Max Verstappen heeft de Grand Prix van Oostenrijk op overtuigende wijze gewonnen. Max kende een goede start vanaf pole positie en behield de leiding in de eerste ronde. Door een afwijkende strategie van Ferrari verloor Max kort de koppositie, maar vanaf ronde 35 keerde Max terug op de eerste positie om deze vervolgens niet meer af te staan. Verstappen pakte zo zijn zevende Grand Prix-overwinning van het seizoen, en zijn vijfde zege op rij voor het oog van de uitzinnige Orange Army op de Red Bull Ring. Door ook de snelste raceronde te laten noteren, pakte Max het maximaal aantal te behalen punten, nadat hij op zaterdag ook al de sprintrace winnend wist af te sluiten. Charles Leclerc eindigde op P2, terwijl Sergio Perez vanaf P15 op de grid uiteindelijk als derde finishte.
Na afloop van de race laat een tevreden Max weten: “Ik denk dat de eerste ronde van de race voor mij het belangrijkste was. Daarin bleef ik aan de leiding en daarna konden we onze eigen race rijden. Onze auto ging ten opzichte van de concurrentie goed met de banden om. We kozen ervoor om niet te stoppen tijdens de virtual safety car en gewoon onze eigen strategie te volgen en dat pakte goed uit. De banden gingen niet lang mee hier en onze stints waren perfect. Het was een geweldige dag, ik heb ervan genoten.”
De Ferrari’s maakten tijdens de virtual safety car hun stop. Max deed dit echter niet, al maakte hij zich geen zorgen: “De ronden vóór de virtual safety car kon ik al zien dat we wegliepen van de Ferrari’s, dus ik wist dat we ze uiteindelijk wel weer terug konden pakken. Het was het juiste besluit om ons eigen plan te volgen. Zo hadden we het van tevoren ook opgeschreven.”
Max heeft in het kampioenschap een gigantische voorsprong. Toch wil Max nog niet aan de wereldtitel denken: “Ik wil er niet te veel aan denken. Ik probeer vooral van het moment te genieten, van het rijden met deze auto en het samenwerken met dit team. Tijdens het hele weekend hebben we het geweldig gedaan. Een sprintrace-weekend is altijd hectisch en veel dingen kunnen fout gaan, maar gelukkig gingen er veel dingen goed voor ons dit weekend, dus ik ben erg blij met dit weekend en we focussen ons nu op Silverstone.”
Tot slot spreekt Max zijn waardering uit naar de vele tienduizenden Nederlandse fans die naar de Red Bull Ring zijn getogen: “We hebben een geweldige support hier op de Red Bull Ring, met zoveel oranje hier op de tribunes. Er hangt een geweldige sfeer, dus heel erg bedankt dat jullie allemaal gekomen zijn.”
Het is droog op de Red Bull Ring met een buitentemperatuur van 23 graden waarbij de top zes op de medium compound banden start. Fernando Alonso is op plek zeven de eerste coureur op de harde bandencompound. Kevin Magnussen en Nyck de Vries starten de race vanuit de pitstraat.
Bij de start komt Max goed weg vanaf pole positie en hij weet de leiding te behouden. Charles Leclerc probeert in de eerste ronde een paar keer Max uit te remmen, maar de Nederlander weet zijn plek te verdedigen en blijft aan kop. In het middenveld rijdt Yuki Tsunoda zijn voorvleugel kapot bij de eerste bocht. Een paar bochten later schiet de Japanner rechtdoor bij bocht vier en na een uitstapje door de grindbak moet de AlphaTauri-coureur zijn voorvleugel laten wisselen. Vanwege brokstukken op de baan komt de safety car de baan op. Op dat moment ligt Max aan kop met achter hem de beide Ferrari’s van Charles Leclerc en Carlos Sainz. Lewis Hamilton ligt op P4 met Lando Norris op P5.
Max bouwt zijn voorsprong in de beginfase snel uit. In ronde veertien ligt Verstappen al vijf seconden voor op Leclerc als Nico Hulkenberg zijn auto met technische problemen moet parkeren in de uitloopstrook van bocht drie. De Duitser is daarmee de eerste uitvaller van de race. Er volgt een korte virtual safety car, waarvan de Ferrari-coureurs gebruik maken om hun pitstop te maken. Verstappen blijft echter buiten.
In ronde 25 komt Max pas binnen voor zijn stop. De monteurs van Oracle Red Bull Racing wisselen de medium compound banden in voor een setje harde banden en Max komt als derde terug de baan op, vlak achter Sainz. Op zijn nieuwere banden kan Max een ronde later eenvoudig voorbij aan Sainz voor P2. Na zijn inhaalactie ligt Verstappen nog zes seconden achter leider Leclerc, die op oudere banden rondrijdt. Verstappen loopt met rasse schreden in op Leclerc en in ronde 35 plaatst de Nederlander een succesvolle inhaalactie op de Monegask, waarmee hij weer aan de leiding ligt. Op dat moment gaan Nyck de Vries en Kevin Magnussen naast elkaar bocht zes in. Magnussen moet door het grind, terwijl de Vries een tijdstraf van vijf seconden ontvangt vanwege het buiten de baan duwen van Magnussen.
Net als tijdens de eerste ronde pitstops, gaan de Ferrari’s eerder dan Verstappen naar binnen voor hun tweede stop. Leclerc en Sainz wisselen naar de harde banden, terwijl Verstappen in ronde 50 naar binnen komt voor zijn tweede pitstop en wisselt naar de medium compound banden. Verstappen behoudt na zijn stop de leiding.
Sergio Perez moest na een teleurstellende kwalificatie als vijftiende starten, maar de Mexicaan snijdt tijdens de race als een warm mes door de boter. Er ontspint zich een rondenlang gevecht tussen Perez en Sainz om plek drie, waarbij de Mexicaanse Red Bull-coureur in ronde 61 aan het langste eind trekt en aan Sainz voorbij gaat.
Verstappen heeft zo’n gigantische voorsprong dat hij zonder de leiding te verliezen met nog twee ronden te gaan naar binnen kan komen voor een derde pitstop. De tweevoudig wereldkampioen wisselt naar de zachte banden om zo een aanval te kunnen wagen op de snelste raceronde. In de laatste ronde rijdt Max inderdaad de snelste raceronde, waarmee hij het weekend afsluit met het maximaal aantal te behalen punten. Max pakt zijn vijfde overwinning op rij en met zijn 42e Grand Prix zege is hij nu Ayrton Senna voorbij voor plek vijf op de ranglijst van meeste Grand Prix-overwinningen.
Charles Leclerc pakt met P2 zijn beste resultaat van het seizoen, terwijl Sergio Perez zijn inhaalrace beloont met de derde plek. Carlos Sainz wordt vierde, terwijl Lando Norris ook zijn beste seizoensresultaat behaald met P5. Fernando Alonso wordt zesde, met de Mercedessen van Lewis Hamilton en George Russell op P7 en P8. Pierre Gasly en Lance Stroll completeren de top tien.