Max Verstappen heeft een tumultueuze Dutch Grand Prix gewonnen. De Nederlander kwam voor zijn thuispubliek goed weg vanaf pole positie en behield de leiding, maar al in de eerste ronde begon het te regenen. Max stopte in ronde drie voor intermediates, waardoor hij terugviel tot P11. Binnen de kortste keren werkte Max zich op tot P2 achter teamgenoot Perez, die al eerder gewisseld was naar intermediates. In ronde twaalf was de baan droog genoeg om terug te wisselen naar slicks en na zijn stop lag Max weer vóór Perez. In de slotfase van de race gingen de hemelsluizen wederom open. Door een hevige stortbui ging de rode vlag uit en na een lange onderbreking werd de race herstart. Hierbij kwam de overwinning van Max niet meer in gevaar, waardoor de Nederlander zijn derde overwinning in Zandvoort scoorde en tevens het record van negen overwinningen op rij van Sebastian Vettel evenaarde. Fernando Alonso werd tweede, met Pierre Gasly op P3.
Na afloop van de race laat een dolblije Verstappen onder luid gejuich van zijn thuispubliek weten: “Ik ben ongelofelijk trots. Ik had kippenveld toen het volkslied vóór de start gespeeld werd. Er was echt een geweldige atmosfeer. Zelfs met het slechte weer en de regen, bleven de fans enthousiast en er was altijd feest. Dat is echt super mooi om te zien en ik ben ongelofelijk trots om hier weer te kunnen winnen.”
Max neemt de evenementvolle race door: “Vandaag hebben ze het ons niet makkelijk gemaakt met het weer. Het was een mooie wedstrijd, maar we moest elke keer de juiste beslissingen maken. We wisten niet hoeveel regen er zou gaan vallen. Ik gokte erop om door te blijven rijden na de start. Dit pakte uiteindelijk niet goed uit, maar toen we wisselden naar intermediates, gingen we erg hard. Ik moest trappen om het gat met Perez kleiner maken. Het droogde op, waardoor het team besloot om mij eerder naar binnen te halen, want anders konden twee auto’s mij met een undercut voorbij. Toen we eenmaal weer op kop lagen, hadden we alles onder controle.”
Na negen overwinningen op rij, kan de tweevoudig wereldkampioen volgende week in Monza alleen het record in handen nemen, maar daar wil hij nog niet te veel bij stil staan: “Ik denk er volgende week over na. Ik zal nu eerst gaan genieten van dit weekend. Het is altijd zwaar, er is altijd druk om te presteren en ik ben erg blij om hier te winnen. Het is iets wat ik nooit had gedacht dat kon, negen wedstrijd achter elkaar winnen. Ik was al blij als ik er drie of vier achter elkaar kon winnen, maar het is echt iets heel bijzonders.”
Er is een zee van oranje op de tribunes rondom Circuit Zandvoort, waar Max Verstappen probeert het record van negen overwinningen op rij van Sebastian Vettel te evenaren. Er hangen donkere wolken boven het duinencircuit, maar het is nog droog bij aanvang van de 72 ronden tellende race, waardoor alle coureurs de race starten op de zachte banden, met uitzondering van Lewis Hamilton die de race vanaf P13 aanvangt op de medium compound banden. Liam Lawson mag vanaf de laatste startplek zijn Formule 1-debuut maken. De 21-jarige Nieuw-Zeelander vervangt bij AlphaTauri de geblesseerde Daniel Ricciardo. Kevin Magnussen start vanuit de pits.
Max komt bij de start goed weg vanaf pole positie en behoudt de leiding bij het ingaan van bocht één. Lando Norris ligt tweede, gevolgd door Fernando Alonso. Vlak na de start gaan de hemelsluizen open en enkele coureurs besluiten na de eerste ronde naar binnen te komen om te wisselen naar intermediates, waaronder Sergio Perez. Verstappen besluit door te rijden en komt pas in ronde drie naar binnen voor intermediates. De Nederlander komt als elfde terug de baan op, maar snijdt in zijn outlap als een warm mes door de boter en ligt al op P4 na ronde vijf. Teamgenoot Sergio Perez is spekkoper door zijn vroege stop en ligt aan de leiding van de race, gevolgd door Zhou Guanyu en Pierre Gasly. Max loopt al snel in op de mannen voor hem en haalt Gasly in ronde zes in bij bocht drie, en hij herhaalt hetzelfde kunstje een ronde later door Zhou voorbij te gaan voor P2. Max ligt op dat moment dertien seconden achter leider Perez.
De baan droogt op en vanaf ronde negen zijn de mannen op slicks in het achterveld sneller dan de coureurs op de intermediates. Max loopt met rasse schreden in op Perez en het verschil is nog maar twee seconden als Verstappen in ronde twaalf naar binnen komt om terug te wisselen naar de zachte droogweerbanden. Max behoudt zijn tweede plek. Teamgenoot Perez stopt één rondje later voor slicks en komt achter Max de baan op, waardoor Max weer aan de leiding van de race komt te liggen.
Logan Sargeant crasht in ronde zestien. De Amerikaan raakt de kerbstones bij bocht acht en schiet achterwaarts de bandenstapels in. De Amerikaan kan ongedeerd uit zijn flink beschadigde Williams stappen en de safety car komt de baan op. In ronde 22 wordt het veld weer vrijgelaten. Max heeft een goede herstart en blijft aan kop, gevolgd door Perez en Alonso.
Na de herstart rijgt Max de snelste ronden aaneen en het verschil is in ronde 42 al opgelopen tot zeven seconden. Op dat moment parkeert Charles Leclerc zijn Ferrari in de pits. De Monesgask heeft vloerschade opgelopen bij de start en rijdt kleurloos achterin het veld rond, waardoor hij besluit het strijdtoneel te verlaten. Perez maakt in ronde 46 zijn derde pit stop van de race. De Mexicaan komt op een nieuw setje zachte banden als vierde terug de baan op. Verstappen maakte in ronde 50 zijn derde stop en ook hij wisselt naar een setje zachte banden. Na een razendsnelle stop van 2,2 seconden komt Max als leider terug de baan op, met Perez achter hem op P2. Alonso heeft een trage stop, waardoor Sainz hem voorbij gaat voor P3. Op zijn nieuwe banden is Alonso echter een stuk rapper dan Sainz en in ronde 52 weet Alonso met behulp van DRS weer voorbij te gaan aan zijn landgenoot.
De donkere wolken pakken zich weer samen boven Zandvoort en met nog elf ronden te gaan, beginnen te eerste druppels te vallen. Perez duikt de pits in om te wisselen naar intermediates, maar de banden liggen nog niet klaar, waardoor Perez een trage stop heeft. Verstappen wisselt een ronde later naar intermediates en behoudt de leiding, gevolgd door Perez en Alonso. Het complete veld wisselt naar intermediates, met uitzondering van Esteban Ocon die voor full wets kiest. Perez schiet rechtdoor bij de eerste bocht en tikt achterwaart de bandenstapels aan. Alonso schuift op naar P2, terwijl Perez vlak vóór Gasly als derde weer terug op het asfalt komt. De regen komt met bakken uit de lucht en Zhou Guanyu glijdt bij de Tarzanbocht stuurloos rechtdoor hard de bandenstapels in. De Chinees kan ongedeerd zijn Alfa Romeo verlaten. Max komt direct naar de pits om te wisselen naar full-wets, maar de wedstrijdleiding heeft genoeg gezien en besluit de rode vlag uit te hangen vanwege de zware regenval.
Na een onderbreking van ruim 40 minuten wordt de race herstart. Alle coureurs zijn verplicht om op de intermediates te rijden. Er worden twee ronden achter de safety car gereden, waarna er een rollende herstart is, met nog vijf ronden te gaan. Max behoudt de leiding, gevolgd door Alonso en Perez. Laatstgenoemde ontvangt echter een tijdstraf van vijf seconden vanwege het te hard rijden in de pitstraat bij zijn laatste stop.
In de slotfase verandert er aan kop niets meer, waardoor Max Verstappen voor het oog van zijn uitzinnige thuispubliek voor het derde jaar op rij de Dutch Grand Prix wint. Tevens evenaart Max het record van negen opeenvolgende overwinningen, neergezet door Sebastian Vettel in 2013. Fernando Alonso wordt tweede en ondanks dat Perez als derde over de finish komt, zakt hij door zijn vijf seconden tijdstraf terug tot P4 achter Pierre Gasly, die zijn eerste podium sinds Baku 2021 scoort. Achter Perez wordt Sainz vijfde, met Lewis Hamilton op P6. Lando Norris, Alexander Albon, Oscar Piastri en Esteban Ocon completeren de top tien. Lawson eindigt zijn debuutrace op een knappe dertiende plek, vóór teamgenoot Tsunoda.