HELLENDOORN, zaterdag 17 september – De verwachtingen rond de Franse topcoureur Stéphane Lefebvre waren hoog gespannen en de voormalig fabrieksrijder van Citroën maakte die ook waar door met overmacht de 40e editie van de Eurol Hellendoorn Rally te winnen. Hans Weijs deed de beste zaken in de strijd om de Open Nederlandse Rally Kampioenschap; hij werd tweede en pakte zo het maximum aantal punten en de leiding in de titelstrijd. Jos Verstappen eindigde bij zijn rallydebuut in Nederland op een knappe vierde plaats.
Voor Eurol-rijders Bob de Jong (Hyundai i20 R5) en Mitchel van den Brink (Renault Clio Rally4) vormde de Eurol Hellendoorn Rally een lastig te nemen barrière. Bob de Jong viel op KP9 uit na een zware crash, waarbij De Jong en navigator Erik de Wild gelukkig ongedeerd bleven, op een pijnlijke rib van De Wild na. Mitchel van den Brink verloor vrijdagavond kostbare tijd bij een ‘uitstapje’ in een greppel, maar kon zaterdag wel verder. Toen toonde Van den Brink zijn talent door regelmatig top-20 tijden in het sterke deelnemersveld te laten noteren.
Vooraan ging de strijd gedurende twee dagen vooral tussen Lefebvre en Weijs, waarbij de Fransman steeds een paar seconden sneller was dan de Nederlander, die er echter voor zorgde dat de sterrijder van het Belgische team DG Sport Compétition niet kon verslappen. Weijs verloor vrijdagavond kostbare seconden toen zijn motor afsloeg en was uiteindelijk ook tevreden met de tweede plaats, omdat hij daarmee goede zaken deed in de strijd om de Open Nederlandse titel, zeker na het uitvallen van regerend kampioen Bob de Jong.
Jos Verstappen maakte grote indruk. Vooral op vrijdagavond toen alle toprijders zeiden dat het een lastige opening was van de Eurol Hellendoorn Rally. Het uitblijven van de regen en de daarmee lastige bandenkeuze en afstelling van de auto betekende in combinatie met de druk van de Franse sterrijder Lefebvre dat iedereen een tandje bij moest zetten. Verstappen bleef in die hectiek koel en liet zich op de donkere en gladde weggetjes rond Hellendoorn niet verrassen. De tienduizenden ‘nieuwe’ rallyfans die op de vader van Formule 1 wereldkampioen Max Verstappen waren afgekomen werden niet teleurgesteld en zagen ‘Jos the Boss’ een zeer knappe vierde plaats behalen.
Historics
Bij de Historics ging na de onfortuinlijke opening voor Erwin Doctor, die vrijdagavond niet eens aan de eerste klassementsproef kon beginnen door technisch malheur, een spannende strijd om de zege in rook op. Kevin Abbring won onbedreigd met de Lancia Delta.
Short Rally
De deelnemers aan het Short Rallykampioenschap konden vrijdagavond na de eerste zes klassementsproeven de balans opmaken. De punten waren toen weliswaar al verdeeld, maar de equipes mochten zaterdag ook nog meerijden. De zege ging nipt naar Bart Geerdink (Peugeot) die Ramon van de Lindeloof (Honda) slechts 1,4 seconde voor wist te blijven.
Eindstand Eurol Hellendoorn Rally na zestien klassementsproeven:
- Stéphane Lefebvre/Andy Malfoy (F/F), Citroën C3, 1 uur 29 min 27,5 sec
- Hans Weijs/Eddy Smeets (NL/B), Ford Fiesta, op 57,0 sec
- Jim van den Heuvel/Jouri Dockx (NL/NL), VW Polo, op 2 min 54,2 sec
- Jos Verstappen/Harm van Koppen (NL/NL), Citroën C3, op 3 min 49,8 sec
- Jan de Winkel/Radboud van Hoek (NL/NL), Skoda Fabia, op 6 min 23,3 sec
Einduitslag Short Rally na zes klassementsproeven:
- Bart Geerdink/Jeroen de Vos, Peugeot 106 MAXI, 33 min 44,2 sec
- Ramon van de Lindeloof/Marcel van Elven, Honda Civic, op 1,4 sec
- Richard Berns/Bart van Zijl, Mercedes SLK 230, op 5 min 18,7 sec
Einduitslag Historic rally na dertien klassementsproeven:
- Kevin Abbring/Zion Geeratz, Lancia Delta, 1 uur 15 min 1 sec
- Piet-Hein van der Heijden/Mika van der Heijden, Lancia Delta, op 2 min 56 sec
- Duco Hoekstra/Ferry van Laar, Volvo 242, op 6 min 50 sec
We spraken gedurende de rally met een aantal rijders.
De smaakmakers
#1 Stéphane Lefebvre: prachtige rally, kom graag nog eens terug, hoog niveau in Nederland!
#2 Hans Weijs: fantastisch om de strijd aan te kunnen gaan met Lefebvre; daar gaan we allemaal harder van rijden. Blij met mijn tweede plaats en maximale punten voor het ONRK.
#3 Bob de Jong: jammer van de crash, we zaten er goed bij en waren op weg naar een podiumplek.
#4 Jim van den Heuvel: De motor van de VW Polo levert wat te weinig vermogen en de bandenkeuze was ook niet optimaal; ik had op meer gehoopt.
#6: Kevin van Deijne: Nog steeds niet tevreden over de remmen, die het soms wel en soms niet doen en zo konden we niet in ons ritme komen.
#7 Erik Wevers (Markelo): Jammer van vrijdagavond, maar zaterdag lekker gereden voor een enthousiast publiek.
#8 Jos Verstappen: Erg leuk en mooie rally. Ik kom volgend jaar graag terug. Maar liefst zonder proeven in het donker – dat is niets voor iemand van mijn leeftijd….
Local hero’s
#10 Aaldert Aaltink (van oorsprong woonachtig in Nijverdal), navigator van Rik Karsten: Op de eerste proef van de zaterdag zijn we tegen een tijdstraf van 8 minuten aangelopen. Onze auto sloeg af en toen zijn we door het publiek teruggeduwd in de tijdcontrole. Toen kregen we een nieuwe starttijd toegewezen en dat kostte ons 8 minuten.
#21 Gerard Tijink uit Nijverdal werd op de 12e plaats de hoogst geklasseerde streekrijder: Gisteren was het spannend en tricky, maar op de eerste proef ging het goed. Op Mageleresch verloren we echter de lichtbak, waardoor we verderop ook nog eens een betonpaal raakten. Hierdoor reden we onze velg en band kapot. Gelukkig hebben we alles kunnen rechtzetten al moet ik nog wel wennen aan de nieuwe banden. In Markelo gingen we rechtdoor, maar dat lag niet aan de banden, dat lag aan mijzelf. Vandaag gaan we er nog een tandje bijzetten en wat ook mooi is, is dat onze lichtbak is teruggevonden, want die moest er vanavond weer op.
#23 Edwin Wolves uit Wierden: Door een loslopende sensor hadden we op de vrijdagavond een storing waardoor ik geen gas meer kon geven. Jammer, maar niks aan te doen. Net voor de kerk in Daarle hebben we veel hulp gehad van de mensen daar, waardoor we onze weg toch konden vervolgen. Vandaag ging het mooi, en daardoor ook vanzelf wel hard. We proberen de juiste keuzes te maken, vooral voor wat betreft de bandenkeuze, maar tot op heden gaat het mooi vandaag.
#34 Eduard Eertink uit Wierden: Vrijdagavond was het overleven voor ons. Op de eerste proef had ik totaal geen vertrouwen. We zijn nieuw in deze auto en de omstandigheden waren ontzettend moeilijk. Vandaag reden we foutloos, maar er moest veel meer tempo in! En toen ging het mis: we gleden in een greppel op KP15 (Hoge Hexel) en was het over en uit.
#120 Gerdinand Kolkman en Marco Gombert uit Vroomshoop: “Het ging fantastisch, het was genieten vanochtend. Dit is waar je het voor doet! We reden een mooi tempo. Vandaag is ook het vertrouwen terug. Gisteravond hadden we haast geen grip en daardoor ook weinig vertrouwen.
Historisch
#102 Erwin Doctor: Natuurlijk gisteren niet gereden dus weer even erin komen en de mensen vermaken. Auto houdt zich prima.
#105 Coen Donkers: Zaterdagochtend ging ons prima af. Afgezien dat ik weinig gereden heb dit jaar voelt het erg goed. Maar het is een lange dag. We doen ons eigen ding en dat is prima.
#108 Bertram Altena: Nog niet onze ochtend: op de eerste proef een keer rechtdoor geschoten en op de tweede proef zijn we gespind. Maar veel zand, dus voelen wij ons heerlijk.
#109 Peter Mangnus: Het was niet helemaal onze rally dit jaar met veel problemen. Onze naaste concurrent voor het kampioenschap is uitgevallen dus wij willen op een goede positie finishen.
#112 Jef van Hooft: De proeven gingen prima, helaas op de verbinding de versnellingsbak stuk. Dus een dnf voor dit jaar. Maar de proeven zijn prima en goed voor de 4×4.
#124 Wouter Koenderink: Veel problemen met de elektronica; we weten eigenlijk niet goed wat er aan de hand is. Zo hadden wij een storing in de bekabeling van RallySafe.