Meer dan vier jaar na zijn vorige race maakt Anthony Kumpen volgend weekend zijn comeback. De 43-jarige Hasselaar doet dat aan het stuur van een NASCAR Whelen Euro Series Chevrolet Camaro – uiteraard uit de ateliers van PK Carsport – in het kader van het American Festival in Zolder. En de Limburger is vast van plan om voor zijn thuispubliek stevig uit de hoek te komen.
De bolide is helemaal gedecoreerd en klaargestoomd, het racepak ook. Meer dan vier jaar na zijn vorige race zal Anthony Kumpen volgend weekend in Zolder nog eens aan de start van een wedstrijd staan.
“Ik heb er lang over getwijfeld of ik dit wel zou doen”, geeft Kumpen grif toe. “De afgelopen jaren heb ik als teambaas en vader van een racende zoon de autosport op een andere manier beleefd. En ik moest vaststellen dat ik dat minstens even plezant vond als zelf rijden. Ik zou zelfs stellen dat indien ik een keuze zou moéten maken, ik het racen zou laten vallen en helemaal voor de begeleiding van mijn kartende zoon zou gaan.”
Gelukkig moest die moeilijke knoop niet worden doorgehakt. De combinatie van zelf racen en het coachen van Kumpen jr. is best haalbaar. “Ik moest wel nog kiezen of ik voor Belcar, dan wel NASCAR zou gaan”, legt Kumpen verder uit. “Het is het tweede geworden, omdat ik dat Europese kampioenschap een grotere uitdaging vind. Als je ziet dat iemand als Jacques Villeneuve, toch een voormalig wereldkampioen F1, drie seizoenen NWES nodig had om een eerste zege te boeken, dan weet je dat het niveau er hoog ligt.”
“Bovendien heb ik nog steeds een heel goede band met de organisatie van de NWES én met de NASCAR-mensen in Amerika”, vervolgt de tweevoudige NWES Pro-kampioen. “Verder ligt het American Festival in Zolder me ook nauw aan het hart. Het is een hele mooie en spectaculaire meeting, en er zijn zelfs edities geweest waarbij er meer toeschouwers waren dan voor de 24 Uur van Zolder. “
Blijft de vraag: hoe hoog mag Anthony Kumpen mikken bij zijn comeback? “Als je 43 bent, ben je niet meer zo snel als op je 18de”, grijnst hij. “Aan de andere kant heb ik de afgelopen jaren heel veel opgestoken van andere rijders, van ingenieurs ook. Die ietwat andere kijk op de sport heeft me een ‘volledigere’ rijder gemaakt. Verder heb ik mezelf fysiek helemaal klaargestoomd. Ik weeg nu 66 kg., en dat is minder dan op mijn 13de, echt waar. Ik heb er echt alles voor gedaan, en na wat testdagen in Zolder weet ik dat ik vooraan kan meedraaien, dat het potentieel er is om voor de zege te kunnen strijden. Autosport blijft echter autosport. Het kan al in de eerste linkse helemaal fout lopen, maar daar lig ik niet meer wakker van. “
Ook al omdat Kumpen het niet bij een eenmalige comeback zal laten. “Volgend jaar rijd ik het volledige kampioenschap in NWES en enkele races in de States”, geeft hij nog mee. “Of ik ook nog Belcar ga rijden? Dat hangt er van af. Bert (Longin, red.) hoeft in ieder geval niet te vrezen dat ik zijn zegerecord opnieuw zal evenaren. Als ik in de 24 Uur van Zolder aan de start sta, zal dat samen met hem zijn. Zijn zevende overwinning van afgelopen zomer heeft me als teambaas zo mogelijk meer voldoening geschonken dan mijn eigen zeges als rijder. Maar mijn agenda voor 2023 is sowieso ondergeschikt aan die van mijn zoon. Mijn prioriteit ligt nu bij hem. Door het karten kan hij een vorming krijgen die je op school niet kan krijgen. Zelfs al zou hij over drie-vier jaar beslissen dat racen zijn ding niet is, dan nog vind ik het belangrijk dat ik hem die levenservaring nu kan meegeven.”
Zoals steeds worden er tijdens het NWES-weekend in Zolder twee races in de Pro-categorie afgewerkt. De eerste start op zaterdag om 13u45, de tweede op zondag om 14 uur.