De tweede helft van het seizoen in de Porsche Mobil 1 Supercup gaat komend weekeinde (28-30 juli) van start op het Circuit de Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen. Op het ruim zeven kilometer lange circuit is de race voor de zeven Nederlanders in het veld een halve thuiswedstrijd, want traditioneel komen er ook in Francorchamps heel wat Nederlandse bezoekers.
La Source, Eau Rouge, Raidillon, Les Combes… Namen van bochten en baangedeelten van het Circuit de Spa-Francorchamps die bij autosportliefhebbers over de hele wereld tot de verbeelding spreken. Het circuit met zijn flinke hoogteverschillen in de heuvels van de Ardennen tussen Francorchamps, Stavelot en Malmedy is voor coureurs een grote uitdaging. De Porsche Mobil 1 Supercup rijdt komend weekeinde de 30e race in zijn historie op het circuit in de Ardennen, waar wisselende weersomstandigheden het voor de rijders vaak extra lastig maken.
Twee Belgische rijders, één team onder Belgische vlag
Met Benjamin Paque (CLRT), die afgelopen weekeinde in Hongarije als vijfde zijn tot dusver beste resultaat behaalde, en Ghislain Cordeel (GP Elite) zijn er dit seizoen twee Belgische rijders in de Porsche Mobil 1 Supercup actief. Beide coureurs deden eerder ervaring op in de Porsche Carrera Cup Benelux. Het team CLRT, waarvoor naast de genoemde Paque ook de Fransman Dorian Boccolacci en de Nederlander Michael Verhagen in actie komt, rijdt onder Belgische vlag en is daarmee na Mühlner Motorsport in 2006 het tweede team in de historie van de Porsche Mobil 1 Supercup dat met de Belgische nationaliteit start.
Michael Verhagen: Eerste Supercup-race in 2019, meteen in het diepe
De 31-jarige Michael Verhagen beschouwt het optreden op Spa-Francorchamps niet alleen vanwege de nationaliteit van zijn team als zijn thuisrace: “Vanuit Breda, waar ik woon, is het naar Spa niet zo ver. Bovendien is het een circuit dat ik vrij goed ken, wat zeker ook een voordeel is.” Verhagen reed de afgelopen jaren al de nodige incidentele wedstrijden in de Porsche Mobil 1 Supercup, maar is dit jaar aan zijn eerste volledige seizoen bezig. “De laatste jaren reed ik altijd alleen maar afzonderlijke races, maar ik wilde tenminste één keer in mijn carrière een volledig seizoen rijden en mede dankzij de ondersteuning die ik krijg van OK en enkele andere partners is dat gelukt”, aldus Verhagen
Verhagen stapte pas laat in de autosport: “Ik begon op mijn 21e, heb nooit gekart of zo, maar toen kwam ik na het afronden van mijn opleiding aan de IVA in Driebergen in het autobedrijf van mijn vader terecht. Er was toen een competitie vanuit de BOVAG met als prijs een racecursus, en die won ik. Zo kon ik uiteindelijk mijn eerste races rijden.” Via een aantal toerwagenraces en wedstrijden in de Supercar Challenge, waarin hij in 2018 de GT-titel won, kwam hij ook in contact met teams uit de Porsche Mobil 1 Supercup, wat in 2019 tot zijn eerste deelname leidde. “Zonder tests van tevoren, meteen in het diepe! Maar het ging best aardig.”
Voor dit jaar vond Verhagen onderdak bij het team CLRT van coureur Côme Lédogar, waar hij zich zeer goed thuis voelt. “Ze pakken de zaken heel gedegen aan en hebben de afstelling goed voor elkaar”, constateert hij. Eigenlijk had Verhagen zijn zinnen gezet op het Pro-Am-klassement, maar dat werd dit jaar niet uitgeschreven, zodat hij nu in het algemeen klassement rijdt. “Dat is zeker niet makkelijk, want het niveau is enorm hoog. Voor mij is Roar Lindland een beetje de referentie, want die won vorig jaar de Pro-Am-titel, en ik kan hem regelmatig voorblijven.” Verhagen moet nog zijn eerste punt dit jaar scoren, want alleen de eerste 15 rijders worden met punten beloond. “Dat is lastig”, beseft hij, “maar ik kan ook heel tevreden zijn als ik 20e word en weet dat ik een goede race gereden heb.
Stand in het kampioenschap halverwege het seizoen
De Deen Bastian Buus (BWT Lechner Racing), dit jaar juniorrijder van Porsche Motorsport in de Porsche Mobil 1 Supercup, voert halverwege het seizoen het rijdersklassement aan met een totaal van 64 punten. Daarmee heeft hij zeven punten voorsprong op zijn Britse teamgenoot Harry King, die afgelopen weekeinde in Hongarije zijn tweede overwinning van het seizoen binnenhaalde. Larry ten Voorde (Team GP Elite) staat op de derde plaats met 54 punten. Tweede Nederlander in de rangschikking is Jaap van Lagen (Dinamic Motorsport), die met 28 punten de negende plaats bezet. Een positie daarachter staat Huub van Eijndhoven (Team GP Elite) met 27 punten. De posities van de overige Nederlanders: Morris Schuring (Fach Auto Tech, 27 punten) twaalfde, Loek Hartog (Team GP Elite, 23 punten) 13e en Lucas Groeneveld (GP Elite, 2 punten) 22e. Michael Verhagen wacht zoals gemeld nog op zijn eerste punten. In het rookie-klassement staan Alessandro Ghiretti (Martinet by Alméras) en Benjamin Paque ex-aequo bovenaan met 30 punten, gevolgd door Huub van Eijndhoven met 27. In het teamkampioenschap leidt BWT Lechner Racing met 121 punten voor CLRT (82) en Team GP Elite (76).