ŠKODA Motorsport heeft een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan zijn successen in de rallywereld. Na maanden van ontwikkeling en uitgebreide tests heeft ŠKODA Motorsport de compleet nieuwe ŠKODA FABIA RS Rally2 geïntroduceerd.
“Stilstand betekent achteruitgang, en dat geldt vooral in de autosport. Daarom hebben we bij de ontwikkeling van de nieuwe FABIA RS Rally2 de ervaring die we met het vorige model hebben opgedaan, toegepast op de nieuwe auto en elk onderdeel geoptimaliseerd. Met als doel de meest succesvolle rallyauto ter wereld nog verder te verbeteren. De vierde-generatie FABIA bood ons een perfecte basis voor de FABIA RS Rally2,” aldus Michal Hrabánek, hoofd van ŠKODA Motorsport.
De nieuwe auto gaat uitkomen in de Rally2-categorie, als opvolger van de zeer succesvolle ŠKODA FABIA Rally2 en Rally2 evo, die de afgelopen acht jaar met meer dan 450 verkochte exemplaren de bestverkochte rallyauto’s zijn geworden; de bestverkochte en ook de meest succesvolle. Dankzij een uitgebreid klantenprogramma zijn ŠKODA Motorsport en privéteams erin geslaagd om met deze auto’s liefst 1.710 overwinningen (tot 30 april 2022) en twaalf wereldkampioenschaptitels in rijders- of teamcategorieën te behalen.
De ŠKODA FABIA RS Rally2 is gebaseerd op de nieuwe FABIA productieauto, die in 2021 op de markt kwam. Als Rally2-auto moet ŠKODA’s nieuwe rallywapen net als zijn voorganger voldoen aan de reglementen voor die categorie. Dat betekent dat hij wordt aangedreven door een 1,6-liter turbo-benzinemotor die is gekoppeld aan een sequentiële vijfversnellingsbak en vierwielaandrijving met mechanische sperdifferentiëlen op beide assen.
Bij ŠKODA Motorsport waren ingenieurs, technici, monteurs en coureurs met jarenlange ervaring betrokken bij het testprogramma. Andreas Mikkelsen, Jan Kopecký, Kris Meeke en Emil Lindholm kropen maandenlang achter het stuur van de testauto, om hem vervolgens in zoveel mogelijk verschillende omstandigheden aan de tand te voelen.
Next-level veiligheidsniveau
Het chassis van de nieuwe-generatie FABIA productieauto, op basis van het MQB-A0-platform van de Volkswagen Groep, zorgt voor een hoog veiligheidsniveau. Het belangrijkste doel was de veiligheid van zijdelingse crashes aanzienlijk te vergroten, wat werd gerealiseerd via de stoelbevestigingen, het deurkruis van de rolkooi en de deurpanelen. In totaal dichten zes lagen koolstofvezel en Kevlar het schuim in de richting van de cockpit af om de coureur en navigator te beschermen tegen scherpe elementen.
Top aerodynamica
Een ander belangrijk gebied waarop de technici en ingenieurs van ŠKODA Motorsport zich samen met hun collega’s van ŠKODA Technical Development concentreerden, was de aerodynamica van de auto. “Het belangrijkste ontwikkelingsdoel was meer downforce en tegelijkertijd het verbeteren de algehele aerodynamische efficiency van de auto,” legt Lukáš Vojík van de aerodynamische afdeling van ŠKODA AUTO Technical Development uit. Twee belangrijke onderdelen zijn de volledig nieuwe achtervleugel en de verbeterde luchtstroom over het dak. Hierdoor creëert de FABIA RS Rally2 twee keer zoveel downforce als de huidige rallyauto.
Perfecte balans
Tijdens de ontwikkeling werd tevens aandacht besteed aan de balans van de auto. De langere wielbasis en de overall grotere afmetingen gaven de ingenieurs nieuwe opties om de hoofdcomponenten van de auto optimaal in de auto te plaatsen. “Om het meeste uit deze lay-out te halen, zijn we in vergelijking met de vorige ŠKODA FABIA Rally2 helemaal opnieuw begonnen. Zo hebben we bijvoorbeeld de brandstoftank kunnen herpositioneren. In de motorruimte hebben we gebruikgemaakt van de grotere ruimte tussen de chassisbalken. We hebben ook de versnellingsbak, koppeling en het vliegwiel opnieuw ontworpen om minder energietraagheid en meer efficiency te creëren. Ook krijgt de nieuwe generatie ŠKODA FABIA Rally2 een grotere en efficiëntere intercooler, die niet onder de motorkap van de huidige auto had gepast,” vat Jan Krasula, projectleider voor de ontwikkeling van de ŠKODA FABIA RS Rally2, samen.
Betrouwbaar is key
Wat niet is veranderd in de nieuwe auto, is de bekende betrouwbaarheid van ŠKODA. “Het is de gouden regel in de autosport: om als eerste te finishen, moet je eerst finishen. Een betrouwbare rallyauto geeft coureurs het vertrouwen om op de limiet te rijden. De betrouwbaarheid van de auto’s zit in ons DNA en ook de nieuwe FABIA RS Rally2 is daar opnieuw het bewijs van,” aldus Aleš Rada, hoofd Racing Car Development bij ŠKODA Motorsport.