Max Verstappen heeft de Grand Prix van Canada gewonnen. Na een spannende slotfase, waarin hij constant onder druk stond van Carlos Sainz, kwam de regerend wereldkampioen negen tienden eerder over de finishlijn. Daarmee klonk voor de 26ste keer het Wilhelmus tijdens de podiumceremonie. Lewis Hamilton completeerde het podium in Montreal. Teamgenoot George Russell eindigde op de vierde plek. Charles Leclerc, die de race als negentiende moest aanvangen, wist de vijfde plek te behalen. Sergio Pérez, Max’ teamgenoot bij Oracle Red Bull Racing, haalde het einde niet. Hij moest zijn RB18 al in ronde acht parkeren vanwege een probleem.
“Het was erg spannend op het laatst”, laat Max na afloop van de race weten. “Ik heb alles gegeven, Carlos deed natuurlijk hetzelfde. Het is moeilijk om hier te volgen, maar ik kon zien dat hij constant aan het pushen was.”
Max kwam een paar ronden voordat er een safety car naar buiten kwam binnen voor nieuwe banden. Hierdoor kon Sainz op vers rubber achter Max aansluiten. De Nederlander zegt daarover: “De safety car hielp niet. Ferrari was erg snel in de race, dus als er geen safety car was geweest zou het erg moeilijk voor mij zijn geweest om het gat te dichten aan het einde. Maar aan de andere kant was ik ook niet tevreden met die safety car, omdat Sainz toen met nieuwe banden achter me zat. Dus allebei de opties waren eigenlijk niet top. Ik had liever aangevallen dan verdedigd, maar gelukkig is het gelukt. De laatste paar ronden waren erg leuk. We zijn dit jaar ook erg snel op de rechte stukken, dus dat helpt enorm.”
Na deze race is Max verder uitgelopen in het wereldkampioenschap. Hij staat nu 46 punten voor teamgenoot Pérez en 49 voor Leclerc. Max: “Het is nog een lang seizoen en er kunnen nog heel veel dingen gebeuren en fout gaan. Dat moeten we voorkomen. Maar dit is natuurlijk wel positief ja.”
Na twee jaar afwezigheid op het Circuit Gilles Villeneuve is er vandaag eindelijk weer Formule 1 race-actie in Montreal. Na een goede kwalificatie start Max de Grand Prix van Canada als eerste. Naast hem staat Fernando Alonso op P2, die voor het eerst sinds tien jaar vanaf de eerste rij van start gaat. Max’ teamgenoot Sergio Pérez vangt de race aan vanaf P13, vanwege een crash in de kwalificatie. Charles Leclerc en Yuki Tsunoda starten helemaal achteraan het veld vanwege gridstraffen die ze kregen voor het verwisselen van verschillende componenten aan hun bolides.
In tegenstelling tot gister is het vandaag droog in Montreal. Het is twintig graden, met een asfalttemperatuur van 41 graden. Door de regen van gister is er vandaag wat minder grip op het asfalt. Wanneer de lichten uit gaan, is Max goed weg een pakt meteen een paar wagenlengtes voorsprong op Alonso. De top vijf is na de eerste ronde nog gelijk. Carlos Sainz jaagt ondertussen op zijn landgenoot vanaf de derde positie. Al snel blijkt de Ferrari een stuk sneller te zijn dan de Alpine: met DRS lukt het Sainz ogenschijnlijk makkelijk om Alonso te passeren. Lewis Hamilton vindt ook al snel de aansluiting achter Alonso.
In ronde acht is het einde verhaal voor Pérez: hij parkeert zijn RB18 naast de baan. De Mexicaan meldt op de boordradio dat hij niet meer kan schakelen. Tijdens de virtual safety car komt Max net als een aantal andere coureurs naar binnen. Hij komt op de harde band terug op de derde plek, achter Sainz en Alonso die buiten zijn gebleven. De Limburger komt ronde na ronde dichterbij en passeert de Alpine-coureur in ronde zestien. Vervolgens begint de jacht op Sainz, die vijf en een halve seconde verderop rijdt.
In ronde twintig is Leclerc inmiddels naar de tiende plek geklommen. Diezelfde ronde zien we weer een virtual safety car, nadat de Haas van Mick Schumacher het begeeft. Veel coureurs komen naar binnen, waaronder Sainz die net voor Hamilton de baan opkomt op P3. Na de stop van de Ferrari-coureur ligt Verstappen weer aan de leiding. Met nieuwe banden gaat Sainz opnieuw snel voorbij aan landgenoot Alonso, die ondanks twee virtual safety cars nog niet binnen is geweest. Alonso valt verder terug naar de vierde stek wanneer ook oud-teamgenoot Hamilton aan hem voorbijgaat. In ronde 29 komt hij dan toch naar binnen, waarna hij terugvalt naar de zevende positie. De top vijf halverwege de race (ronde 35) bestaat uit Verstappen, Sainz, Hamilton, George Russell en Esteban Ocon. Max meldt ondertussen op de boordradio dat hij grip verliest. Het lijkt onwaarschijnlijk dat de Nederlander de race uitrijdt op deze banden.
In ronde 42 verruilt Leclerc de harde band voor de mediums. Door een slechte stop van 5,3 seconden komt de Monegask op de twaalfde pek terecht. Een ronde later komt ook Verstappen naar binnen voor een nieuw setje van de harde band. Het wordt een keurige stop van 2,4 seconden. Hij komt naast Hamilton de baan op maar redt het net niet om ervoor te komen. Dat betekent P3 voor Max, die hoorbaar gefrustreerd is. Een ronde verder pakt Verstappen dan toch de tweede plek over vanwege een pitstop van Hamilton
In ronde 49 komt de safety car naar buiten vanwege een crash van Tsunoda. De Japanner remt te laat wanneer hij de pitstraat uitkomt. De safety car is perfect voor Carlos Sainz, die vanaf de leiding naar binnen komt voor harde banden. De stop voor de Spanjaard is niet super: 3,7 seconden. Hij sluit aan achter Verstappen op verse banden: die van Max zijn zes ronden ouder. Met nog zestien ronden te gaan komt de safety car weer naar binnen. Na de herstart zit Sainz aan de staart van Verstappen. Wanneer de DRS weer gebruikt mag worden, zit Sainz nog steeds binnen een seconde van Max. De Spanjaard valt snel genoeg aan en zet de snelste raceronde neer, maar kan er niet voorbij. Hij blijft tot het einde van de race binnen DRS van Max, maar komt steeds net niet dichtbij genoeg om zijn eerst Formule 1-overwinning binnen te slepen. Het is Verstappen die als eerste over de finish komt, slechts negen tienden voor Sainz. Daarmee loopt de Nederlander verder uit in het wereldkampioenschap. Hamilton komt als derde over de streep. Russell en Leclerc pakken de vierde en vijfde plek, terwijl Ocon en Alonso de top zeven completeren.