Het Molenaar Racing Team heeft op de Sachsenring het IDM Supersport 300 seizoen geopend. Op het circuit in de heuvels van het Duitse Saksen en in een zeer competitief deelnemersveld heeft het team hard gewerkt om de nodige punten voor het kampioenschap te verzamelen.
Na een paar jaar afwezig te zijn geweest op de IDM-kalender werd dit jaar het seizoen afgetrapt op de Sachsenring met zijn enorme hoogteverschillen. Naast Thom Molenaar en Sven Doornenbal komt dit seizoen ook Senna van den Hoven uit voor het Molenaar Racing Team. Van den Hoven reed al met een Kawasaki Ninja 400 in de IDM Supersport 300-klasse maar dit seizoen komt ook hij in actie in de Nutec/Arie Molenaar Motors kleuren. Voor Van den Hoven was de Sachsenring onbekend terrein, Molenaar en Doornenbal reden er weliswaar in 2020 al, maar destijds met andere motoren. Voor alle coureurs was het dan ook tijdens de vrije trainingen op vrijdag zaak om zo snel mogelijk goede lijnen en een goed ritme te vinden. Molenaar kwam niet snel op stoom terwijl Doornenbal in de eerste vrije training met een highsider ten val kwam. Veel tijd om te herstellen was er niet want op zaterdag stonden er in de ochtend twee kwalificaties en in de middag de eerste race op het programma. Al om kwart over acht in de ochtend vingen de Supersport 300 coureurs aan met hun eerste kwalificatie en de tweede werd aan het einde van de ochtend verreden. Snelste daarin waren WK-rijders Iñigo Iglesias en Dirk Geiger, de derde startpositie was voor de huidige leider in het WK Petr Svoboda. In het competitieve Supersport 300 veld waren nog veel meer WK-rijders te vinden en dus konden Doornenbal, Molenaar en Van den Hoven met een respectievelijke 15e, 18e en 19e startpositie niet heel ontevreden zijn, al wilden de rijders uiteraard meer.
Race 1
Doornenbal had een goede start waarbij hij een aantal posities won en in de beginfase gingen er een aantal rijders onderuit waardoor hij al snel op een elfde plaats reed. Ook Van den Hoven pushte hard om de aansluiting bij de groep waarin hij zat te behouden, maar aan het einde van de tweede ronde schoof daarbij het voorwiel van de Kawasaki onder hem vandaan. De rijder bleef gelukkig ongedeerd. Er vormde zich een kopgroep van zeven rijders die een gat sloeg naar de achtervolgende groep van zes rijders met daarin Doornenbal. Molenaar verloor de aansluiting met de achtervolgende groep en reed een eenzame race. Doornenbal kwam na de nodige positiewisselingen uiteindelijk als elfde onder de zwart-wit geblokte vlag door, Molenaar eindigde op een dertiende plaats. De race werd gewonnen door de 16-jarige Duitser Dustin Schneider, die vorig jaar nog derde werd in de Northern Talent Cup.
Race 2
Opnieuw had Doornenbal een goede start en de eerste ronde kwam hij als tiende door. De eerste negen rijders sloegen opnieuw een klein gat maar Doornenbal hield goed stand in een groep van vijf rijders die vochten om de tiende plaats. Molenaar kende hetzelfde scenario als in de eerste race: opnieuw reed hij zijn race alleen, met de groep met daarin Doornenbal voor hem en de groep met Van den Hoven achter hem. Uiteindelijk kwamen Doornenbal op een dertiende, Molenaar op een vijftiende en Van den Hoven op een zeventiende plaats over de finish. Winnaar van race 2 was Iñigo Iglesias.
Doornenbal en Molenaar hadden na een goede start van het seizoen als wildcardrijders bij het WK Supersport 300 in Assen meer verwacht van deze race, maar het niveau voorin het IDM is dit seizoen ook WK-niveau. Alles moet kloppen om voorin mee te kunnen vechten, en ondanks alle inzet en het harde werken van de rijders en het team was het op de Sachsenring niet optimaal.
Thom Molenaar:“Vanaf de eerste trainingen op vrijdag was het goede gevoel er niet. Mijn rondetijden lagen te ver van de snelsten vandaan, en als je met zo’n achterstand aan het weekend begint is het lastig om dat goed te maken. Het is frustrerend als het niet wil lopen, maar ook zaak om dat snel af te kunnen sluiten. Dus ga ik me nu concentreren op Oschersleben, waar ik er weer helemaal wil staan.”
Sven Doornenbal: ”In de eerste vrije training had ik een gemene highsider waar ik het hele weekend wel wat last van had. Voor dit weekend was het dan ook het maximale wat erin zat, in Oschersleben gaan we voor een beter resultaat.”
Senna van den Hoven: “Het was jammer van mijn crash in de eerste race, maar wie niets probeert leert ook niets. Ik heb ervan geleerd en in de tweede race na een goede start mijn tijden verbeterd en de aansluiting kunnen houden met de rijders om me heen. Met een zeventiende plaats in dit competitieve startveld heb ik het weekend positief af kunnen sluiten.”