Aanstaand weekeinde wordt op het Circuit Paul Ricard in Le Castellet de vijfde wedstrijd van het jaar verreden in de Porsche Mobil 1 Supercup. De klasse was nog niet eerder in zijn 30-jarige historie op het circuit in het Zuid-Franse departement Var te gast. Voor de teams en rijders in de prestigieuze merkencup in het voorprogramma van de Formule 1 is het de derde wedstrijd binnen vier weken en tevens de start van de tweede seizoenshelft. Alle negen Nederlandse deelnemers staan er aan de start, waarbij Jaap van Lagen in het bijzonder uitkijkt naar de race, want voor zijn Franse team Martinet by Alméras is het een thuiswedstrijd.
“We hebben al op Paul Ricard getest en dat ging heel goed”, zegt de coureur uit Ede, die over een lange staat van dienst in de Porsche Mobil 1 Supercup beschikt. Na een jaar afwezigheid keerde hij dit seizoen in de serie terug met het team waarvoor hij in 2019 ook al een seizoen in de Supercup reed. “In februari belde Philippe Alméras en zei dat ze bij het team op zoek waren naar een rijder met veel ervaring, die het team met input zou kunnen helpen”, vertelt Van Lagen. “Die ervaring heb ik wel, niet in de laatste plaats door mijn werk als rijderscoach, waardoor ik de auto heel goed ken en ook zie hoe andere teams zaken aanpakken. Daarmee kan ik ook ons team weer verder helpen.”
Rijke racehistorie met Porsche
De naam Alméras is met name in Frankrijk al decennialang met Porsche in de autosport verbonden. In de vroege jaren zeventig prepareerden de beide broers Jean-Marie en Jacques Alméras in een kleine werkplaats in de buurt van Montpellier Porsches voor heuvelklims, rally’s en lange-afstandsraces. Jean-Marie Alméras was zelf actief als rijder, maar al snel vertrouwden ook andere rijders op de kwaliteiten van de beide broers. Jacques’ zoon Philippe nam na zijn ingenieursstudie aan de gerenommeerde Grande École INSA in 2007 de raceactiviteiten over en behaalde de laatste jaren in de Porsche-merkencups vele successen met rijders als Côme Lédogar, Mathieu Jaminet en Ayhancan Güven. Dit seizoen komt naast Jaap van Lagen ook de jonge Franse rijder Dorian Boccolacci voor het team onder de naam Martinet by Alméras in actie. In de Pro-Am-categorie van de Supercup rijden de Noor Roar Lindland, de Fransman Stéphane Denoual en de Brit Aaron Mason onder de vlag van Pierre Martinet by Alméras. Op Circuit Paul Ricard zet het team nog twee auto’s in voor de Australische gastrijders Stephen Grove en Aaron Love.
Jaap van Lagen voelt zich bij het team uitstekend thuis. “Je merkt dat het echte racers zijn, mensen met passie voor de autosport”, benadrukt hij. “Ze zijn heel duidelijk en open in de communicatie en alles is gewoon goed geregeld, zodat je je als rijder niet druk hoeft te maken om randzaken. Ik zit dit jaar in een goede positie, want ik heb een aantal goede sponsors achter me, waaronder ook enkele nieuwe, die erg enthousiast zijn. Anders dan in eerdere jaren, waarin ik het meestal moest doen met één of twee testdagen voorafgaand aan het seizoen, heb ik nu, behalve natuurlijk in Monaco, op alle circuits waar we rijden van tevoren al kunnen testen, wat enorm helpt.
Jaap van Lagen: “Opgaande lijn vasthouden”
Voor Van Lagen begon het seizoen in de Supercup niet optimaal. “In Imola en ook nog in de training in Monaco had ik een probleem met de auto. Uiteindelijk bleek uit de data dat de gasklep nog twee seconden open bleef staan wanneer ik van het gas af ging, en omgekeerd duurde het ook twee seconden voordat de auto reageerde als ik het gaspedaal indrukte. Daar was zo gewoon niet mee te rijden. Er zijn mensen van Porsche bij geweest. Na de kwalificatie in Monaco kreeg ik een andere motor en daarmee was het in één keer goed! Vervolgens had ik op Silverstone pech door de regen in de kwalificatie en ook op de Red Bull Ring verliep de kwalificatie niet goed, maar daar kon ik wel een mooie inhaalrace rijden en veel plaatsen goedmaken. Dat laat duidelijk zien dat de snelheid erin zit en dat biedt perspectief! Die opgaande lijn wil ik nu vasthouden.”
Van Lagen bezet na vier races de negende plaats in de tussenstand met een totaal van 21 punten. Daarmee is hij de derde Nederlander in de rangschikking, achter Larry ten Voorde (Team GP Elite, derde met 65 punten) en Rudy van Buren (Huber Racing, achtste met 26 punten). Loek Hartog (Ombra Srl), net als Van Buren bezig aan zijn eerste volledige Supercup-seizoen, staat twaalfde met 17 punten, een plaats voor Max van Splunteren (Team GP Elite, 15 punten) en Morris Schuring (Huber Racing, 15 punten). Daan en Jesse van Kuijk, beide uitkomend voor Team GP Elite, staan 17e en 18e met zeven en vijf punten, Lucas Groeneveld (GP Elite) staat op de 21e plaats.
Op het 5,842 kilometer lange Circuit Paul Ricard, eind jaren zestig in zijn oorspronkelijke vorm aangelegd door de eigenaar van het gelijknamige pastismerk, wordt op vrijdag 22 juli om 15.30 uur de vrije training van de Porsche Mobil 1 Supercup verreden. Op zaterdag vindt tussen 11.10 en 11.40 uur de kwalificatie plaats, bepalend voor de startposities. De race over 13 ronden start op zondag om 11.45 uur