Seizoen 2023 in Porsche Mobil 1 Supercup alsnog van start in Monte Carlo

25 mei 2023  

Nadat de geplande seizoensstart van de Porsche Mobil 1 Supercup vorige week in het voorprogramma van de Formule 1 in Imola vanwege de overvloedigde regenval in de Italiaanse regio Emilia-Romagna geen doorgang kon vinden, gaat het seizoen 2023 komend weekeinde alsnog van start in de straten van Monte Carlo. Daarmee is de ouverture gelijk een van de meest prestigieuze races van het seizoen. In het veld bevinden zich zeven Nederlanders, van wie er twee, Jaap van Lagen en Larry ten Voorde, al eerder met een Porsche in het prinsdom wonnen. Huub van Eijndhoven start daarentegen voor de eerste keer met de 911 GT3 Cup op het stratencircuit.

Het racejaar 2023 is het 31e seizoen in de historie van de internationale merkencup van Porsche, waarbij opnieuw alle wedstrijden exclusief in het voorprogramma van geselecteerde Europese Formule 1-Grandx Prix worden verreden. Dat draagt in belangrijke mate bij aan het aanzien van de Porsche Mobil 1 Supercup. Voor het derde jaar op rij wordt er geracet met de Porsche 911 GT3 Cup van de modelgeneratie 992. De auto’s worden aangedreven door een vierliter zescilinder boxermotor, goed voor een vermogen van rond de 375 kW (510 pk). Opnieuw wordt er gereden op Esso Renewable Racing Fuel, een deels synthetische brandstof op biologische basis. Een strak reglement zorgt ervoor dat de auto’s identiek zijn, de racebanden zijn traditiegetrouw afkomstig van Michelin.

Monte Carlo enige stratencircuit op kalender Porsche Mobil 1 Supercup

Het 3,337 kilometer lange parcours in de straten van Monte Carlo is het enige niet-permanente circuit waarop de Porsche Mobil 1 Supercup dit jaar in actie komt. Dat maakt het voor de deelnemers niet eenvoudig, want anders dan op andere circuits kan er van tevoren niet worden getest. Met slechts zeer beperkte rijtijd voorafgaand aan de race moet dus snel de juiste afstelling van de auto worden gevonden. Bovendien heeft het circuit met stoepranden en vangrails heel dicht langs de baan een hoge moeilijkheidsgraad: er is nauwelijks ruimte voor fouten. Ook voor de teams is het rijden van een race in Monte Carlo niet eenvoudig: de locatie waar de teams zijn ondergebracht is ver weg van de pitstraat, wat dus voor en na iedere sessie een flinke logistieke operatie betekent. De glamour en het prestige van de race in Monaco maken echter veel goed.

Monaco is ook de bepalende factor voor het aantal deelnemers in het veld van de Porsche Mobil 1 Supercup 2023, want meer dan 28 rijders worden er op het circuit niet toegelaten. Dat is dus ook de omvang van het startveld voor het volledige seizoen, met rijders uit in totaal 15 landen. Op de meeste andere circuits wordt het veld met enkele gastrijders aangevuld tot een maximum van 32. In totaal zijn er tien nieuwkomers, zogeheten ‘rookies’, rijders van maximaal 25 jaar, die hun eerste volledige seizoen in de Porsche Mobil 1 Supercup rijden. Een andere nieuwkomer, die echter buiten de leeftijdsgrens valt, is de Spanjaard Jorge Lorenzo, vijfvoudig wereldkampioen in de motor-wegracerij. Lorenzo, die met een Italiaanse licentie rijdt, deed het afgelopen seizoen al ervaring op in de Italiaanse Carrera Cup en reed als gastrijder eenmaal in de Supercup

 

Zeven Nederlandse rijders

In totaal staan er voor dit seizoen zeven Nederlandse rijders aan de start. Morris Schuring rijdt voor het Zwitserse Fach Auto Tech, Michael Verhagen komt in actie namens het onder Belgische vlag uitkomende Franse team CLRT, Jaap van Lagen start voor het Italiaanse Dinamic Motorsport. De overige Nederlandse rijders maken deel uit van het Nederlandse Team GP Elite: Loek Hartog, Larry ten Voorde, Lucas Groeneveld en Huub van Eijndhoven. Omdat het reglement voorschrijft dat elk team op papier maximaal drie auto’s mag inzetten, rijden Hartog, Ten Voorde, die al twee keer op rij in Monaco won, en Groeneveld onder de vlag van “Team GP Elite”, terwijl Van Eijndhoven samen met de Belgische rijder Ghislain Cordeel onder de inschrijving van “GP Elite” rijdt. “Maar dat is puur op papier, in de praktijk zijn we natuurlijk gewoon met z’n allen één team”, zegt eigenaar Marc Schipper van GP Elite.

Een van de Nederlandse rijders in het veld is de 18-jarige Morris Schuring uit Den Dolder, die dit seizoen zowel in de Supercup als in de Porsche Carrera Cup Deutschland uitkomt voor het Zwitserse Fach Auto Tech. “Zo’n dubbel programma is echt heel waardevol, want daardoor heb je heel veel meer rijtijd en daar leer je ontzettend veel van”, zegt Schuring stellig. Hij maakte voor dit seizoen de overstap naar de renstal uit het Zwitserse Sattel en is tevreden over de samenwerking: “We groeien steeds meer naar elkaar toe. Natuurlijk hebben we de nodige testdagen achter de rug en ook al het eerste raceweekeinde in de Duitse Carrera Cup op Spa-Francorchamps, dat heel goed verliep. We begrijpen elkaar steeds beter, hebben weinig woorden nodig en weten wat we aan elkaar hebben. Dat is prettig”, aldus Schuring.

Morris Schuring: “Constant punten scoren, tegen de top aan zitten”

Schuring begint aan zijn tweede volledige seizoen in de Supercup. “Constant punten scoren en ervoor zorgen dat we tegen de top aanzitten”, is het doel dat hij zich voor dit seizoen gesteld heeft. Vorig jaar deed hij eindexamen, nu richt hij zich volledig op zijn racecarrière. “Daardoor ben ik meer gefocust, ik merk dat ik veel meer rust heb doordat ik me op één doel kan richten”, zegt hij. “Misschien dat ik in het nieuwe schooljaar aan een vervolgopleiding begin, maar voorlopig concentreer ik me volledig op het racen en alles wat daarmee samenhangt: trainen, testen en simracen.” Voor zijn fysieke voorbereiding doet Schuring graag aan krachttraining, maar hij stapt ook met plezier op de fiets. Na de intensieve testfase, inclusief twee officiële testdagen van de Supercup in Imola, is hij blij dat het seizoen nu begint: “Ik ben supergemotiveerd, kan nauwelijks wachten om in te stappen!”

Net zoals veel dingen is ook het programma van het raceweekeinde in Monte Carlo anders, want de coureurs uit de Mobil 1 Supercup beginnen al op donderdag 25 mei met de vrije training van 16.30 tot 17.15 uur. Op vrijdag is er de kwalificatie, waarin van 18.45 tot 19.15 uur de posities voor de startopstelling worden bepaald. Op zaterdag zijn er geen activiteiten op de baan voor de Porsche-coureurs. De race wordt verreden op zondag, gaat over 17 ronden en start om 11.55 uur