FRANCORCHAMPS (19 juni 2022) – “Een van de mooiste circuits op planeet Aarde.” Tom Coronel maakt geen geheim van zijn enthousiasme voor het Circuit de Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen, waar hij dit weekeinde in actie kwam voor de TCR Europe Series. Met de Audi RS 3 LMS van het Belgische team Comtoyou Racing, uitgevoerd in de kleuren van DHL, had de Nederlandse coureur het als vanouds naar zijn zin. In de eerste race reed hij keurig naar de vijfde plaats, de tweede wedstrijd sloot hij als derde af. Daarmee stond hij opnieuw op het podium.
“Het is altijd weer iets bijzonders als je hier naartoe rijdt, dat gevoel van: ‘We gaan naar Spa’, dat maakt het altijd speciaal”, zegt Tom Coronel. “Er zijn geruchten dat de positie van Spa op de Formule 1-kalender onzeker is, maar gelukkig rijden wij er met de toerwagens in ieder geval nog wel!” Coronel begon goed aan het weekeinde door in de eerste vrije training de snelste tijd te laten noteren. “Het voelde meteen goed. Ik heb hier ook wel heel veel ronden gereden, ook veel coaching van andere rijders gedaan, dus het helpt ook dat ik het terrein wel heel goed ken”, aldus de coureur.
De tweede vrije training sloot Coronel als vierde af. Ook daarmee was hij niet ontevreden. “Zeker ook omdat ik handicapgewicht aan boord heb, want bij de vorige race stond ik op pole-position en heb ik ook gewonnen. Veertig kilogram extra aan boord, dat voel je wel bij het accelereren en ook bij het vertragen tijdens het remmen, dat kost gewoon tijd. Ik schat dat het op dit circuit toch wel zo’n zes, zeven tiende van een seconde uitmaakt. Maar de auto voelt gewoon heel goed aan, vooral met nieuwe banden.” In de kwalificatie stond Coronel na zijn eerste run op de tweede plaats, maar hij wilde bewust wat verder naar achteren: “De strategie is dat ik absoluut niet bij de eerste vijf wilde zitten, want dan kan er weer wat gewicht uit voor het volgende evenement. Daarom stond ik uiteindelijk negende op de grid en dat was precies goed, want ik wilde acht, negen of tien staan, wat immers ook een plek mooi vooraan voor de tweede race betekent.”
In de eerste race maakte Coronel gelijk bij de start twee plaatsen goed, waarmee hij al zevende was. Coronel, vol enthousiasme: “Daarna had ik zware gevechten met Jelmini en Gavrilov. Echt serieuze strijd, inclusief de nodige schade: de voorbumper zat in elkaar, de beugel onder de voorbumper was ook verbogen, spiegels waren kapot, maar dat is gewoon echt toerwagenracen, zoals het moet zijn! Uiteindelijk ben ik er voorbij gekomen en zo ben ik als vijfde geëindigd. De snelheid was goed, maar verder naar voren kwam ik niet, dit was wat erin zat.”
Race twee startte Coronel vanaf de tweede plaats, maar ditmaal was de beginfase iets minder voortvarend: “Ik ging wel als tweede de eerste bocht in, maar kreeg daar een paar tikken, waardoor ik een slechte exit had en op de derde plaats kwam, naar boven toe de Raidillon op en bij Les Combes, en dat is eigenlijk acht ronden zo gebleven. Dat was wel jammer, ik had verwacht dat ik iets meer het duel zou kunnen aangaan, maar dat lukte niet helemaal, waarschijnlijk ook vanwege het extra gewicht. Maar goed, de derde plaats, toch weer een beker mee naar huis, en tweede in de tussenstand van het kampioenschap, dus daarmee kan ik zeker tevreden zijn.”
Komend weekeinde staat voor Coronel het volgende evenement in de FIA WTCR – Touring Car World Cup op het programma op Motorland Aragón in het Spaanse Alcañiz. Daar zorgde Coronel vorig jaar voor de eerste podiumplaats van de toen nieuwe Audi RS 3 LMS. “Hopelijk kunnen we daarop voortbouwen”, zegt hij.