opnieuw de brug geslagen tussen het verleden, het heden en de toekomst van de autosport, waarin het merk met de Drietand altijd een plaats voor zichzelf heeft veroverd tussen de grote namen.

Davide Grasso, CEO van Maserati: “Met de terugkeer naar het GT-racen voegt Maserati weer een belangrijk hoofdstuk toe aan zijn historie in de topklassen van de autosport. Daar hebben we in het verleden al onze sporen verdiend dankzij een reeks indrukwekkende successen. Of het nu gaat om het circuit of de openbare weg, we zijn altijd op zoek naar uitdagingen om de emotie achter het stuur verder aan te wakkeren. De Maserati GT2 is ons paspoort voor de toekomst van Maserati in de racewereld.”

 

Giovanni Sgro, hoofd van Maserati Corse: “Een beter debuut hadden we ons niet kunnen wensen. De auto bleek vandaag erg competitief te zijn en we zijn erg blij met dit resultaat. Voor ons voelt de terugkeer naar het circuit als thuiskomen. Maserati heeft een lange geschiedenis in de racerij. Het is iets dat altijd bij ons heeft gehoord en ons heeft onderscheiden. Het DNA van de Drietand bestaat uit passie en competitie, wat zich vertaalt in sensationele serieproductiemodellen en uitdagingen op het circuit. De Maserati GT2 op de startgrid van een GT-kampioenschap zien staan is een herinnering aan het glorieuze verleden van het merk. Een herinnering die nu opnieuw vorm krijgt en ons voortstuwt naar een nieuw tijdperk in de autosport, waarin we er opnieuw naar streven om een van de grote spelers te zijn.”

 Maserati S.p.A.


Maserati produceert een serie unieke auto’s die direct herkenbaar zijn aan hun bijzondere persoonlijkheid. Dankzij hun stijl, technologie en aangeboren exclusieve karakter voldoen ze aan de meest veeleisende smaken en zijn ze altijd een refentiepunt geweest binnen de wereldwijde automobielindustrie. Samen vormen ze een rijke traditie van succesvolle auto’s, waarbij elk individueel model een nieuwe definitie van een Italiaanse sportwagen is op het gebied van design, performance, comfort, elegantie en veiligheid. Momenteel zijn de modellen internationaal leverbaar in meer dan zeventig landen. Ambassadeurs van dit erfgoed zijn het Quattroporte topmodel, de Ghibli sportsedan, de Levante – de eerste SUV van Maserati – en de Grecale, de nieuwe ‘everyday exceptional’ SUV. Alle modellen worden gekenmerkt door het gebruik van de meest hoogkwalitatieve materialen en geavanceerde technologieën. De Ghibli, Levante en Gecale zijn nu ook beschikbaar als hybride. Daarmee beschikt Maserati nu over een compleet modelprogramma, met viercilinder hybridemotoren plus V6 en V8 benzine-units, met achterwiel- en vierwielaandrijving, die alle het performance-DNA van het merk met de drietand weerspiegelen. Het absolute topmodel is de MC20 supersportwagen, die wordt aangedreven door de baanbrekende Nettuno V6-motor, waarmee Maserati voor het eerst F1-afgeleide technologieën beschikbaar maakt in een motor van een standaard productieauto. De sportieve nieuwe GranTurismo-modellen – leverbaar met zowel high-performance benzinemotoren als een 100% batterij-elektrische aandrijflijn – luiden voor het merk met de Drietand de toekomst in. Tevens is de GranTurismo de eerste auto in Maserati’s elektrische Folgore-serie. Rond 2025 zijn alle Maserati-modellen in een elektrische variant beschikbaar en tegen 2030 rijdt de volledige Maserati-range uitsluitend elektrisch.