Het Molenaar Racing Team heeft op de Oostenrijkse Red Bull Ring laten zien perfect op elkaar ingespeeld te zijn. Na wisselvallige weersomstandigheden in aanloop naar de race op zondag waarbij teamwork cruciaal was reed Thom Molenaar een strakke race en werd het harde werken beloond met een huldiging op het podium.
Alhoewel de Red Bull Ring niet nieuw is voor Sven Doornenbal en Thom Molenaar blijft het circuit met zijn vele hoogteverschillen een uitdaging. Dit jaar werd er voor het eerst gereden op de nieuwe lay-out met een chicane die werd aangebracht uit veiligheidsoverwegingen. De chicane zorgt ervoor dat de snelheid voor de langzame derde bocht eruit gehaald wordt, waardoor de rondetijden niet meer te vergelijken zijn met die van de voorgaande jaren. Molenaar bouwde zijn trainingssessies gecontroleerd op en eindigde in de tweede kwalificatie met een negende tijd op net iets meer dan een seconde van polesitter Dirk Geiger. Doornenbal ging erg sterk van start in de vrije trainingen met zijn Arie Molenaar Motors – Nutec Kawasaki, maar kende een lastige kwalificatie en moest genoegen nemen met een negentiende startplaats.
Race 1
Op zaterdagmiddag ging onder prima weersomstandigheden de eerste race over elf ronden van start. Al snel ontstond er een kopgroep van negen coureurs waarbij Molenaar vanwege een matige start de aansluiting net miste. Doornenbal maakte na de start een aantal plaatsen goed en wist zich in de achtervolgende groep te nestelen. Molenaar deed aanvankelijk het kopwerk van de achtervolgende groep die uit zeven man bestond, maar Doornenbal wist zich door de groep naar voren te knokken en nam halverwege de race de leidende positie over. Beide Molenaar Racing Team coureurs deden lange tijd het kopwerk maar zagen dat het gat naar de leidende groep te groot was geworden om te dichten en op het circuit met de vele hoogteverschillen bleek wegrijden van hun eigen groep niet mogelijk. Het was dan ook vooral zaak om de tiende plaats veilig te stellen en het was Doornenbal die daarin slaagde. Hij wist op de streep zijn teamgenoot nog net voor wist te blijven. De strijd om de overwinning was al net zo spannend: pas in de voorlaatste ronde wist Leo Rammerstorfer een gaatje te slaan op de concurrentie en die knap vast te houden. Hij won de race voor Walid Khan en Lennox Lehmann.
Race 2
De aanloop naar de start van de tweede race was compleet anders. Na een korte maar hevige regenbui vertrokken de Supersport 300 coureurs vanuit de pitstraat op regenbanden om zich op te stellen op de startgrid. De regen was op dat moment alweer gestopt en zowel het Molenaar Racing Team als de coureurs waren alert op een snelle bandenwissel. De baan leek zo snel op te drogen dat bij aankomst op de startgrid direct tot een bandenwissel over werd gegaan, terwijl er bij een aantal andere coureurs de twijfel nog overheerste. Ruim voor aanvang van de opwarmronde stonden Molenaar en Doornenbal klaar op hun slicks en dat bleek al snel de juiste keuze te zijn. De wedstrijdleiding besloot de race met een ronde in te korten en in plaats daarvan twee opwarmrondes te laten rijden. Bij het doven van de startlichten was Molenaar goed weg terwijl Doornenbal in de eerste bocht een minder moment kende, waardoor hij zijn race achteraan het veld moest aanvangen. Hij begon aan een inhaalrace en zette daarbij tijden neer die gelijk waren aan zijn tijden in de eerste race, maar werd uiteindelijk met een zestiende plaats net niet met een punt beloond. Molenaar reed achter de Belgische Ferre Fleerackers op kleine afstand van de kopgroep. In de laatste raceronde perste Molenaar zijn snelste rondetijd van het weekend eruit en wist voor Fleerackers als zevende over de finish te komen. Inmiddels had de wedstrijdleiding bekend gemaakt dat er een aantal coureurs een tijdstraf van zes seconden zouden krijgen. Reden was dat er nog aan hun motoren werd gewerkt nadat het sein ‘3 minuten voor start opwarmronde’ werd gegeven. Na optelling van de strafseconden werd Marvin Siebdrath uitgeroepen tot winnaar voor Jorke Erwig en mocht Molenaar plaatsnemen op de derde trede van het podium. Een prachtige verdienste van het complete team.
Thom Molenaar: “Ik kijk terug op een super weekend waarin teamwork een cruciale rol speelde en ik zeer tevreden ben over de prestatie die ikzelf als rijder neer heb gezet. De huldiging op het podium was een prachtige beloning voor ons harde werken!”
Sven Doornenbal: “De Red Bull Ring is een mooi circuit maar ook lastig, en door dat momentje bij de start van de tweede race was ik de aansluiting direct kwijt. Na een paar ronden reed ik een goed tempo maar tien ronden was te kort om verder naar voren te komen en punten te pakken. In Hockenheim gaan we er weer voor!”
Het Molenaar Racing Team maakt zich op voor de finaleraces van het IDM seizoen 2022 van 23 tot en met 25 september op de Hockenheimring
Update: Na een protest van Team Freudenberg is de tijdstraf die aan hun rijders was toegekend vooralsnog ingetrokken, waardoor Molenaar twee posities doorschuift.