Max Verstappen heeft na een ijzersterk optreden de Grand Prix van Miami gewonnen. Na een teleurstellende kwalificatie moest Max de race in Miami vanaf P9 op de grid aanvangen. In de beginfase van de race knokte Max zich al snel naar voren tot de tweede plaats. Op zijn harde banden legde Max een uitstekende tempo aan de dag, waardoor hij na zijn pitstop vlak achter leider en Red Bull Racing-teamgenoot Sergio Perez de baan op kwam. Na een gedecideerde inhaalactie pakte Max de leiding om deze vervolgens niet meer af te staan. Met een voorsprong van vijf seconden op Perez won Max zijn derde race van het seizoen. Als kers op de taart pakte Max ook het punt voor de snelste raceronde. Fernando Alonso maakte met een derde plaats in zijn Aston Martin het podium compleet.
Na afloop van de race laat een tevreden Max weten: “Het was een goede race. We bleven in de beginfase uit de problemen. Het was lastig in de eerste bocht, maar ik heb niet te veel risico genomen en daarna hadden we een probleemloze race. We haalden de auto’s voor ons één voor één in. Ik kon lang door blijven rijden op mijn harde banden en daarmee maakten we het verschil vandaag. Ik had op het einde een mooi gevecht met ‘Checo’. We hielden het netjes, dat is het belangrijkste en het is een mooie overwinning vandaag.” Het betekent voor Verstappen revanche op zijn teleurstellende kwalificatie: “Gisteren was een teleurstelling, maar vandaag bleven we kalm en hielden we het netjes en natuurlijk geeft het veel voldoening om een race vanaf P9 te winnen.”
In tegenstelling tot polesitter Perez, startte Max de race op de harde compound banden. Dit legde hem uiteindelijk geen windeireren. Max verklaart de strategische keuze: “We hadden hetzelfde kunnen doen, alleen wisten we niet hoe de medium compound banden het uit zouden houden en als de auto vol met benzine zit, en de baan is warm, dan is de harde band iets robuuster als je in het verkeer zit en moet deze band het beter volhouden dan de medium banden. Maar, als je eenmaal in de vrije lucht zit, moet je wel de snelheid hebben om het gat hetzelfde te houden. Dit hebben we kunnen doen, dus dat was top. We wisten daarnaast niet wat het weer zou doen, maar we waren er zeker van dat dit zich zou uitbetalen en gelukkig was dat vandaag ook zo.”
Naast Max, scoorde ook vader Jos een overwinning vandaag in de Monteberg Rally. Zijn eerste in deze discipline. Max is dan ook apetrots op zijn vader: “Het is heel mooi voor hem. We hadden elkaar al gebeld en het is natuurlijk super om te zien. Hij steekt er veel moeite in en het is een totaal andere discipline dan wij gewend zijn als familie. Het is echt heel leuk voor hem.”
Max kende een teleurstellende kwalificatie waarin hij vanwege een rode vlag in zijn laatste vliegende ronde geen tijd kon noteren in Q3 en zich slechts als negende kwalificeerde. Verstappen en Esteban Ocon zijn de enige coureurs uit de top tien die de race aanvangen op de harde bandencompound, terwijl de overige coureurs starten op de medium compound banden. Bij de start wint Max geen plekken en hij behoudt zijn negende positie. Gestart vanaf pole blijft teamgenoot Perez aan de leiding, gevolgd door Fernando Alonso en Carlos Sainz.
Verstappen gaat in de tweede ronde voorbij aan Valtteri Bottas voor plek acht. In ronde vier zijn Kevin Magnussen en Charles Leclerc aan het vechten om plek zes. Dit geeft de achtervolgende Verstappen de kans om bij bocht één in één beweging voorbij te gaan aan de twee heren. Max ligt hiermee op plek zes. De Nederlander zet zijn dadendrang voort door in ronde acht voorbij te gaan aan George Russell bij bocht zeventien. Eén ronde later haalt Verstappen in dezelfde bocht ook Pierre Gasly in voor plek vier.
In ronde veertien gaat Max voorbij aan Sainz voor plek drie bij bocht elf en weer een ronde later ligt Max alweer op plek twee na een geslaagde inhaalactie op Alonso bij bocht elf. Max ligt op dat moment slechts drie seconden achter teamgenoot Perez. Perez komt in ronde 21 binnen voor zijn pitstop waarmee Verstappen aan de leiding van de race komt te liggen. Perez komt als vierde terug de baan op een setje harde banden. Sainz rijdt te hard de pitstraat binnen en ontvangt een tijdstraf van vijf seconden voor het vergrijp.
Max rijdt lang door op zijn harde compound banden en hij bouwt zijn voorsprong op Perez uit tot achttien seconden. Verstappen komt in ronde 46 binnen voor zijn pitstop en hij wisselt zijn harde banden in voor een setje medium compound banden. Max komt als tweede terug de baan op, op slechts anderhalve seconde van teamgenoot Perez. Verstappen maakt direct jacht op de Mexicaan om hem vervolgens in ronde 48 voorbij te gaan en de leiding van de race over te nemen. In het vervolg van de race bouwt Max zijn voorsprong gestaag uit om vervolgens met vijf seconden voorsprong op Perez de race naar zich toe te trekken. Tevens pakt Max ook het punt voor de snelste raceronde. Perez wordt tweede, met daarachter Alonso die voor de vierde maal in vijf races de derde plek voor zich opeist
George Russell wordt vierde met daarachter Carlos Sainz op P5. Lewis Hamilton wordt zesde en Charles Leclerc eindigt op P7. De beide Alpine’s van Pierre Gasly en Esteban Ocon finishen op P8 en P9, terwijl Kevin Magnussen met de tiende plek het laatste puntje pakt