Max Verstappen heeft voor de eerste keer de Grand Prix van Groot-Brittannië gewonnen. De tweevoudig Formule 1-wereldkampioen, die startte vanaf pole positie, verloor bij de start de leiding aan Lando Norris. In ronde vijf kon Verstappen de leiding weer terugpakken van Norris. Ondanks een late safety car-fase, kwam de overwinning niet meer in gevaar voor Max, die uiteindelijk met drie seconden voorsprong op Norris zijn zesde overwinning op rij pakte. Het betekende tevens de elfde zege op rij voor het team van Oracle Red Bull Racing, waarmee ze het record van McLaren evenaren. Thuisrijder Lando Norris scoorde in de hevig verbeterde McLaren een uitstekende tweede plaats, met landgenoot Lewis Hamilton in zijn Mercedes op P3.
Na afloop van de race laat Verstappen weten: “We hadden een slechte start, dus we moeten analyseren hoe dat kwam, ik heb geen idee waarom het zo slecht was. Daarna waren de McLarens erg snel. Het kostte mij dus een paar ronden voordat ik Lando voorbij kon gaan. Toen ik Lando eenmaal voorbij was, duurde het een paar ronden om de banden op temperatuur te krijgen. Toen ik ze eenmaal op temperatuur had, kon ik elke ronde het gat vergroten en zag het er allemaal goed uit. Maar, na de safety car op de zachte bandencompound was het wat lastiger voor ons. De banden werden heel warm, dus het gat bleef rond de drie seconden schommelen. Ik ben erg blij dat we weer hebben gewonnen. Elf overwinningen op rij voor het team is ongelooflijk, maar het was niet makkelijk vandaag.”
Ook het onvoorspelbare Britse weer maakte het een uitdaging vandaag: “Het is best open hier rondom het circuit en het waaide best hard”, zegt Max. “Er waren donkere wolken en je merkt hierdoor dat je elke ronde een andere windsnelheid hebt en daarvoor is de auto best gevoelig. Hierdoor kan de auto uitbreken in de bochten, dus dat maakt het lastig.”
Over zijn slechte start zegt Max: “Ik heb wat gedrift op donderdag tijdens een mediadag, maar met de start leek het daar ook op. Het was niet goed, maar we gaan ernaar kijken. De laatste paar starts waren een stuk beter, terwijl vandaag niet goed was. Maar het maakte het wel spannend, we moesten ervoor vechten. Lando heeft het mij niet moeilijk gemaakt tijdens ons gevecht, maar hij bleef aanhaken in de DRS. Hij had veel snelheid vandaag en heeft het goed gedaan.”
Tenslotte kijkt Max uit naar de volgende race in Hongarije: “Daar krijgen we upgrades, dus hopelijk kunnen we nog een stap zetten.”
Het is bewolkt voor aanvang van de Britse Grand Prix, maar het is nog droog bij de start van de 52 ronden tellende race op het befaamde circuit van Silverstone. De top vijf start de race op de medium compound banden, terwijl Russell vanaf P6 de eerste coureur op de zachte bandencompound is. Max komt niet goed weg vanaf pole positie en hij verliest bij het ingaan van de eerste bocht de leiding aan de McLaren van Lando Norris, die vanaf P2 is gestart. Norris’ teamgenoot bij McLaren, Oscar Piastri is vanaf P3 gestart en komt uitstekend weg. De Australiër plaatst in de eerste ronde enkele speldenprikjes bij Verstappen maar de Nederlander kan Piastri achter zich houden.
In de openingsronden zit Verstappen in de McLaren ‘sandwich’ met Norris vlak voor hem en Piastri net achter hem. In ronde vijf neemt Verstappen, met behulp van DRS, de leiding over van Norris in bocht zes. Esteban Ocon moet in ronde tien zijn Alpine in de pits parkeren met technische problemen en is daarmee de eerste uitvaller van de race. De McLarens kunnen het tempo van Verstappen in eerste instantie goed bijbenen, maar een aantal ronden later moeten ze toch wat terrein prijsgeven.
Charles Leclerc maakt in ronde negentien vanaf P4 zijn eerste pitstop en valt daarmee terug tot P12. Verstappen ligt op dat moment al ruim vier seconden vóór Norris. Pas in ronde 30 stopt Piastri als eerste coureur uit de top drie. De rookie wisselt zijn medium compound banden in voor een setje harde banden en komt als zesde terug het asfalt op.
Kevin Magnussen moet in ronde 33 zijn rokende Haas stilzetten op het Wellington Straight en daarmee is de Deen de tweede uitvaller van de race. Als gevolg komt de safety car de baan op. Dit geeft Max de kans om zijn pitstop te maken. De Red Bull-monteurs wisselen de medium compound banden in voor een setje zachte banden en de Nederlander komt als leider terug de baan op. Norris ligt na de pitstops op P2 op een setje harde banden, met achter hem Hamilton op zachte banden.
Het veld wordt in ronde 39 weer vrijgelaten. Max trekt direct een gat bij de herstart en behoudt de leiding. Hamilton voert op zijn zachte banden de druk op bij Norris op de harde banden. Hamilton plaatst enkele aanvallen op zijn landgenoot, maar Norris kan zich met hand en tand verdedigen en blijft op P2. Pierre Gasly en Lance Stroll raken elkaar bij bocht zeventien en de ophanging van Gasly gaat hierbij stuk. De Fransman moet met een slakkengang terug naar de pits, waarmee beide Alpine’s zijn uitgevallen.
Aan kop wijzigt er niets meer en Max kan de overwinning naar zich toetrekken. Het is zijn achtste overwinning van het seizoen en zijn voorsprong in het kampioenschap op teamgenoot Perez is al opgelopen tot 99 punten. Lando Norris evenaart met een tweede plek zijn beste resultaat uit zijn Formule 1-carrière, met landgenoot Hamilton op P3. Piastri pakt met een vierde plaats het beste resultaat uit zijn nog prille Formule 1-loopbaan, terwijl Russell op P5 eindigt. Sergio Perez, die startte vanaf een teleurstellende vijftiende plek, wordt na een inhaalrace uiteindelijk nog zesde. Fernando Alonso, Alexander Albon en de beide Ferrari’s van Charles Leclerc en Carlos Sainz completeren de top tien