HARSKAMP – Martin en Mitchel van den Brink komen in de Dakar Rally 2024 aan de start met een volledig eigen team. Eurol Rally Sport komt daarmee op eigen benen te staan. ,,We zijn blij met deze kans. We kijken met veel vertrouwen uit naar de komende Dakar Rally,’’ aldus vader en zoon Van den Brink.
Dat Eurol Rally Sport volledig zelfstandig aan de zwaarste rally ter wereld kan beginnen is voor een belangrijk deel te danken aan het toeval. ,,Ja, het is echt heel toevallig zo gelopen,’’ zegt Martin.
,,Tijdens een speciale training, die Mitchel in Marokko gaf aan Anja van Loon, kregen we te horen dat Jan en Ben van de Laar niet mee zouden doen aan Dakar Rally 2024. Toen we dat wisten, zijn we met hen in gesprek gegaan. Wat uiteindelijk heeft geleid tot de overname van hun truck. Anja, die getrouwd is met Erik van Loon, is de zus van Jan en Ben.’’
De gebroeders Van de Laar, de zonen van de veel te vroeg overleden Fried van de Laar, kwamen in de Dakar Rally 2023 aan de start in een Iveco Powerstar. ,,Jan en Ben komen in 2024 dus niet aan de start van de Dakar Rally. Voorbereiding voor de Dakar kost veel tijd. Zij hebben ervoor gekozen om zich te focussen op de uitbreiding van de Fried van de Laar Groep wat de fundering is om in de toekomst weer te gaan racen.’’aldus Martin. ,,Wij weten dat het een uitstekende truck is. Voor ons was dit een prachtige kans om een competitieve truck over te nemen. In de komende Dakar Rally rijdt Mitchel in de Powerstar,’’ aldus Martin over de Iveco ‘met de neus’. ‘Good-old’ Martin komt in actie in de Iveco T-Way (met de platte voorkant).
‘Dankbaar voor kans bij De Rooy’
,,De mogelijkheid om de truck van Jan en Ben over te nemen is voor ons team de bevestiging dat we het goed hebben gedaan. We hebben de afgelopen twee jaar voor het team van Gerard de Rooy gereden. We zijn dankbaar voor die kans en trots op de prestaties.’’ Volgens Martin is het duidelijk dat zijn team, mede door de ervaring van team De Rooy, weer gegroeid is. ,,We hebben na het afscheid van de Renault een stijgende lijn laten zien. Via een zesde en tiende plaats in de Dakar eindigden we dit jaar als derde en vierde. We zijn daar trots op, maar ook dankbaar dat Gerard de Rooy ons die kans heeft gegeven.’’
Martin (53) en zijn 21-jarige zoon kijken uit naar het nieuwe avontuur in hun rallycarrière. ,,We zijn 16 jaar geleden ooit zelf begonnen met de Ginaf. Nu hebben we inmiddels zoveel kennis en goede monteurs in huis dat we denken op eigen benen verder te gaan met twee hele goede trucks. We blijven overigens samenwerken met De Rooy. We zijn klant als het gaat om het leveren van de onderdelen.’’
Professioneel
In Harskamp is het team inmiddels begonnen met de werkzaamheden. ,,We gaan de twee trucks volledig rebuilden. Dat opnieuw opbouwen gebeurt allemaal in onze eigen garage in Harskamp. Onze vaste monteurs en vele vrijwilligers maken dit allemaal mogelijk. Daar zijn we heel trots op. Als amateurteam benaderen we alles super professioneel en dat wordt ook door collega’s van andere rallyteams op waarde ingeschat. Dat is een mooi compliment voor al onze medewerkers. Dat ook onze relaties en sponsors het plan steunden zegt ook veel. Dankzij hen hebben we deze stap kunnen maken.’’
‘Het is een uitdagende, maar mooie kans’
,,We hebben de komende weken nog volop werk te verrichten,’’ zegt Mitchel van den Brink. ,,In oktober gaan we voor het eerst serieus testen. Maar ook de assistentie voertuigen prepareren we in eigen beheer. Het is een uitdagende, maar bijzonder mooie kans die we met Eurol Rally Sport hebben gekregen,’’ aldus Mitchel, die de geschiedenisboeken in ging als jongste deelnemer ooit in de Dakar Rally en de jongste etappewinnaar in de historie is bij de trucks