Het Molenaar Racing team maakte tijdens de vierde ronde van het IDM kennis met het legendarische stratencircuit in Schleiz. Thom Molenaar en Sven Doornenbal hadden even nodig om hun draai te vinden op de Schleizer Dreieck maar toonden iedere sessie progressie en sloten het weekend af met een prima respectievelijke vijfde en achtste plaats.
De Schleizer Dreieck is een begrip onder motorsportliefhebbers en een uniek circuit op de kalender van het IDM. Het semi-permanente circuit in de Duitse deelstaat Thüringen wordt al sinds 1923 gebruikt voor diverse motorische evenementen en is door de jaren aangepast aan de geldende veiligheidsnormen. het circuit wordt tegen de klok in gereden en het asfalt is gemiddeld tien meter breed. Er zijn geen mogelijkheden om te trainen en de coureurs van het Molenaar Racing Team kwamen niet eerder in actie op het bijzondere circuit. In de vrije trainingen maakten Thom Molenaar en Sven Doornenbal dan ook voor het eerst kennis met de baan en ook tijdens de kwalificaties werd er nog het nodige aan de afstelling van de Arie Molenaar Motors/Nutec Kawasaki Ninja 400’s veranderd. Iedere sessie werden de rondetijden aangescherpt en uiteindelijk zou Molenaar vanaf een dertiende en Doornenbal vanaf een zestiende startpositie aan de races deel mogen nemen, die voor volle tribunes met in totaal meer dan 30.000 racefans zouden worden verreden.
Race 1
Een matige start voor beide Molenaar Racing Team coureurs, waarbij er enkele plaatsen verloren werden. Molenaar viel daarbij terug naar een achttiende plaats maar herpakte zich snel. Hij wist zijn snelste rondetijd met maar liefst een halve seconde te verbeteren en vocht zich terug naar een elfde positie, waarop hij de race ook zou eindigen. Doornenbal zat aanvankelijk vast in een grote groep die vocht om de veertiende plaats maar ook hij kwam steeds beter in zijn ritme en scherpte in de eindfase zijn rondetijd verder aan. Het maximale wat hij eruit kon halen deed hij dan ook: als leider van de groep kwam hij als veertiende onder de zwart-wit geblokte vlag door. De race werd gewonnen door Leo Rammerstorfer, die na een zinderende strijd op de streep nog net Lennox Lehmann voor wist te blijven.
Race 2
De progressie werd voortgezet in de warming-up op zondagochtend en beide coureurs zaten er bij de start van de tweede race direct goed bij. Molenaar vocht al snel om een plaats in de top tien, en in de tweede helft van de race kwam de top vijf in zicht. Doornenbal had zich inmiddels ook aangesloten in de groep die uiteindelijk bestond uit acht coureurs. Molenaar ging de laatste ronde in zevende positie in, en na een enerverende strijd wist hij als leider van de groep als vijfde over de finish te komen, met kampioenschapsleider Leo Rammerstorfer en collega-Kawasaki coureur Bryan Cohen aan zijn achterwiel. Daarachter finishte Doornenbal op een keurige achtste plaats. De race werd gedomineerd door Lennox Lehmann, die na twaalf ronden onbedreigd als winnaar over de finish kwam.
Thom Molenaar was tevreden over zijn progressie en staat nog altijd stevig in de top tien van de tussenstand met een zevende plaats.
“In de kwalificaties was de progressie onvoldoende naar mijn zin, maar na een matige start van de eerste race scherpte ik mijn rondetijden flink aan. Dat smaakte naar meer, en dat kwam er op zondag ook goed uit. Super tevreden met de uitslag na een zware maar mooie strijd onder snikhete omstandigheden.”
Sven Doornenbal sloot het weekend af met een prima achtste plaats.
“Ik wist na de start van de tweede race snel naar voren te komen en me vast te bijten in de groep die streed voor de vijfde plaats. Als achtste finishen, komend vanaf de zestiende startplek voelde goed. Ik heb er hard voor gewerkt, net zoals het team dat ik daar uiteraard heel dankbaar voor ben