Volgend weekend wordt op de Red Bull Ring in het Oostenrijkse Spielberg de tweede manche van de Fanatec GT2 European Series 2023 afgewerkt. Na een zege tijdens het openingsweekend in Monza prijken Peter Guelinckx en Stienes Longin er met de #1 PK Carsport Audi op de tweede plaats in de tussenstand. Ze zijn vast van plan om die positie met hand en tand te verdedigen.
Het is en blijft een indrukwekkende setting, de Red Bull Ring in het Oostenrijkse Stiermarken. Een glooiend circuit, omgeven door een indrukwekkende bergketen. Alleen: het tracé ligt ook 677 meter boven de zeespiegel. En dat is geen voordeel voor de PK Carsport-troepen.
“De 5,2 liter die in onze Audi R8 LMS GT2 steekt is een atmosferische krachtbron”, stelt Peter Guelinckx. “Dat betekent dat hij op hoogte, in de dunnere lucht, minder goed presteert. Een nadeel dat turbomotoren grotendeels weten te compenseren door meer lucht in de cilinders te duwen. Zo een krachtbronnen steken bijvoorbeeld in de KTM of de Mercedes-AMG GT2. En laat er van die laatste op de Red Bull Ring een extra exemplaar aan de start staan. Het wordt dus in ieder geval een hele opgave om onze prestaties in de kwalificaties van Monza (pole positie voor beide races, red.) te herhalen.”
Bovendien wordt het moeilijk om in de eerste race ongestoord risico’s te nemen. De wat ongewone timing van de tweede meeting van de Fanatec GT2 European Series zorgt er voor dat beide races op zaterdag met slechts vier uur onderbreking worden afgewerkt. Zware schade in de eerste race zou er kunnen voor zorgen dat er niet kan worden gestart in de tweede.
“Dat is inderdaad een factor waar we rekening zullen moeten mee houden”, vult Guelinckx aan. “Bovendien moeten we bij de rijderswissel in de eerste race tien seconden langer in de pitstraat moeten staan, het gevolg van onze zege bij de meest recente race in Monza. Dat zal het ons niet makkelijk maken om voorin te finishen. Niet dat we het niet zullen proberen natuurlijk. Ik rij hier nu al een derde keer, ik ken het dus al een beetje. Maar het wordt niet simpel, laat dat duidelijk zijn.”
Eén en ander betekent wel dat er voor de tweede race misschien minder of zelfs helemaal geen straftijd zal moeten worden verwerkt. “En dat opent mogelijkheden”, weet Longin nog. “Vorig jaar zaten we hier in Oostenrijk in hetzelfde geval en wisten we die tweede wedstrijd te winnen. Het zou mooi zijn mochten we dat kunnen herhalen. We zullen in ieder geval proberen zoveel mogelijk punten uit Oostenrijk mee naar huis te brengen.”